یک درس از شلنگ آبپاشی گلخونه

یک درس از شلنگ آبپاشی گلخونه

من از بچگیم کنار پدرم به گلکاری مشغول بودم و خیلی چیز ها رو یاد گرفتم همیشه یک گلخونه وقتی راه اندازی می‌شد همه چیزش سر جاش بود و دقیقا طوری تنظیم می‌شد که همه چیز به استاندارد نزدیک باشه ولی بعد از مدتی وقتی گلخونه رو میخواستند یک قسمت کوچیک بهش اضافه کنند و گسترشش بدند همه چیز بهم می‌ریخت یکی از این مواردی که بهم می‌ریخت شلنگ گلخونه بود که دیگه به کل گلخونه برای ابپاشی نمی‌رسید و کوتاه بود نسبت به فضای جدید گلخونه .

برای حل این مشکل همیشه یک تکه شلنگ وصله می‌کردند بهش و این مشکل رو حل می‌کرد ولی مشکلات خیلی بیشتری همراه خودش می‌آورد مثلا این که اگر زیاد جلوی در دهانه شلنگ رو می‌گرفتیم برای این که بخوایم آب با فشار بیشتری بیاد بیرون و بتونیم به جاهای دورتر آب برسونیم وصله در میومد و باز باید جاش می‌زدیم و این باعث میشد کلی آب هدر بره .

بعد مدتی وقتی وصله رو می‌زدیم روش کش می‌بستیم که در نیاد ولی چون شلنگ بلند بود فشار آب کم می‌شد و نیاز بود هربار که می‌خوایم آبپاشی کنیم تا جایی که می‌شد رو با شلنگ اصلی آب بدیم و جاهایی که دست نمیرسه رو اون شلنگ جدید رو وصله کنیم و این خیلی اذیت میکرد یعنی نه میشد شلنگ رو همیشه وصله دار نگه داشت نه میشد مدام جداش کرد بعد یه مدت شلنگ بلند تری جایگزین می‌شد که به اندازه کافی بود ولی باز به دلیل بلند شدن شلنگ فشار کم می‌شد .

توی اون ساختار هیچ راه دیگه ای نبود باید با همین می‌ساختیم ولی اگر دوباره لوله کشی می‌کردیم و پمپ رو قویتر می‌کردیم دیگه مشکل فشار نداشتیم ولی بعضی وقتا برای قوی تر کردن پمپ باید تمام لوله کشی عوض میشد چون لوله های نزدیک پمپ توان تحمل فشار بیشتر رو نداشتند .

یک عده همیشه بودند که از اول طوری لوله کشی می‌کردند و پمپ می‌خریدند که انگار میخواند کل زمینشون رو گلخونه کنند مثلا جایی که هنوز گلخونه نبود لوله رفته بود و شیر داشت ولی همیشه بسته بود تا زمانی که گلخونه درست کنند .

یک وقت هایی نمیشد لوله کشی رو عوض کرد چون قرار بود کل ساختار گلخونه ها جدید بشه مثلا یک سال دیگه و هزینه دوباره می‌شد و مجبور بودیم با این که روش درست ر می‌دونستیم به همون روش اشتباه وصله کردن شلنگ بسنده کنیم .

این دقیقا شبیه پروژه های نرم افزاری هست اگر از اول بخوای شروع کنی میشه تمیز ساختار رو شکل بدی که قابل گسترش باشه ولی خیلی وقتا گلخونه ساخته شده و شما فقط قراره یک قسمت بهش اضافه کنید و بهم زدن لوله کشی هم ممکن نیست و مجبورید توی پروژه همون شلنگ رو وصله کنید تا کار کنه فعلا .

یکی از دلایلی که افراد حرفه ای تر روی پروژه های بقیه کار نمی‌کنند همین هست که یک پروژه خیلی بهم ریخته رو بهت میدند با بدبختی شلنگ رو وصله می‌کنی و همه جا می‌گند فلانی روی این پروژه کار می‌کرده و آبروت میره .

شاید بهتر باشه همون ساخت گلخونه رو یک سال جلو بندازیم توی همچین شرایطی

نظر شما چیه ؟

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon