بایدها و نبایدها در مهاجرت از پایتون نسخهٔ 2 به 3

بایدها و نبایدها در مهاجرت از پایتون نسخهٔ 2 به 3

برای اینکه کدها و لایبرری‌های نوشته شده در نسخهٔ دوم زبان برنامه‌نویسی پایتون در نسخهٔ سوم نیز مورد استفاده قرار گیرند، باید کدهای خود را به نسخهٔ جدید اصطلاحاً پورت کنیم که در این مقاله قصد داریم به دلایل مثبت و منفی پورت کردن پروژه‌ها از پایتون 2 به پایتون 3 بپردازیم. 

چرا باید به پایتون 3 مهاجرت کرد؟

پایتون نسخهٔ 2 تا سال 2020 پشتیبانی می‌شود و این بدان معنا است که از آن تاریخ به بعد، اگر آسیب‌پذیری خاصی در پایتون 2.7 پیدا شود، خبری از پَچ‌ها و اصلاح‌های امنیتی و یا رفع باگ‌های موجود نخواهد بود که این اصلاً خبر خوبی نیست! بنابراین اگر پروژه‌ای دارید که امنیت آن برای‌تان حائز اهمیت است، کم‌کم به فکر مهاجرت به پایتون 3 باشید.

علاوه بر این، پایتون نسخهٔ 3 یک استاندارد جدید است. لایبرری‌ها و پروژه‌های جدید به این زبان نوشته خواهند شد و اکثر دولوپرها روی این زبان کار می‌کنند؛ بنابراین اگر در حین کدنویسی پروژه‌های خود با مشکلی برخورد کنید و نیاز به کمک یا یافتن لایبرری مورد نیاز و غیره داشته باشید، کمک بیشتری از طرف کامیونیتی (جامعه) دولوپرهای این زبان در سایت‌هایی همچون استک اورفلو و غیره دریافت خواهید کرد.

در چه مواقعی نباید به پایتون 3 مهاجرت کرد؟

واقعیت امر آن است که اگر پروژه‌ای به نسبت بزرگ دارید، باید توجه کنید که این کار بسیار زمان‌بر است و ممکن است وقت کافی برای انجام این کار را نداشته باشید. علاوه بر این، پورت کردن در حال حاضر تفاوت چندانی برای‌تان نخواهد داشت. نسخهٔ 2.7 پایتون هنوز هم زبان فوق‌العاده‌ای است و لایبرری‌های بی‌شماری برای کاربردهای گوناگون در آن وجود دارد. اگر برنامه‌ای برای استفاده از ویژگی‌های جدید عرضه شده در #پایتون نسخهٔ سه ندارید، نیازی به پورت کردن هم نخواهید داشت (البته تا سال ۲۰۲۰).

روی هم رفته، مهاجرت به Python 3 نیاز به آشنایی با تغییرات صورت گرفته در این زبان دارد و در صورتی که علاقمند به مهاجرت به سومین نسخه از زبان برنامه‌نویسی محبوب و قدرتمند پایتون هستید، می‌توانید به دورهٔ آموزش رایگان زبان برنامه‌نویسی پایتون در سکان آکادمی مراجعه نمایید.

حال نوبت به نظرات شما می‌رسد. اگر جزو دولوپرهای پایتون هستید، آیا تجربه‌ٔ کار با هر دو نسخه را دارید و برای مهاجرت از نسخهٔ ۲ به ۳، چه راه‌کارها و استراتژی‌هایی را پیشنهاد می‌کنید؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon