محمد عزیزی: از چه نرم‌افزارهایی استفاده می‌کنم؟‌

محمد عزیزی: از چه نرم‌افزارهایی استفاده می‌کنم؟‌

نرم‌­افزارهایی که یک برنامه‌­نویس استفاده می­‌کند ، حکم ابزار کار را برایش دارند. گاهی اینقدر یک برنامه‌­نویس به ابزارش عادت می­‌کند که دیگر نمی­‌تواند حتی با ابزارهای مشابه کار کند. مثلا اگر کسی به notepad++ عادت کند، به سختی می­شود متعاقدش کرد که با notepad ویندوز امورش را بگذراند.

حدود 5 سالی است که برنامه‌­­نویسی می‌کنم و مثل هر برنامه‌­نویس دیگر از یک سری ابزار مشخص استفاده می­‌کنم. ایضا عادات خاصی هم دارم. برای مثال همیشه آیکون­های دسکتاپ ویندوزم مخفی هستند. عادت دارم موقعیت تسکبار ویندوز را هر هفته عوض کنم. بالا، چپ، راست. گاهی طوری می‌­شود که همکارانم برای کار کردن با سیستم من به سختی می‌­توانند منوی استارت یا یک برنامه را پیدا کنند. اما مسلما خودم با این موضوعات مشکلی ندارم.

همیشه رو تصویر دسکتاپ حساس هستم  و هر عکس دم دستی رو برای زمینه استفاده نمی‌کنم. اصولا از دید من کسانی که عکس زمینه دسکتاپ رو هر ماه عوض نکنن، یه چیزیشون هست!

سیستم عاملی که استفاده می‌کنم ویندوز است. البته این انتخاب از روی علاقه نیست. چند باری خواستم سمت لینوکس کوچ کنم اما نشد. یعنی شد اما دوامی نداشت. ( به عقیده من تنها یک راه وجود داره تا برنامه نویسی که سمت مایکروسافت کد میزنه، در لینوکس دوام بیاره. اینکه بیخیال مایکروسافت بشه)

از همان دوران دانشگاه با زبان‌های مایکروسافتی کد میزدم. پس اولین IDE که برای توسعه استفاده می­‌کنم، طبعا visual studio است. اما قبول دارم که ابزارهای JetBrain چیز دیگری هستند. گهگاهی که حسب شرایط کاری PHP کد میزنم، از phpStorm استفاده می­‌کنم. واقعا امکاناتش بی نظیر است. البته این ابزارها رایگان نیستند. اما نسخه کامیونیتی visual studio را می­توان رایگان نصب کرد. برای توسعه اندروید هم از Android Studio استفاده می‌کنم (البته خیلی وقته سمتش نرفتم).

برای مدیریت پایگاه داده هم از SQL Server Management استفاده می­‌کنم. از نظر من یکی از بزرگترین و البته مضحک‌­ترین مشکلات محیط کاربریش این است که امکانی برای مرتب کردن اسکریپت‌ها ندارد. به همین خاطر یک افزونه به نام SQL Format در کروم دارم که آنلاین این کار را برایم انجام می­‌دهد. البته اگر روی ساختار حساسی کار می­‌کنید ترجیحا از ابزارهای آفلاین استفاده کنید. مثل ابزارهای RedGate که البته باید دست به جیب بشوید.

از آنجایی که معمولا برنامه‌­های وبی می­نویسم، از محیط کروم برای تست استفاده می­‌کنم. افزونه­‌های مشخصی همیشه روی کروم من نصب هستند. از جمله Postman برای تست و ارسال رکوئست‌ها سمت سرور، افزونه  Wappalyzer برای مشاهده ابزارهای استفاده شده در صفحات وب، افزونه Edit this cookie برای دستکاری کوکی‌­ها ، SQL Format برای مرتب­‌سازی کدهای SQL و ...

برای سورس کنترل هم از bitBucket استفاده می­کنم. با کمک Source Tree که محیط ساده و تمیزی دارد، می­توانم سمت کلاینت عملیات مد نظرم را روی سرور bitBucket اجرا کنم.

برای باز کردن و مرور سریع سورس کدها از notepad++ استفاده می­کنم (اینکه محتوا را بدون نیاز به ذخیره کردن تو خودش نگه میداره خیلی جاها برام کاربردی بوده).

همینطور در محیطی که کار میکنم از جیرا برای پشتیباتی و ایشو ترکینگ استفاده می‌­کنیم. البته در انتخاب این مورد نقشی نداشتم :)

اما یک سری ابزارها هستند که نقش پررنگ­‌تری برای من دارند و همیشه همراهم هستند. مثلا Windows Calendar. تمامی برنامه‌­های مهم روزانه من در تقویم مایکروسافت ثبت می­‌شوند و با کمک سینک کردن حساب اوت­لوکم، روی لپتاپ، سیستم محل کار و تلفن همراهم، به این برنامه‌ها دسترسی دارم.

سایر برنامه‌­ها و اهداف کلی هم را در google doc نگهداری می‌­کنم.

در محیط ویندوز برای یادداشت برداری سریع از Stickynote استفاده می­‌کنم.

در پیام­رسانها هم از واتساپ برای تماس صوتی و تلگرام برای کانال‌های خوبش استفاده می­کنم. گاهی هم که حوصله پیدا کردن پراکسی خوب را ندارم از بله استفاده می­‌کنم.

معمولا برای پخش موسیقی از تلفن همراهم که یک Honor 9 lite هست استفاده می­‌کنم. از اپلیکیشن پیش‌فرض اندروید یا همان play music .

اگر بخواهم در سرویس محل کار به منزل چرت بزنم، حتما قبلش Alarm me رو تنظیم می­‌کنم. این اپلیکیشن به شما کمک می‌­کند تا وقتی به یک لوکیشن خاص رسیدید، رویداد خاصی روی تلفن همراه اجرا شود. طبعا وقتی خواب هستید این رویداد پخش زنگ آلارم است (قبل از استفاده حتما یبار تستش کنید)

از اپلیکیشن تد هم برای شنیدن موضوعات جالب انگیز بر روی گوشی استفاده می‌­کنم.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon