مهاجرت گوگل از MySQL به MariaDB

مهاجرت گوگل از MySQL به MariaDB

در دنیای کسب‌وکار اگر کاری بر علیه یک شرکت انجام دهید، احتمال دارد که روزی آن شرکت نیز بر علیه شما مقابله به مثل کند! احتمالاً ما هیچ‌گاه دلیل اصلی جابه‌جایی اکثر دیتابیس‌های گوگل از محصول شرکت Oracle یعنی MySQL به MariaDB را نمی‌فهمیم اما می‌توان دریافت که ممکن است پاسخی به اشتباهات اخیر اوراکل در برابر گوگل بوده باشد. اگر علاقمند به یافتن دلیل اصلی این مسئله هستید، در ادامه با وبلاگ سکان آکادمی همراه باشید.

شرکت اوراکل در چند سال گذشته تلاش زیادی برای متهم کردن گوگل به نقض قوانین کپی‌رایت به دلیل کپی کردن بخشی از کدهای جاوا در سیستم‌عامل اندروید کرد و در نهایت گوگل پیروز دادگاه فدرال بود. با این حال، به نظر می‌رسد شرکت گوگل حافظهٔ بلندمدتی در به یاد آوردن وقایع دارد!

بحث جابه‌جایی دیتابیس‌های گوگل از MySQL به MariaDB در سخنرانی Jeremy Cole -مهندس ارشد سیستم‌های گوگل- در دانشگاه آکسفورد مطرح شد. در این سخنرانی Cole به این موضوع اشاره کرد که گوگل در حال کار بر روی MariaDB 10.0 بوده تا آن را برای استفاده در پایگاه داده‌های گوگل آماده سازد. وی موضوع را در این سخنرانی این‌طور مطرح کرد:

ما در حال اجرای پایگاه داده‌های خود روی MySQL 5.1 هستیم که کمی قدیمی شده است، بنابراین قصد مهاجرت به MariaDB 10.0 را داریم.

کمی بعد گوگل در بیانیه‌ای به سایت The Register گفت که تیم MySQL گوگل در حال جابه‌جایی کاربران داخلی خود از MySQL به MariaDB است. تیم MySQL گوگل و SkySQL از MariaDB به دنبال همکاری با یکدیگر برای افزایش اعتبار و قابلیت‌های MariaDB است.

علائمی از مهاجرت گوگل ظاهراً تا آگوست سال 2014 به بیرون درز نکرد تا هنگامی که گوگل یک مهندس تمام وقت را به کار در مؤسسهٔ MariaDB اختصاص داد. تصور می‌شود زمانی که این مهاجرت صورت گرفت، تمرکز شرکت گوگل روی تقویت MariaDB به منظور حفظ تنوع در جامعهٔ کاربران MySQL بوده است.

زمانی که اوراکل MySQL را از شرکت سان مایکروسیستمز در سال 2010 خرید، جامعهٔ کاربران این دیتابیس می‌بایست با سیاست‌های اوراکل دربارهٔ مشارکت خارجی کم در کدهای MySQL کنار می‌آمدند! در واقع، کاربران MySQL می‌خواستند تا تغییرات مناسبی که کاربران جامعه ایجاد می‌کنند را در توزیع اصلی MySQL مشاهده کنند و فقط به ایده‌های خود برنامه‌نویسان اوراکل اکتفا نکند.

نادیده گرفتن اشکالات، بازخوردها و ارتباطات با جامعه از یک سو و همچنین عدم تعامل با جامعهٔ دولوپرها از سوی دیگر دلیلی است که خالق MySQL یعنی Monty Widenius پروژهٔ MySQL را رها کرد و به MariaDB پیوست تا بتواند نسخه‌ای از MySQL را به کاربران ارائه دهد که همه بتوانند در بهبود آن مشارکت کنند.

به گفته Cole، گوگل به طور خاص به نسخه‌ای داخلی از MariaDB مهاجرت می‌کند که تغییرات خاص گوگل در آن ایجاد شده است تا توانایی رقابت با MySQL 5.6 را داشته باشد در حالی که تنهٔ اصلی کدهای آن نسخه را خود MariaDB تشکیل می‌دهد.

در این مقاله به بررسی برخی دلایل معتبری که گوگل برای مهاجرت از MySQL داشته است پرداختیم که میل گوگل را برای مهاجرت از آن زمانی که اوراکل این پروژه را تصاحب کرده، افزایش داده است.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon