Deep Web ،Darknet و Dark Web: تعاریف و تفاوت‌ها

Deep Web ،Darknet و Dark Web: تعاریف و تفاوت‌ها

اینترنت همانند یک دنیای بسیار وسیع است که فقط بخش کوچکی از آن تا به حال کشف شده است و این در حالی است که بخش‌های کشف نشده به ۳ گروه تقسیم‌بندی می‌شوند که از آن‌ها تحت عناوین دیپ‌وب، دارک‌نت و دارک‌وب یاد می‌شود. دارک‌نت در حقیقت نوعی نتورک است که در حالت عادی قابل دسترسی نیست و دیپ‌وب -و زیرمجموعهٔ آن دارک‌وب- بخش‌هایی هستند که موتورهای جستجویی همچون گوگل یا بینگ هنوز موفق به شناسایی یا اصطلاحاً ایندکس کردن آنها نشده‌اند! همان‌طور که در تصویر فوق مشاهده می‌شود، ما صرفاً بخش اندکی از وب را در اختیار داریم و عمده اطلاعات آن، در دسترس همگان نیست. در این مقاله با سکان آکادمی همراه باشید تا با توضیحاتی ساده، با تفاوت‌های دیپ‌وب، دارک‌نت و دارک‌وب آشنا شوید.

برای اکثر ما، استفاده از اینترنت به 10 الی 20 و یا نهایتاً 50 وب‌سایت مشخص محدود می‌شود که با تعداد قابل‌توجهی از آن‌ها از طریق گوگل آشنا شده‌ایم. جالب است بدانیم که این دنیای بی‌انتهای اینترنت، صدها هزار وب‌سایت را روی سرورهای مختلف در دل خود جای داده است؛ حتی با وجود این تعداد زیاد، باز هم این اعتقاد وجود دارد که قسمت خیلی کوچکی از آن برای ما معلوم است و دارک‌نت و دیپ‌وب در حقیقت همان قسمت‌هایی هستند که هنوز بر ما پوشیده‌اند.

Deep Web چیست؟
در طی سال‌های زیاد و با پیشرفت تکنولوژی‌های مختلف، انسان‌ها وسائلی را اختراع کرده‌اند که قادر به کشف اعماق اقیانوس‌ها هستند و به طور مثال با استفاده از همین ابزارآلات بود که بقایای کشتی تایتانیک کشف شد. موتورهای جستجویی همچون گوگل نیز دقیقاً همین کار را در مورد وب انجام می‌دهند و مانند یک زیردریایی به کشف اعماق وب مشغول‌اند. در دنیای وب، به این نوع ناشناخته‌ها که در اعماق وب مخفی شده‌اند، Deep Web می‌گویند.

به طور مثال، موتورهای جستجو به سرورها و شبکه‌هایی که مربوط به دولت‌ها و یا داده‌های مربوط به مأموریت‌های احتمالی صورت گرفته که ممکن است از طرف سایر سیارات دیگر باشند دسترسی ندارند. دیپ‌وب به اندازهٔ اسمش پر رمز و راز نیست به این معنی که یک نتورک خصوصی که بخشی از دیپ‌وب است لزوماً جای دوری نیست و ممکن است متعلق به یکی از همسایگان شما باشد و این ناتوانی شبکهٔ وب است که موتورهای جستجویش برای یافتن چنین نتورکی به حد کافی قوی نیستند! اگر برای بقای یک نتورک وقت و سرمایهٔ کافی هزینه شود، به طور حتم موتورهای جستجو نمی‌توانند به کسب درآمد از آن سیستم امید داشته باشند و این‌گونه می‌شود که این شبکه به دیپ‌وب می‌پیوندد.

Darknet چیست؟
برخلاف دیپ‌وب، Darknet کمی برای مردم شناخته‌ شده‌تر است. برای دسترسی به دارک‌نت، کافی است از ابزار و نرم‌افزارهای مناسب استفاده شود چرا که آن‌ها در واقع به عمد و به دلیل وجود پروتوکل‌های خاص از چشم کاربران مخفی شده‌اند. دارک‌نت شبکه‌ای گمنام است و یکی از مثال‌های شناخته شدهٔ آن Tor است که برای دسترسی به آن داشتن، Tor Browser شرط لازم است.

Tor علاوه بر اینکه امکان استفاده از وب‌سایت‌های زیادی را برای ما فراهم می‌کند، اجازهٔ دسترسی به دارک‌نت یا همان وب‌سایت‌های مخفی شده را نیز به ما می‌دهد و این کار نیز طبق پروتوکل خاصی انجام می‌شود. تمام وب‌سایت‌های وابسته به تور با آدرس onion. مشخص می‌گردند و به همین دلیل از آن تحت عنوان Onionland نیز یاد می‌شود.

Friend-to-Friend یا به اختصار F2F، یکی دیگر از شبکه‌های دارک‌نت است که به افراد آشنا امکان ارتباط مستقیم اینترنتی را می‌دهد؛ اگر ایشان بخواهند یک فایل شخصی با یکدیگر به اشتراک بگذارند، می‌توانند از طریق P2P این‌ کار را به سادگی انجام دهند و افراد دیگر آن‌ را مشاهده نخواهند کرد چرا که قابلیت پنهان نگاه داشتن کامل آن وجود دارد.

Dark Web چیست؟
موضوع جالب توجه دیگر دارک‌وب است. دارک‌وب به نوعی زیرمجموعهٔ دیپ‌وب است و تفاوت میان دیپ‌وب و دارک‌نت چیزی شبیه به فرق بین World Wide Web یا به اختصار WWW و Internet است (برای آشنایی بیشتر با تفاوت‌های مابین وب و اینترنت، به مقالهٔ آیا می‌دانستید تفاوت میان Internet و WWW چیست؟ مراجعه نمایید.) 

دارک‌نت در واقع یک نتورک است و دیپ‌وب شامل وب‌سایت‌هایی می‌شود که توسط موتورهای جستجو قابل دسترسی نیستند؛ در نتیجه سرویس‌ها و وب‌سایت‌هایی که بر روی دارک‌نت اجرا می‌شوند، همان دارک‌وب هستند.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon