حمید صدقی‌نژاد

گفتگو با حمید صدقی‌نژاد

دولوپر اندروید و متخصص امنیت

خرداد 1397 بدون دسته بندی
00:00:00 00:00:00 playerbar-podcast-background podcast-playbar-timeline-background
00:00:00 00:00:00
خرداد 1397 بدون دسته بندی
فهرست موضوعی
  • معرفی پیشینه کاری و تحصیلی 00:01:00
امتیاز این اپیزود
2032 score-svg-img

معرفی اپیزود

حمید صدقی‌نژاد در اول خرداد 1356 متولد شد. به گفتهٔ وی، نقطهٔ عطف زندگی‌اش زمانی بود که در دورهٔ دبیرستان با زبان C آشنا شد به طوری که بعد از گذشت حدوداً بیست سال، هنوز هم مانند روزهای اول به این زبان علاقمند است. حمید در سال 74 دانشجوی رشتهٔ مهندسی نرم‌افزار دانشگاه آزاد تهران مرکز شد و از همان دورهٔ دانشجویی کار حرفه‌ای خود را با تعدادی از دوستانش در زمینهٔ ساخت بازی سه‌بُعدی شروع کرد؛ تیم آن‌ها گیم اِنجین خود را در سال 1378 با استفاده از DirectX 5 به اتمام رساند و در سال 1379 اولین بازی سه‌بُعدی ایرانی را به نام آزادگان ساختند (حمید مدیر تولید این بازی بود و در دو بخش برنامه‌نویسی 3D Real-tile Rendering و 3D Modelling فعالیت داشت.)

در آن برهه، بازار تولید بازی کامپیوتری خیلی داغ بود، تیم‌های مختلفی هم مشغول به این کار شده بودند و زمزمه‌های حمایت‌های مالی دولتی هم به گوش می‌رسید؛ اما یک چیز کم بود. در واقع، حمید حال و هوای حاکم بر بازی را دوست نداشت و در نتیجه او موتور بازی را به صورت یک پلاگین برای 3D Max 7 درآورد که بواسطهٔ آن می‌شد از محیط سه‌بُعدی خروجی Real-time Animation گرفت.

در پروژه‌ای جدید، وی شروع به بازسازی بناهای تاریخی ایران به صورت سه‌بُعدی با امکان حرکت در محیط کرد. در این پروژه که از سال 81 تا 88 با حمایت میراث فرهنگی در جریان بود (اما متأسفانه هم خروجی نداشت)، ماکت سه‌بُعدی بیش از 90 بنای گوناگون باارزش تاریخی ایران (از روستای ماسوله گرفته تا تخت جمشید) ساخته شد و سایر بناها نیز نقشه‌برداری و عکس‌برداری شدند تا در آینده ساخته شوند به طوری که این هفت سال جزو شیرین‌ترین سال‌های کاری‌اش بود چرا که برای این پروژه از تمامی بناهای تاریخی ایران بازدید کرد و به همهٔ نقاط کشور سفر کرد و گنجینهٔ عظیمی از تجربه و روابط انسانی برای خود فراهم کرد.

در این دوره بود که برنامه‌نویسی برای گوشی موبایل تازه وارد بازار شده بود و از آنجا که حمید آیندهٔ کاری اپ‌های موبایل را درخشان می‌دید، به طور کامل تولید نرم‌افزارهای سه‌بُعدی را کنار گذاشت و برنامه‌نویسی J2ME را برای گوشی‌هایی با ساپورت جاوا شروع کرد. در ادامه، وی در شرکت LG مشغول به کار شد و در سال 89 هم برندهٔ جایزهٔ برنامه‌نویس برتر این کمپانی شد. 

حمید صدقی‌نژاد در سال 1391 به سیدنی استرالیا مهاجرت کرد و در چهار سال اول پس از مهاجرت، دولوپر ارشد یکی از شرکت‌های بانکی استرالیا بود که اپلیکیشنی توسعه داد که از قابلیت اصطلاحاً UI Customization برخوردار بود به طوری که توسط بیش از بیست مؤسسهٔ مالی من جمله Bank First در سراسر استرالیا استفاده شد که هر کدام از آن‌ها می‌توانستند بسته به نیاز خود،‌ رابط کاربری آن اپ را شخصی‌سازی (کاستومایز) کنند. او در همین زمان از دانشگاه ساوت‌هامپتون انگلیس مدرک Secure Android App Development گرفت و از دو سال پیش به عنوان مهندس اندروید با تخصص Security در شرکت Optus که یکی از بزرگترین اپراتورهای تلفن همراه در استرالیا است، مشغول به کار شده است.

وی علاوه بر ممیزی سِکوریتی، در تیم تولید اپلیکیشن مشتریان و پروژه‌های واقعیت افزوده (AR) این کمپانی نیز فعال است (حمید رمز موفقیت در اندروید را ارتباط نزدیک خود با شرکت‌های برتر تکنولوژی مستقر در سیدنی بالاخص Google، همکاری با GDG Sydney و کار در شرکت پویایی مانند Optus می‌داند که همیشه باید جدیدترین تکنولوژی‌ها را در اپلیکیشن‌های خود استفاده کند.)

تخصص دیگر حمید در زمینه تاریخ باستان ایران است. او تا زمانی که ایران بود، یکی از نویسندگان گروه بناهای تاریخی فرهنگنامه کودکان و نوجوانان بود و ازسال 83 تاکنون سایت اطلس تاریخ ایران را مدیریت می‌کند که هم‌اکنون دارای بیش از 500 مقاله و بیش از 3000 تصویر است.

فهرست موضوعی
  • معرفی پیشینه کاری و تحصیلی 00:01:00
امتیاز این اپیزود
2032 score-svg-img

خیلی ممنون از مصاحبه آقای صدقی نژاد . بسیار مفید بودش سکان جان ممنون

با تشکر از آقای صدقی نژاد بابت اشتراک‌گذاری اطلاعات مفیدشون و همینطور تشکر از آقای مرادی بابت فراهم کردن این گفتگو.

عالی انسانی صادق و متخصص

با احترام کامل به دانش و حرف های آقای صدقی نژاد به شخصه نظرات ایشون درباره cross platform ها مخصوصا فلاتر رو قبول ندارم. ایشون اندروید نیتیو کار کردن و پیشنهاد میکنم بقیه موارد رو هم اون طور که باید کار کنن بعد نظر بدن بهتره. من هم ری اکت نیتیو کار کردم و هم فلاتر ولی توسعه با فلاتر از همشون قابل انعطاف تر هست.

چرا این مصاحبه موضوع بندی نشده یا حداقل یه سیکبار میزاشتین که آدم ببره جلو تایم مصاحبه رو چون تایم مصاحبه زیاده خیلیها نمیتونن یه دفعه تمام شو گوش کنن یا حداقل قابلیت دانلود میزاشتین

این پادکست فوق العاده عالی بود و آقای مهندس صدقی نژاد خیلی حرفه ای هستن و ازشون ممنونم که دانش خودشون رو به اشتراک گذاشتن یه تشکر ویژه هم از سایت سکان آکادمی میکنم به خاطر کیفیت بالای محتوای سایت و پادکست ها

بسیار عالی و مفید بود ولی حیف صدای خش خش می اومد این صدا ب خدا نویز نبود صدای آقای صدیقی نژاد قطع و وصل نمیشد. مثل اینکه میکروفون ایشون ب لباس شون یا حالا ی جای دیگه ای می سایید و صدای خش خش ب خاطر اون بود.

تشکر ویژه میکنم از آقای مرادی عزیز و جناب صدقی نژاد برای این پادکست . به شخصه مفیدترین پادکست سکان بود برام و در اخر کمی هم تلخ چون دیدی که از استرالیا داشتم خیلی متفاوت بود از چیزی که جناب مهندس گفتن پایداد باشید

سلام ببخشید لینک دانلود فایل نداره ؟؟؟؟؟؟ سپاس

لطفا توضیح بدن که چه رشته های دانشگاهی مربوط به توسعه اندروید وجود دارد ؟

online-support-icon