CircleCI: ابزاری برای بیلد، تست و دیپلوی نرم‌افزار

CircleCI: ابزاری برای بیلد، تست و دیپلوی نرم‌افزار

در چشم‌انداز رقابتی امروز در صنعت توسعهٔ نرم‌افزار، سرعت مسئله‌ای مهم برای تیم‌های نرم‌افزاری تلقی‌ می‌شود اما با بزرگ‌تر شدن و پیچیده‌‌تر شدن برنامه‌ها، حفظ سرعت در پروسهٔ توسعهٔ نرم‌افزار دشوار شده‌ است. اما در این پست قصد داریم دست به معرفی ابزاری بزنیم که به دولوپرها اجازه‌ می‌دهد تا با خودکار کردن فرایندهای بیلد، تست و توسعه، به آسانی دست به توسعهٔ نرم‌افزار بزنند.

CircleCI این امکان را به دولوپرها می‌دهد تا باگ‌ها را قبل از اینکه محصول ایشان به دست مشتری برسد شناسایی و برطرف کنند. در واقع، CircleCI یک سرویس کاربردی است که برای پروژه‌های کوچک به صورت رایگان نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

درآمدی بر CI
Continuous Integration یا به اختصار CI (یکپارچه‌سازی مداوم) یک فرایند معمول در توسعهٔ نرم‌افزار است که شامل ترکیب و یکپارچه‌سازی سورس‌کد در یک ریپازیتوری به اشتراک گذاشته‌ شده مانند GitHub ،GitLab ،BitBucket و یا یک ریپازیتوری اختصاصی به دفعات زیاد در طول روز می‌شود. در چنین شرایطی، کدهای به اشتراک‌ گذاشته‌ شده توسط یک ساختار خودکار تست می‌شوند؛ بنابراین اعضای تیم توسعه می‌توانند به‌ محض وجود اشکالی در سورس‌کد، متوجه آن شوند.

توجه داشته‌ باشید که هدف اصلی CircleCI جلوگیری از بروز مشکلات و اشتباه در زمانی است که نرم‌افزار تحویل مشتری می‌شود. در همین راستا، CircleCI با سه ویژگی اصلی توصیف می‌شود که عبارتند از:

- تست و یکپارچه‌سازی مداوم
- کامپایل کدها
- QA (تضمین کیفیت) خودکار

به طور کلی، چهار مرحلهٔ کار با CircleCI عبارتند از ستاپِ سریع، فرایند بیلد، تست و دیپلوی که در ادامه به ذکر توضیحات در مورد تک‌تک این موارد خواهیم پرداخت:

سِتاپ سریع
به سادگی در سایت CircleCI ثبت نام کنید، پروژه‌ای را اضافه کرده، سپس تست کردن را شروع کنید! CircleCI به‌ طور خودکار از طریق سورس‌کد شما متوجه تنظیمات می‌شود و آن را برای شما ایجاد می‌کند. همچنین می‌توانید پروژه‌ای را به صورت دستی سِتاپ کنید یا برای کاستومایز وُرک‌فلو، یک فایل کانفیگ به آن اضافه‌ کنید.

فرایند بیلد
CircleCI از ابزارهای Build مورد علاقهٔ دولوپرها مانند Maven و یا Gradle نیز پشتیبانی می‌کند؛ همچنین CircleCI برای Java ،Scala ،CoffeeScript ،Haskell ،Less و غیره نیز دارای کامپایلر اختصاصی می‌باشد. این ابزار با ابزارهای مورد استفادهٔ شما یکپارچه ‌می‌شود و در محیط بیلد و کدنویسی شما به صورت کاملاً منعطف عمل می‌کند.

تست
داشتن اعتماد به کدهای نوشته شده، مسئلهٔ مهمی برای توسعهٔ محصولی باکیفیت است. CircleCI از اکثر لایبرری‌ها و برنامه‌هایی که تست کد شما را انجام می‌دهند (مانند RSpec ،Cucumber ،Django ،Nose و بسیاری دیگر) پشتیبانی می‌کند. در واقع، شما روی توسعهٔ یک محصول عالی تمرکز کنید و بگذارید CircleCI نگران تست کردن کد شما باشد!

دیپلویمنت
CircleCI پیکربندی وُرک‌فلو و انتقال آن به هر دیپلویمنت در هر سروری را آسان می‌سازد؛ به عبارت دیگر، به سرعت با Heroku ،AWS CodeDeploy ،Google Cloud Platform و غیره یکپارچه‌سازی و ترکیب می‌شود. CircleCI به‌ صورت کامل از پروژه‌ٔ شما پشتیبانی می‌کند و می‌توانید به سادگی و به‌ صورت خودکار کد خود را وارد مراحل توسعه، مرحله‌بندی و تولید نمایید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon