حقایقی در مورد کاربردهای لینوکس

حقایقی در مورد کاربردهای لینوکس

اگر از اکثر مردم کوچه و خیابان سؤال کنید، آن‌ها حتی نام لینوکس را نیز نشنیده‌اند چه رسد به آنکه بدانند لینوکس چیست! با این وجود، مردم حتماً از چیزهایی استفاده کرده‌اند که بر روی این سیستم‌عامل اپن‌سورس در حال اجرا بوده است؛ از وب‌سایت‌های محبوب گرفته تا مسائل مربوط به آیندهٔ دانش و حتی سفرهای فضایی، لینوکس به پیشبرد فناوری و حتی در بهبود درک ما از دنیای اطراف‌مان نیز به ما کمک کرده، می‌کند و بیش از این خواهد کرد.

زیرساختی برای وب‌سایت‌های بزرگ
آیا تا‌ به‌ حال از چیزی حیرت زده شده‌اید و خواسته باشید تا مطالعهٔ بیشتری را در مورد آن انجام دهید؟ برای آنکه مطلب مورد نظر خود را پیدا کنید، حتماً به سراغ گوگل رفته‌اید و مطلب مورد نظرتان را جستجو کرده و ناگهان متوجه شده‌اید که در حال مطالعهٔ مقالهٔ مورد نظر در وب‌سایت ویکیپدیا هستید. جالب است بدانید هر دو وب‌سایت‌ -یعنی گوگل و ویکیپدیا- بر روی بستر سیستم‌عامل گنو/لینوکس در حال اجرا هستند (در حال حاضر که شما در حال مطالعه این مطلب در سکان آکادمی هستید، این وب‌سایت نیز بر روی یکی از توزیع‌های لینوکسی در حال اجرا است.)

ویکیپدیا استفاده از لینوکس را در سال 2008 شروع کرد و در حال حاضر نیز به صورت ماهانه به میلیون‌ها کاربر اینترنتی سرویس‌دهی می‌کند. نسخهٔ لینوکسی هم که گوگل استفاده می‌کند، سیستم‌عامل اوبونتو می‌باشد که به آن Goobuntu می‌گویند (که برای مقاصد این شرکت کاملاً کاستومایز شده است.) این سیستم‌عامل تقریباً بر روی 100000 سرور توزیع شده است (با این وجود، تعداد واقعی سرورها محرمانه است.) همچنین وب‌سایت‌هایی همچون فیسبوک، توییتر، آمازون و ... نیز از لینوکس نیرو گرفته‌اند. لینوکس با پشتیبانی کردن از تعداد زیادی وب‌سایت که به عنوان شاه‌راه اطلاعات معروف‌اند، کمک به بهبود زندگی روزمرهٔ کاربران کرده است.

سیستم‌عاملی برای بوردهای رسپبری‌ پای
Raspberry Pi یک کامپیوتر تک بورد کوچک است که برای کمک به آموزش برنامه‌نویسی و مبانی کامپیوتر به کودکان ساخته شده است. این بورد صرفاً با اهداف آموزشی در کشور انگلستان با قیمت نسبتاً ناچیزی طراحی و ساخته می‌شود و این در حالی است که این بورد بسیار مورد توجه دانشگاه‌ها و مدارس قرار گرفته است (این سیستم به این علت ارزان است که بدون هیچ‌گونه جعبه یا کابلی عرضه می‌شود.)

اگر بخواهیم به صورت ساده کارایی این بورد را توصیف کنیم، باید بگوییم که این بورد به سادگی از عهدهٔ کارهایی که یک کامپیوتر رومیزی می‌تواند انجام دهد بر‌می‌آید که از آن جمله می‌توان به جستجو در اینترنت، بازی، گوش دادن به موسیقی و … اشاره کرد ولی هدف اصلی که این کامپیوتر برای آن طراحی شده است، آموزش اصول برنامه‌نویسی است. نکتهٔ اساسی که وجود دارد این است که این کامپیوتر از لینوکس استفاده می‌کند و باتوجه به اینکه لینوکس اپن‌سورس است، از همین روی زیرساخت بسیار منعطفی را در اختیار طراحان #رسپبری‌ پای قرار داده تا بسته به نیاز خود، آن را شخصی‌سازی کنند.

بنیاد رسپبری‌ پای استفاده از سیستم‌عامل Raspbian را توصیه می‌کند که توزیعی بر پایهٔ سیستم‌عامل Debian لینوکس می‌باشد ولی در صورتی که تمایل به استفاده از این سیستم‌عامل ندارید، می‌توانید از سیستم‌عامل‌های دیگری که برای این بورد توسعه داده شده‌اند استفاده کنید (به طور کلی، بوردهای قابل‌برنامه‌ریزی این امکان را به کاربران می‌دهند تا خلاقیت خود را شکوفا کرده و به جای صرفاً مصرف‌گرا بودن، خود به خلق کردن چیزهایی جذاب بپردازند و این همان کاری است که در مدارس کشورهای جهان اول اتفاق می‌افتد.)

سیستم‌عامل انتخابی پروژهٔ One Laptop Per Child
به طور کلی، مدارس و دانشگاه‌های زیادی در سراسر جهان مدافع لینوکس هستند؛ شما می‌توانید سیستم‌عامل گنو/لینوکس را در سیستم‌های آموزشی مختلف جهان مشاهده کنید؛ جایی که اکثر کاربران به یکی از توزیع‌های لینوکس همچون اوبونتو به دلیل کم‌هزینه بودن در برابر سایر سیستم‌عامل‌ها همچون ویندوز روی آورده‌اند.

در واقع، زیرساخت قوی و هزینه‌های نگهداری اندک، جزو فاکتورهای اساسی برای اتخاذ لینوکس در کارهای نوآورانه‌ای همچون پروژهٔ One Laptop Per Child (یک لپ‌تاپ برای هر کودک) است؛ مأموریت چنین پروژه‌ای آن است که سیستمی از نوع OLPC XO-1 که بر پایهٔ سیستم‌عامل لینوکس کار می‌کند را برای مؤسسات آموزشی در کشورهای در حال توسعه ارائه دهد. این سیستم‌ها توانایی کار کردن در شرایط آب‌وهوایی سخت (برای مثال در رطوبت، گرما و همچنین قرار گرفتن در معرض نور خورشید) را دارند.

لینوکس در ایستگاه فضایی بین‌المللی
پیش از طلوع خورشید و یا در حین غروب خورشید اگر در آسمان بگردید، شانس دیدن ایستگاه فضایی بین‌المللی را دارید. جالب است بدانید هر چیزی در ایستگاه فضایی بین‌المللی از یک نسخه از لینوکس استفاده می‌کند و این در حالی است که سیستم‌های این ایستگاه در سال 2013 از ویندوز به لینوکس مهاجرت کردند چرا که تیم فنی این ایستگاه اظهار داشت که «ما به یک سیستم‌عامل قابل‌اعتماد و پایدار نیاز داریم» که بتوان آن را در مقر کنترل کرد و هنگامی که بخواهیم تغییراتی در آن بدهیم، چنین چیزی برایمان میسر باشد.

پروژهٔ Large Hadron Collider
پروژه‌ای که ترس بوجود آمدن سیاه‌چاله و بلعیدن همه چیز و همه کس را به وجود آورد، Large Hadron Collider نام دارد. اولین مرحله از این آزمایش در سال 2008 اتفاق افتاد ولی در حال حاضر جهان هنوز هم پابرجا است! اساساً LHC معادلی همچون حادثه Big Bang را شبیه‌سازی می‌کند. تأسیسات این پروژه در نزدیکی ژنو قرار دارند که قوی‌ترین شتاب‌دهندهٔ ذرات است به طوری که دو ذرهٔ اتمی تقریباً با سرعت نور به یکدیگر برخورد داده می‌شوند تا پاسخ مسائلی در مورد تار و پود هستی را به صورت عملی بیابند. جالب است بدانیم که این پروژه از توزیع Scientific Linux استفاده می‌کند.

کلام آخر
لینوکس سیستم‌عاملی است که بر روی اکثر اَبَرکامپیوترهای جهان در حال اجرا است و این بدان معنا است که متخصصان به سادگی می‌توانند توزیع خاص خودشان را بسازند. #لینوکس یک پلتفرم کلیدی در صنعت کنونی است؛‌ با این حال، تعداد زیادی از مردم هستند که چیزی در مورد آن نمی‌دانند (حتی افرادی که به خوبی با لینوکس آشنایی دارند ممکن است نتوانند همهٔ ابزارهای آن را بشناسند یا حتی فرا گیرند. اگر علاقمند به یادگیری در این زمینه هستید، می‌توانید به دورهٔ رایگان آموزش لینوکس در سکان آکادمی مراجعه نمایید.)

آیا شما تاکنون از لینوکس استفاده کرده‌اید؟ آیا وسوسه شدید که آن را امتحان کنید؟ اگر این‌طور است، چه چیزی مانع شما شده که جلوتر نروید؟ علاوه بر این، به نظر شما لینوکس دیگر به چه شکل دنیا را دستخوش تغییر ساخته است؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید. 

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon