نقش url صفحات در سئو

نقش url صفحات در سئو

Uniform Resource Locator یا به اختصار URL یکی از موارد بسیار مهم در فرایند بهینه‌‌سازی وب‌سایت در موتورهای‌ جستجو و سئو است، در این مطلب به بررسی نکات مهم مربوط به URL یا آدرس صفحات سایت از دیدگاه سئو می پردازیم.

به طور کلی سه مورد می توان زیر را از اساسی ترین ویژگی های یک URL مناسب دانست که در پروژه های سئو باید حتما از اولین مراحل پروژه به آن ها توجه نمود:

1. در ارتباط با طول URL هر چه این مقدار کمتر باشد، بهتر است، چرا که کپی / پیست کردن، به اشتراک گذاری آن در شبکه های اجتماعی، ایمیل کردن و حتی یادداشت کردن آن توسط کاربران آسان تر است.
به عبارت دیگر در مورد URL می توان گفت:

Short > Long

2. URL صفحات باید تا حد امکان خوانا باشد و از علائم نگارشی نظیر نقطه، کاما، آپاستروف ، اعداد و حروف بی معنی در آن استفاده نشود، چراکه این موارد باعث کاهش خوانایی آدرس شده و همچنین ممکن است بارگذاری صفحات با این آدرس‌هایی از این دست به‌ ویژه از طریق به اشتراک گذاری لینک ها از لینک‌ ها توسط کاربران با مشکل مواجه شود.


3. صفحات وب به طور معمول وب دارای پسوندی هایی نظیر .html، .php، .aspx یا … می باشند، حذف این پسوندها نیز یکی از موارد بهینه کردن URL برای پروژه های سئو است که می تواند باعث بهبود رتبه سایت شود.


در ادامه URL چند سایت معروف را بررسی می کنیم:

https://www.aparat.com/v/rDbVy
https://evnd.co/61peb

این URL با هدف آسان تر شدن به اشتراک گذاری آن، کوتاه شده است اما حروف قسمت انتهایی بی معنی بوده و کاربر پیش از کلیک نمی تواند با خواندن URL، از محتوای آن با خبر شود.

https://moz.com/blog/15-seo-best-practices-for-structuring-urls

همانطور که مشاهده می شود این URL کاملا خوانا بوده و کاربر می تواند با مشاهده آن از محتویات صفحه مورد نظر آگاهی پیدا کند، همچنین هیچگونه علامت نگارشی و اعداد نامرتبط در این URL وجود نداشته و پسوند صفحه نیز حذف شده است.

https://www.apple.com/iphone-x/

این URL نیز از لحاظ سئو، کاملا مشابه با سایت moz.com بوده و یک URL مناسب در نظر گرفته می شود.

https://www.amazon.co/SEO-2018-optimization-marketing-strategies-ebook/dp/B00NH0XZR0/ref=sr_1_2_sspa?1ie=UTF8&qid=1532101375&sr=8-2-spons&keywords=seo+2018&psc=1

اگرچه آمازون یکی از برترین وب سایت های دنیا به شمار می آید، اما با توجه به موارد عنوان شده در مورد یک URL مناسب برای سئو، می توان مشاهده نمود که نشانی صفحات این سایت دارای شرایط مناسبی نمی باشند، ناخوانا و نامفهوم بودن آدرس علاوه بر طولانی بودن آن باعث می شود تا کاربر به هیچ عنوان نتواند بدون کلیک بر روی لینک، از آن استفاده نماید.

https://www.digikala.com/product/dkp-96138/کتاب-گوگل-چگونه-کار-می-کند-اثر-اریک-اشمیت

استفاده از عبارات فارسی و انگلیسی معنادار در URL یکی از ترفندها و تکنیک های سئو است، همچنین به کار بردن کلمات کلیدی در URL از جمله نکات مثبتی است که به بهبود سئو کمک می کند، اما به یاد داشته باشید استفادهٔ بیش از حد از کلمهٔ کلیدی در URL، نه‌تنها باعث بهبود رتبه سایت نمی شود، ببلکه احتمال اسپم شناخته شدن آن را نیز افزایش می دهد.

برای مثال، URL زیر به دلیل اینکه کاملا غیرطبیعی در نظر کاربر جلوه می کند نتیجه ای جز اسپم شدن صفحه نخواهد داشت.

http://sample.com/آموزش_سئو_و_آموزش_ساخت_یک_آدرس_مناسب_سئو_برای_صفحه_در_پروژه_سئو

https://snapp.ir/about

URL صفحات سایت اسنپ نیز از لحاظ سئو و اصول بهینه سازی در موتورهای جستجو، به عنوان نمونه ای مناسب در نظر گرفته می شوند.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon