چگونه زبان برنامه‌نویسی تحت وب مناسب پروژهٔ خود را انتخاب کنیم؟

چگونه زبان برنامه‌نویسی تحت وب مناسب پروژهٔ خود را انتخاب کنیم؟

از زمان شکل‌گیری اینترنت، برنامه‌نویسی تحت وب به عنوان مهارتی محبوب و پرتقاضا باقی‌ مانده است؛ امروزه کسب‌وکارهای زیادی را می‌بینیم که مبتنی بر وب هستند و از همین روی، برنامه‌نویسی تحت وب به عنوان تِرِندی رو به رشد به کار خود ادامه می‌دهد. در عین حال، مهم‌تر از یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی تحت وب، یادگیری زبان برنامه‌نویسی صحیح و مناسب هر پروژه‌ای است. ASP  یا PHP؟ زبان Ruby یا زبان قدرتمند Python؟ وقتی توسعه‌دهنده‌ای می‌خواهد اپلیکیشن تحت وبی تولید کند، چه انتخاب‌هایی پیش‌روی خود دارد؟ چرا باید در موقعیت‌های مختلف، زبان‌های خاصی را به جای گزینه‌های دیگر انتخاب کرد؟ برای پاسخ‌گویی به این سؤالات، چندین فاکتور وجود دارد که بهترین زبان را برای هر منظور تعیین می‌کند. این مقاله دربارهٔ سؤال‌هایی است که هر برنامه‌نویسی باید برای انتخاب زبان مورد استفاده خود پاسخ دهد. با ما همراه باشید تا ببینیم چگونه می‌توان زبان برنامه‌نویسی مناسب برای پروژه‌های تحت وب را انتخاب کرد.

تعریف عبارت مناسب
انتخاب زبان مناسب ممکن است کمی گمراه‌کننده باشد؛ در حالی که برخی زبان‌ها به شما در رسیدن به اهداف‌تان کمکی نمی‌کنند، بسیاری مواقع هم چندین روش برای رسیدن به خروجی مورد نظر وجود دارد که این قضیه مخصوصاً در زمینهٔ برنامه‌نویسی تحت وب صدق می‌کند. 

استفاده از کدام زبان برنامه‌نویسی از بقیه آسان‌تر است؟
تشخیص اینکه به‌کارگیری کدام زبان برنامه‌نویسی آسان‌تر است، بستگی به پیش‌زمینهٔ شما دارد. اگر تجربهٔ قبلی با زبان‌های ابتدایی مثل HTML دارید، بنابراین مفاهیم پایه‌ای سینتکس و لی‌اوت را می‌دانید. به طور کلی، برخی زبان‌های برنامه‌نویسی تحت وب از بقیه آسان‌تر هستند. برای راحتی بیشتر، نیاز به زبانی دارید که لایبرری‌ها و فریمورک‌های مختلفی داشته باشد، ساخت‌یافته، مختصر و مفید باشد. در انتخاب یک زبان برنامه‌نویسی تحت وب توجه داشته باشیم که سینتکس با پیچیدگی کمتر، مزیت محسوب می‌شود؛ برای آشنایی با برخی زبان‌های مبتدی‌پسند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

JavaScript
- شییٔ‌گرا
- پویا
- ساخت‌یافته
- دارای تعداد زیادی لایبرری
- بدون نیاز به کامپایلر

Ruby
- سینتکس شبیه به زبان انگلیسی
- مختصر و مفید
- فریمورک قدرتمند RoR
- چندالگویی

PHP
- اجتماع توسعه‌دهندگان بزرگ، منابع یادگیری زیاد
- پویا
- محیط انعطاف‌پذیر
- فریمورک محبوب Laravel

کدام زبان‌ برنامه‌نویسی وب محبوب‌تر است؟
محبوبیت یکی از نکات اصلی انتخاب زبان برنامه‌نویسی تحت وب است مخصوصاً وقتی که قصد دارید زبان جدیدی را یاد بگیرید، باید سراغ زبانی بروید که خواهان زیادی داشته باشد (وب‌سایت‌های Indeed، سایت آموزشی Coding Dojo و Tiobe، پرطرفدارترین زبان‌های برنامه‌نویسی را به تفکیک ارائه می‌کنند). به طور کلی، محبوبیت یک زبان ‌برنامه‌نویسی دو منفعت مهم دارد: مشاغل و منابع موجود مرتبط با زبان مورد نظر. به طور کلی، در مورد برنامه‌نویسی پروژه‌های تحت وب، زبان‌های زیر نسبت به الباقی رقبا پرکاربردتر هستند:

JavaScript
قدرتمند، یادگیری آسان و پرکاربرد؛ JS به صورت پیش‌فرض در بسیاری از مرورگرهای مدرن وجود دارد و طبق گزارش توسعه‌دهندگان سایت StackOverflow، جاوا‌اسکریپت گوی سبقت بر سر محبوبیت را از زبان‌هایی همچون PHP و Java ربوده است (همچنین Node.js که یک محیط سمت سرور جاوااسکریپتی است، از JS به عنوان زبان زیرساختی استفاده می‌کند).

Java 
جاوا‌اسکریپت را با جاوا اشتباه نگیرید! جاوا یکی از زبان‌های اصلی با سابقه طولانی مدت در جامعهٔ برنامه‌نویسی است و از آنجایی که این زبان بیش از 20 سال است که در صنعت نرم‌افزار مورد استفاده قرار می‌گیرد، اجتماع اختصاصی بزرگی را هم حول خود تشکیل داده است.

#C
سی‌شارپ لزوماً زبان برنامه‌نویسی تحت وب نیست بلکه زبانی همه‌منظوره است؛ اپلیکیشن‌های تحت وب ASP.NET معمولاً از #C به عنوان مبنای خود استفاده می‌کنند. بیشتر اپ‌های ASP.NET ترکیبی از ویژوال بیسیک یا سی‌شارپ هستند، اگرچه هر زبان دات‌نتی قابل استفاده خواهد بود.

کدام زبان‌های برنامه‌نویسی وب همه کاره هستند؟
به طور خاص اگر هدف شما در آینده استخدام باشد، همه‌کاره بودن زبان مدنظرتان مهم خواهد بود؛ در این صورت، بهترین کار برای شما یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی به اصطلاح مالتی‌تَسک است و نه زبان برنامه‌نویسی تحت وب. به عبارت دیگر، زبان‌هایی مثل جاوا، سی‌شارپ و پایتون زبان‌های بسیار خوب و همه‌منظوره‌ای هستند.

به طور کلی، در انتخاب یک زبان برنامه‌نویسی همه‌منظوره که می‌تواند تحت وب نیز مورد استفاده قرار گیرد، زبانی تطبیق‌پذیر را می‌آموزید؛ این امر نه‌ تنها باعث بهره‌مندی افراد جویای کار می‌شود، بلکه برای کسانی که به دنبال پیشبرد آموزش و تعلیم مهارت برنامه‌نویسی خود هستند نیز مفید است. بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی همه‌منظوره با تقویت آشنایی افراد با سینتکس پایه، برای یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر نیز مفید خواهند بود.

از چه پلتفرم‌هایی استفاده کنیم؟
در حالی که ویندوز، مک و لینوکس پرکاربردترین سیستم‌عامل‌ها را تشکیل می‌دهند، کروم‌بوک‌ها بیش از گذشته محبوب شده‌اند. توزیع‌های لینوکسی قابلیت شخصی‌سازی بسیار زیادی ارائه می‌دهند و سیستم‌عامل مک نیز از کامپوننت‌های یونیکس بهره می‌برد که باعث می‌شود به محیط برنامه‌نویسی بهتری تبدیل شود. اپل برای توسعه‌دهندگان، Xcode را ارائه می‌کند که به عنوان واسطی برای کامپایلرهای زبان Swift، Objective-C و ++C/C عمل می‌کند. ویندوز هم که بدون شک پرطرفدارترین سیستم‌عامل است، با قابلیت سازگاری بالای خود، به محیط توسعهٔ مناسبی برای برنامه‌نویسان تبدیل شده است.

Front-End یا Back-End؟
قصد دارید برای فرانت‌اند برنامه‌نویسی کنید یا بک‌اند؟ اگر پاسخ‌تان فرانت‌اند است، فقط روی زبان‌های اچ‌تی‌ام‌ال، سی‌اس‌اس و زبان برنامه‌نویسی جاوااسکریپت تمرکز کنید. وب‌سایت‌های مطرحی مثل فیسبوک، گوگل، آمازون و ویکیپدیا همگی از جاوااسکریپت برای پیاده‌سازی فرانت‌اند خود استفاده می‌کنند.

در مورد بک‌اند، انتخاب‌های بیشتری پیش‌ روی‌ شما قرار خواهد داشت اما بیشتر از همه، نیاز به یادگیری زبان‌هایی همچون پایتون، جاوا، روبی، پرل، دات‌نت و یا پی‌اچ‌پی دارید (البته لازم به ذکر است که یادگیری جاوااسکریپت راه را برای توسعهٔ فرانت‌اند و در عین حال بک‌اند -با استفاده از Node.js- باز می‌کند).

به عنوان مهارت‌های جانبی، توسعه‌دهندگان فرانت‌اند باید کار با فریمورک‌هایی مثل آنگولار یا ریئکت را آموخته و توسعه‌دهندگان بک‌اند نیز بایستی به زبان‌های اختصاصی کار با دیتابیس مانند SQL مجهز شوند. 

هدف‌تان از برنامه‌نویسی چیست؟
عاقبت انتخاب زبان برنامه‌نویسی مناسب، به هدف‌تان باز می‌گردد؛ آیا یک زبان برنامه‌نویسی تحت وب را برای مقاصد شخصی و تحصیلی یاد می‌گیرید یا بابت شغل و حرفه‌تان؟ اگر به دنبال استخدام هستید، زمان و هزینه‌‌های خود را روی یادگیری زبان مناسب خود صرف نمایید اما اگر مشغول برنامه‌نویسی به منظور سرگرمی یا پروژه‌های شخصی هستید، با یک زبان ساده‌تر شروع کنید (زبان‌های اپن‌سورس بهترین گزینه هستند چرا که استفاده از آن‌ها آزاد است و منابع زیادی را برای یادگیری در اختیار می‌گذارند).

حال نوبت به نظرات شما می‌رسد؛ برای انتخاب یک زبان به منظور برنامه‌نویسی تحت وب، چه گزینه یا گزینه‌هایی را و به چه دلایلی پیشنهاد می‌کنید؟ نظرات و دیدگاه‌های خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon