درامدی بر اینترنت اشیا (internet of things)

درامدی بر اینترنت اشیا (internet of things)

این روزها شبکه های ارتباطی در تمامی جوانب زندگی ما نقش پررنگی داره یکی از موضوعات مهم دردنیای اینترنت یا اینترانت که درحال حاضر بهش پرداخته میشه مفهوم اینترنت اشیا ( Internet of Things)هس که زیرمجموعه ی ازاینترنت چیزها به اختصار (ioe)که دراون امکان ارتباط واتصال دستگاهها امکان پذیرهست.

Iot مفهومی جدید در دنیای فنّ آوری و ارتباطات است. به طور مختصر "اینترنت اشیاء" تکنولوژی جدیدی هست که در اون برای هر موجودی (انسان یا اشیا) تعریف ارسال داده از طریق شبکه ارتباطی‌ فراهم میشه. فناوری تعبیه شده در داخل اشیاء این امکان رو فراهم می‌کنه تا اشیاء توسط شبکه ی اینترنت اشیاء با دیگر دستگاه‌های محیط پیرامونی ارتباط بر قرار کنن.
تولید ثروت درحوزه اینترنت اشیا ازطریق بسترهای نرم افزاری وسخت افزاری ازسوی کمپانی هاامری پرمنفعت وجذاب است که درآینده ازاین صنعت بیشتر خواهیم دید. حوزه های پرسود اینترنت اشیا شامل موارد زیراست:

✴بستر نرم افزاری
1- برنامه نویسی به نسبت راحتر دراین حوزه که درآن مثلا با استفاده از اپلیکیشن کاربردی رابطه و تعامل بین دستگاه و کاربر برقرار میشه ضمن اینکه درحال حاضر سیستم عامل های مختلفی ارائه شده است.

2- شبکه داده نقش ارتباطی دراین حوزه هس که درآن تجارت پرسود و البته درآینده رقابتی تر در این حوزه برای ارائه دهندگان (isp) وجود خواهد داشت (هرچند این به معنای نادیده گرفتن اجرا و یا دستورکاربر از طریق استفاده ازبلوتوث ووای فای بین دستگاه ها یا کاربر نیست)!

✴بستر سخت افزار
سنسورها و ماژول ها، نقش مهم واساسی دراین زمینه دارن در واقع حسگرها با نرخ قیمتی پائین تر در دنیا در دسترس بیشتری در حال نزول هستن (هرچند درایران این روند صعودی است)
دوربین ها، قفل هوشمند، پریزهوشمندو ...از جمله دیگر سخت افزارهای این حوزه هستن

#هوش مصنوعی: تصور کنین دستگاه های قهوه ساز و یخچال و فریزر، خانه ها و روشنایی های داخلی و خارجی، هر دستگاه هوشمند متصل به اینترنت الگوهای و عادت های کاربر را یاد میگیره و از طریق یادگیری به آن پاسخ خواهد داد. یادگیری ماشین یک اصطلاح هس به این معنی که رایانه ها از طریق فرآیند شروع به یادگیری می کنن و واقعا نمی بایست توسط فرد برنامه ریزیشون انجام بشه و این در اینترنت اشیا انقلاب به پا خواهد کرد.

# چالش امنیتی: در این حوزه شاید سرعت گسترش اون رو با تهدید مواجهه کنه ضمن اینکه در حال حاضر امکان تهدید امواج ماهورایی از روی زمین نیز مطرح هس همچنین در بین منتقدان تجاوز به حریم خصوصی از بزرگترین نقایص این مقوله هس برای همین فناوری بلاک چین میتونه پاسخ و اطمینان خاطری دراین حوزه و کمک کننده به گسترش این موضوع باشه از طرفی روترها با سرعتی بیشتر در حال امن شدن هستن ...

و در پایان در همین زمینه کمپانی های بزرگ مث سامسونگ،گوگل در حال ساخت و توسعه محصولات مبتنی براینترنت اشیا وروانه کردن به بازار هستن و پیش بینی میشه تا سال 2020 حداقل یک میلیارد دلار برای کسب و کارها صرفه جویی بشه واین یعنی بهره وری بیشتر.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon