معرفی نسل جدید cpu های Apple موسوم به A14

معرفی نسل جدید cpu های Apple موسوم به A14

بالاخره انتظارات به پایان رسید و اپل در کنفرانس سالانه ی خود که امسال با شعار Time Flies (زمان زودگذر است) همراه شده بود از نسل جدید محصولاتش رونمایی کرد البته امسال به دلیل مشکلات به وجود آمده به واسطه همه گیری ویروس کرونا آیفون های جدید (Iphone 12) با یک ماه تاخیر و اواخر مهر معرفی می شوند. اما این مورد تاثیری در جذابیت کنفرانس امسال نداشت و با معرفی محصولات وسرویس هایی نظیر Apple watch series 6، Apple Watch SE، Ipad 10.2 inches و Ipda Air 4thGen در کنار سرویس هایی نظیر Fitness+ و سرویس باندل اشتراکی Apple One جای خالی آیفون ها کمتر احساس شد.

اما یکی از بخش هایی که از آیفون امسال معرفی شد، قلب تپنده ی آن بود. اپل در این مراسم از نسل جدید تراشه ی پردازشی خود با نام A14 رونمایی کرد که علاوه بر آیفون امسال روی Ipad Air هم نصب شده است. تراشه ی A14 سریع ترین تراشه ی ساخته شده توسط اپل است همچنین این تراشه اولین تراشه ی ساخته شده با معماری 5 نانومتری دنیا است که نوید کارایی بالاتر در کنار مصرف انرژی کمتر را می دهد. تراشه ی A14 اپل در حالی از معماری 5 نانومتری استفاده می کند که تقریبا تمامی تراشه های دنیای گجت های اندروید، در بهترین حالت از فناوری 7 نانومتری پلاس (7nm+) استفاده می کنند. اپل با بهره گیری از تکنولوژی 5 نانومتری توانسته 11.8 میلیارد ترانزیستور در این تراشه قرار دهد که 40 درصد بیشتر از تعداد ترانزیستورهای نسل قبل است. طبق ادعای اپل مجموعه ی این ترانزیستورها میتوانند در لحظه بیشتر از 11 تریلیون دستور انجام دهدند. این قدرت مثال زدنی باعث می شود که عملیات های سنگینی مانند، ویرایش عکس و رندر کردن ویدیو های 4k راحت تر انجام شود. Cpu جدید تراشه ی A14 داری 6 هسته است که شامل 2 هسته ی قدرتمند تر برای انجام کار های سنگین و 4 هسته با بهره وری بالاتر برای انجام کار های روزمره، مانند وب گردی است. طبق ادعای اپل این Cpu تا 40 درصد سریع تر از نسل قبل است. همچنین واحد پردازنده گرافیکی هم از نو طراحی شده و افزایش 30 درصدی کارایی را تجربه می کند. اما غول خفته ی تراشه ی جدید اپل موتور پردازش عصبی 16 هسته ای آن است. این موتور پردازشی مخصوص عملیات هایی است که از هوش مصنوعی بهره می برند مانند رندر عکس، عکاسی یا حتی ادیت ویدیو. در همین راستا موتور پردازشی جدید می تواند به تنهایی بیش از 11 تریلیون دستور را در ثانیه انجام دهد، این تعداد بیش از 2 برابر تراشه ی A12(5 تریلیون دستور در ثانیه) و 83 درصد بیشتر از تراشه ی A13 (6تریلیون دستور در ثانیه) است و نوید عملکرد محسور کننده در زمینه ی عکاسی، رندر و ادیت ویدیو ها و تصاویر را می دهد.

 

این تراشه از حافظه های رم LPDDR5 با باس 5500 مگاهرتز و حداکثر حافظه ی 16 گیگابایت پشتیبانی می کند. همچنین تراشه ی جدید از موتور امنیتی جدید (Secure Engine) و واحد جدید پردازش تصاویر (Advanced Image Signal Processor) استفاده می کند. از قدرت تراشه ی جدید اپل این را بگوییم که در تست GeekBench5 در بخش تک هسته ای، این تراشه 11 درصد سریع تر از Cpu ی نسل 11 اینتل Core i7-1185G7 است که چند هفته ی پیش برای کلاس دسکتاپ و نوت بوک معرفی شده است. طبق ادعای اپل تراشه ی A14 حداثر دو برابر سریع تر از محبوب ترین لپتاپ های ویندوزی، 3 برابر سریع تر از سریع ترین تبلت های اندرویدی و 6 برابر سریع تر از سریع ترین کروم بوک موجود در بازار است اما در این مراسم، اپل اشاره ای به نام دستگا ها نکرده است.

حال باید منتظر بمانیم تا هنگام عرضه ی Ipad Air جدید و رونمایی آیفون های امسال که بتوانیم تفاوت عملکرد این تراشه را با نسل قبل درست تر و دقیق تر مقایسه کنیم. اما اعداد و ارقام نشان از یک پردازنده ی همه فن حریف میدهد.

اگراطلاعات بیشتری درباره ی این محصول اپل دارید، در بخش کامنت ها برایمان بگویید. 

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon