ببخشید ولی کدر باباته!

ببخشید ولی کدر باباته!

یادم است چندین سال پیش در گپ و گفت دوستانه ای یکی برگشت گفت: "به ما نگید کدنویس، یاد دعا نویسی میفتم!" طوری که انگار میخواست بگوید: "ببخشید ولی کُدر باباته!"

آن دوست گرامی بی راه نمی گفت. قضیه ی بفرما و بتمرگ نیست اما صد در صد قضیه ی بفّرما با تشدید و تن صدای طعنه آمیز، هست. قبول ندارید؟ لطف کنید چند خط بیشتر همراهیم کنید.

دِیو وینر (به انگلیسی Dave Winer) پدر RSS نسخه ی دو، در همین باب چند جمله ی قانع کننده دارد:

وقتی به یه توسعه دهنده میگی کُدر، مثل این میمونه که به یه آهنگ ساز بگی نت نویس یا به یه ویولونیست بگی ریسمون زن. به یه جراح بگی کسی که از هم بازت میکنه و به یه معمار بگی کسی که یه سری چیز میز رو کاغذ میکشه. همه ی این توصیفات روی یک فعل پیش پا افتاده تاکید دارن، نه خلاقیتی که توشون وجود داره. کلمه ای که ما برای توسعه ی نرم افزار استفاده می کنیم باید نشون دهنده ی تجربه ی خلاق ما باشه، نه عملی که ظاهرا اتفاق میفته.

ممنون دِیو. ما هم سعی می کنیم از این به بعد به یک مهندس نرم افزار، برنامه نویس یا توسعه دهنده نگوییم کُدر بلکه بگوییم مهندس نرم افزار، برنامه نویس یا توسعه دهنده.

پانوشت: در عناوین مرتبط ما کدر داریم. جدا از معنای فرهنگ نامه ای، در دنیای نرم افزار کدر معنایی پست و منفی دارد و اصولا به کسی کدر می گویند که اول راه است یا ایده ای نسبت به برنامه نویسی ندارد اما می تواند کد ها را سمبل کند.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon