آیا یادگیری برنامه‌نویسی برای همه لازم و ضروری است؟

آیا یادگیری برنامه‌نویسی برای همه لازم و ضروری است؟

آیا همهٔ صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و استارتاپ‌ها باید برنامه‌نویسی بیاموزند؟ آیا اصلاً کسی هست که لازم نباشد کدنویسی بلد باشد؟ در ویدیویی تحت عنوان What Most Schools Don't Teach که توسط وب‌سایت code.org منتشر شد، چهره‌های برجستهٔ عرصهٔ تکنولوژی مثل بیل گیتس و مارک زاکربرگ در این ویدیو مصاحبه کرده و این در حالی است که پیام این ویدیو این است که تقریباً تمام کودکان باید کدنویسی بیاموزند. اما چرا؟ 

پیش از این در مقالاتی همچون دو مقالهٔ زیر در مورد ضرورت یادگیری برنامه‌نویسی توسط اقشار مختلف جامعه صحبت کردیم اما در این مقاله قصد داریم دیدگاهی کاملاً متفاوت و در عین حال مخالفی را بررسی کنیم: 

چرا صاحبان ایده می‌بایست ابتدا برنامه‌نویسی یاد بگیرند؟  
صحبت کردن، شعر، موسیقی و برنامه‌نویسی بخش واحدی از مغز را درگیر می‌کنند

بسیاری از برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان حرفه‌ای به طور علنی با این نظر مخالفند؛ این برنامه‌نویسان بر این باورند که درست است مهارت‌های تکنیکی می‌توانند به فرصت‌های عالی شغلی در آینده منجر شوند یا سرگرمی جالبی باشند، اما اگر کسی به کدنویسی علاقه ندارد، از اینکه مجبور به آموختن آن شود سودی نخواهد برد! 

Ciara Byrne در مقاله‌ای در وب‌سایت Fast Company هشدار می‌دهد که این طرز فکر که آموختن کدنویسی میانبری به ثروتمند شدن است کاملاً غلط می‌باشد. او یادآور می‌شود که برای موفقیت از طریق کدنویسی یا باید به آن علاقه بسیار داشت یا باید مشکل به‌خصوصی را از طریقش حل کرد. متخصصان دیگری می‌گویند که آموختن مهارت برنامه‌نویسی آسان یا سریع نیست، برخلاف آنچه که ویدیوهایی مثل What Most Schools Don't Teach ادعا می‌کنند (نیاز به توضیح نیست که بسیاری از فعالان صنعت در عرصه‌های غیرتکنیکی بدون هیچ‌گونه آشنایی با کدنویسی بسیار موفق بوده‌اند.)

آیا در این رابطه، حد وسطی وجود دارد؟
آیا در نهایت راه فراری از این مجادلهٔ به ظاهر بی‌پایان «کد بنویسم یا ننویسم» وجود دارد؟ خوشبختانه بسیاری از صاحب‌نظران به منظور ایجاد آشتی، نشان داده‌اند که می‌توان همواره حد وسطی را در نظر گرفت. برنامه‌نویسی به نام John Sonmez گفته است که:

آموختن برنامه‌نویسی و انجام آن به صورت حرفه‌ای دو امر مجزاست و نباید با هم قاطی بشن.

به عبارت دیگر، مهارت‌های کدنویسی بسیار متنوع هستند؛ وی در این رابطه اعتقاد دارد که گرچه اکثر مردم تا حدی مهارت نمی‌یابند که کدنویسی به شغل اصلی آن‌ها تبدیل شود، اما وجود آشنایی با مهارت‌های برنامه‌نویسی موجب می‌گردد تا ارتباط میان گروه‌های فنی و غیرفنی آسان‌تر شود و هر دو گروه بهتر و سریع‌تر کار کنند. به عبارت دیگر، لازم نیست همه کدنویسی بیاموزند اما همه باید یک سطح ابتدایی از مهارت‌های فنی را داشته باشند (مثلاً اغلب مردم رمان‌نویس نمی‌شوند ولی می‌توانند در مورد یک رمان خوب اظهار نظر کنند.)

پس این سطح ابتدایی از مهارت فنی که همهٔ صاحبان کسب‌وکارها لازم دارند چیست و شامل چه مهارت‌هایی می‌شود؟ وب‌سایت Under30CEO به این سؤال پاسخ داده و 15 مهارت تکنولوژیک ابتدایی لازم برای فعلان کسب‌وکارهای مختلف را در فهرستی ذکر کرد که برخی از این مهارت‌ها شامل قاب‌بندی وب‌سایت، چگونگی آموختن مهارت‌های فنی جدید، و تسلط مقدماتی بر HTML و CSS بودند.

اگر قرار بود شما فهرستی از مهارتهای تکنولوژیک ابتدایی لازم برای فعلان کسب‌وکارهای نوپا و استارتاپ‌ها را ذکر کنید، چه مهارت‌هایی را در آن می‌گنجاندید؟ نظرات و دیدگاه‌های خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon