Tor Phone: عرضهٔ سیستم‌عاملی امن بر پایهٔ اندروید توسط بنیاد Tor

Tor Phone: عرضهٔ سیستم‌عاملی امن بر پایهٔ اندروید توسط بنیاد Tor

Tor سیستم‌عاملی مبتنی بر اندروید به نام Tor Phone ابداع کرده است که این سیستم‌عامل بر پایهٔ Copperhead OS پایه‌ریزی شده است که در واقع به عنوان یکی از توزیع‌های اندروید به حساب می‌آید. Tor Phone با استفاده از سازوکاری خاص، تمام کانکشن‌هایش را از شبکهٔ امن Tor عبور می‌دهد تا کاربرانش این اطمینان را حاصل کنند که ایمنی ایشان تا حد ممکن حفظ خواهد شد.

در حالی که اپل کاربران وفادار خاص خود را دارا است، اندروید به عنوان محبوب‌ترین پلتفرم موبایلی پرتابل (قابل‌حمل)، جایگاه خود را در جهان حفظ کرده است. همچنین این را هم باید یادآور شد که اندروید #اپن‌سورس است و هر کسی می‌تواند به شیوهٔ دلخواهش، آن را کاستومایز کند.

با این حال، سیستم‌عامل iOS اپل برخلاف ادعاهای گوگل، امنیت بیشتری نسبت به اندروید دارد. اما چرا؟ یک پاسخ صریح این است که سیستم‌عامل اندروید از پایه و اساس بدون در نظر داشتن حریم خصوصی طراحی شده است و شرکت‌های و توسعه‌دهندگان مختلف می‌توانند به آسانی روی آن کار کنند. در همین راستا، برای حل مسئلهٔ امنیت و حفظ حریم خصوصی، تیم توسعه‌دهندگان Tor یک نمونهٔ اولیه (پروتوتایپ) از گوشی اندروید با تمهیدات امنیتی Tor عرضه کرده است.

این گوشی با نام Tor Phone توسط یکی از توسعه‌دهندگان Tor به نام Mike Perry طراحی شده است و همان‌طور که گفتیم، بر پایهٔ Copperhead OS بنا نهاده شده که در واقع یک نسخهٔ اندرویدی با بهبودهای امنیتی است که گوگل در گذشته نیز از پَچ‌های آن در اندروید استفاده کرده است. به گفتهٔ این دولوپر:

Copperhead تنها ROM اندرویدی است که قابلیت Verified Boot داره که اجازهٔ ایجاد تغییرات در بوت، سیستم، ریکاوری و پارتیشن دستگاه رو به سوء‌استفاده‌کنندگان نمی‌ده.

همچنین این سیستم‌عامل از فایروالی به نام OrWall بهره می‌برد که تمام ترافیک داده‌ها را از شبکهٔ Tor -که به امنیت بالا مشهور است- عبور می‌دهد و بقیهٔ کانکشن‌ها را بلاک می‌کند. به عبارت دیگر، فایروال OrWall کنترل کاملی از گوشی هوشمندتان در اختیار شما قرار می‌دهد و حتی شما قادر به تصمیم‌گیری برای رمزگذاری ترافیک اپلیکیشن‌های مختلف هستید.

تیم توسعه‌دهندگان Tor گفته است که نمونهٔ اولیه بیش از این جای کار دارد و در آینده این پروژه قصد دارد تا پشتیبانی بیشتری در زمینه‌های MicroG ،API Netfilter ،Orbot و در عین حال ثبات بیشتری فراهم کند (برای آشنایی بیشتر با Tor توصیه می‌کنیم به مقالهٔ Tor: از سیر تا پیاز مراجعه نمایید).

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon