بهزاد مرادی: معرفی نرم‌افزارهای مورد استفادهٔ من

بهزاد مرادی: معرفی نرم‌افزارهای مورد استفادهٔ من

چند وقتی هست که می‌خواهم یک پست در سکان‌پلاس بنویسیم با این عنوان که «دلیلی احمقاله برای انتخاب فریمورک Zend و دلیلی احمقانه‌تر برای انتخاب زبان PHP» اما باتوجه به اینکه با ماهیت آنچه در این پست قصد دارم توضیح دهم در تضاد هست، می‌گذارم و در یک پست جداگانه به این مقوله می‌پردازم!

خب برسیم به اصل مطلب. سعی می‌کنم تا جایی که از قلم نیوفته، نرم‌افزارهای مورد استفاده‌ام رو بنویسم البته با ذکر دلیل.

سیستم‌عامل
سیستم‌عامل مورد استفادهٔ من لینوکس است توزیع اوبونتو نسخهٔ ۱۶.۰۴ (از عَمد گفتم سیستم‌عامل لینوکس تا برخی دوستان بیان نظر بدن که لینوکس سیستم‌عامل نیست و باید گفت گنو/لینوکس!) حال ممکنه این سؤال پیش بیاد که چرا مهاجرت نکرده‌ام به نسخهٔ آخر یعنی ۱۸.۰۴.

واقعیت امر این هست که من سندرمی دارم به این شکل که تا یک نرم‌افزار نسخهٔ جدیدش میاد، سریع جایگزین نسخهٔ قدیمی‌تر می‌کنم اما در این مورد واقعاً دستم بسته است چون لپ‌تاپ‌های DELL مشکل اساسی با اوبوتو دارن و حتماً باید نسخهٔ کاستومایز شدهٔ‌ خود کمپانی DELL روشون نصب باشه وگرنه آن‌طور که باید و شاید کار نمی‌کنن (مثلاً‌ فن سی‌پی‌یو راه و بی‌راه روشن می‌شه که آدم رو روانی می‌کنه!) چرا لینوکس استفاده می‌کنم، دلایل زیادی داره که در آموزش چرا باید به لینوکس مهاجرت کنیم؟ کمی در موردش توضیح داده‌ام.

در پاسخ به این سؤال که قبلاً از کدوم OS استفاده می‌کردم، باید بگم که ورودم به دنیای کامپیوتر با ویندوز نسخهٔ ۳.۱ بود و پیش رفت تا نسخهٔ ۸ و زمانی که خواستم دولوپر بشم، منتورم گفت که باید سوئیچ کنم به لینوکس و من هم گفتم چَشم! اما چرا اوبونتو؟ پاسخ ساده‌ هست چون به نظرم از الباقی توزیع‌ها یوزرفرندلی‌تره و کمپانی فعالی هم ساپورتش می‌کنه (کانونیکال).

مرورگر
قبلاً کاربر متعصب فایرفاکس بودم، زمانی هم سافاری نصب کردم اما یک روز نمی‌دونم چی شد خیلی اتفاقی دستم خورد روی آیکان کروم که قبلاً نصب کرده‌ بودم ولی هیچ وقت استفاده نمی‌کردم و با خودم گفتم ولش کن دیگه اجرا شد با همین پیش بریم امروز رو! بعد دیدم که چه خوبه و از اون روز به بعد دیگه نرفتم سمت فایرفاکس (البته همیشه نصب دارمش برای روز مبادا) به علاوه، از کرومیوم هم به عنوان مرورگر ثانویه استفاده می‌کنم. مثلاً زمان‌هایی که می‌خواهم وب‌سایتی رو با دو نام‌کاربری مختلف و پرمیشن‌های مختلف تست کنم، یکی از یوزرها رو روی کروم میارم بالا و دیگری رو روی کرومیوم.

همچنین هر دو مرورگر رو با اکامنت جیمیل به اصطلاح سینک کرده‌ام که هر کجا بازشون کنم، بوکمارک‌ها و ... در دسترس. پلاگین‌های مورد استفاده در کروم هم عبارتند از:

- Ad Guard AdBlocker
- Alexa Traffic Rank
- LinkedIn Extention
- Save to Pocker
- SetupVPN
- Andvanced REST Client

ادیتور
من قبلاً کاربر اکلیپس بودم که روزی یهو خراب شد. سوئیچ کردم به سابلایم و به معنای واقعی کلمه عالی بود و سریع اما یک روز متوجه شدم که سابلایم رایگان نیست و خیلی افسوس خوردم و حذفش کردم و رفتم سراغ VSCode اما باهاش ارتباط برقرار نکردم و در نهایت رفتم سراغ اتم.

نمی‌دونم باید گفت که اتم Editor هست یا IDE. بیشتر که به ادیتور شبیه هست اما من با نصب پلاگین‌های خاص PHP تبدیلش کردم به یک IDE که کارم رو سریع‌تر کنه. از تِم دارک هم استفاده می‌کنم و در کل ازش راضی ام (پیش از این مقاله‌ای نوشتم تحت عنوان کدنویسی با بک‌گراند Dark یا Light؟ که خودنش خالی از لطف نیست.) از زمان ورودم به دنیای کدنویسی با تم لایت شروع کردم اما طبق معمول یک روز تم رو دارک کردم و دیدم که چه بهتر هست و دیگه از دارک استفاده می‌کنم.

FTP
برای ارتباط با سرور هم از فایل‌زیلا استفاده می‌کنم که در کل خوبه. چند قابلیت ساده داره که برایم مهم است. یعنی اینکه دکمه‌ای داره که وقتی فعالش می‌کنی،‌ مشخص می‌کنه که کدوم فایل‌های محیط دولوپمنت با کدوم فایل‌های محیط لایو فرق دارن که خیلی راحت همون ها رو می‌شه فرستاد بالا. علاوه بر این، هم‌زمان می‌شه چند تا کانکشن با سرور برقرار کرد تا برای دیپلوی فایل‌های مختلف در فولدرهای مختلف، آدم هی نخواهد از این فولدر به اون فولدر بره!

ورژن کنترل
از گیت استفاده می‌کنم و دلیل خاصی هم برایش ندارم. برای سرویس هاستینگ سورس‌کد هم از گیت‌لب استفاده می‌کنم چون برخلاف گیت‌هاب، برای پروژه‌های خصوصی امکان رایگان در اختیار دولوپر قرار می‌دهد.

نرم‌افزار پخش ویدیو و موسیقی
چون خیلی اهل دیدن ویدیو و گوش کردن به موسیقی در حین کار نیستم، خیلی دنبال نرم‌افزارهای تخصصی این حوزه نرفته‌ام. به هر حال، در مواقع لزوم از VLC استفاده می‌کنم چون کاربرپسند و سبک هست. 

کلاینت ایمیل
برای مدیریت ایمیل‌ها هم از Thunderbird استفاده می‌کنم که مال موزیلا است. دلیل استفاده هم این هست که به صورت پیش فرض روی اوبونتو نصب هست و نرم‌افزار سبک و خوبی است و خیلی کارهای اوت‌لوک رو می‌شه باهاش انجام داد.

پیام‌رسان
اون زمانی هم که تلگرام فیلتر نبود، من فقط برای ارتباط با همکارانم ازش استفاده می‌کردم؛ یعنی کاربردی همچون Slack اما الان هم که فیلتر شده باز از همون تلگرام استفاده می‌کنم.

ویرایش تصاویر
خب اگر کاربر ویندوز بودم هم پول نداشتم که فتوشاپ بخرم (گرچه زمانی که به قانون کپی‌رایت بی‌اعتقاد بودم، خیلی راحت ازش استفاده می‌کردم!) اما از وقتی که لینوکسی شدم، از Gimp استفاده می‌کنم. به نظرم فاصلهٔ معناداری با فتوشاپ داره، اما برای کسی که گرافیست حرفه‌ای نیست و کارهای معمولی می‌خواهد انجام بده (مثل من) کار راه‌‌انداز هست. دلیل استفاده ازش هم این هست که رایگانه!

پردازشگر متن
برای این مورد هم از پَک LibreOffice استفاده می‌کنم چون رایگانه و به صورت پیش‌فرض هم روی اوبونتو نصب هست (در ضمن خیلی کار زیادی با این دست ابزارها ندارم.)

ارتباط تصویری
از اسکایپ استفاده می‌کنم چون رایگانه و کیفیتش هم بد نیست.

VPN
از اپن‌کانکت استفاده می‌کنم چون نصبش روی لینوکس خیلی راحت بود و رایگان هم هست (قبلاً یک پست نوشتم که چه‌طور لانچ این ابزار رو اتوماتیک کردم تحت عنوان «اولین برنامهٔ بَش اسکریپت که نوشتم و زندگی‌ام رو خیلی راحت کرد!».

آنتی‌ویروس
هیچی!

استک توسعهٔ نرم‌افزار
من از LAMP استفاده می‌کنم دلیلش هم این هست که دولوپر PHP هستم و گزینه‌ای جز این ندارم!

سرویس‌های کلود
از گوگل داکس استفاده می‌کنم.

اگر علاقمند هستید که شما هم اطلاعات خود رو به اشتراک بگذارید، به پست به عنوان دولوپر، از چه نرم‌افزارهایی برای کدنویسی و غیره استفاده می‌کنید؟ مراجعه نمایید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon