JSON (جیسون)

JSON مخفف JavaScript Object Notation است که به منزلهٔ یک استاندارد رایج برای انتقال دیتا مابین برنامه‌های مختلف می‌باشد. هرچند که JSON ابتدا در زبان جاوااسکریپت ایجاد شد، اما به سرعت جای خود را میان تمامی زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی پیدا کرد و امروزه مستقل از زبان برنامه‌نویسی می‌باشد.

ساختار JSON بدین صورت است که با { شروع شده و در ادامه یک یا چند جفت اصطلاحاً Key:Value را داخل آن قرار داده که با علامت : از هم متمایز می‌شوند و در نهایت پس از آنکه به تعداد دلخواه Key:Value قرار دادیم، آبجکت مد نظر خود را با علامت } می‌بندیم. به عنوان نمونه داریم:

{  
   "name":"John",
   "age":30,
   "car":null
}

به طور کلی، اما در مورد مقادیر Key و Value نکاتی وجود دارد؛ در مورد Key اینکه حتماً باید String (رشته) و منحصر به فرد باشد و در مورد Value هم اینکه به موارد زیر محدود می‌شود:
- استرینگ
- عدد
- آبجکت (دقیقاً همانند JSON بوده و درون JSON اصلی قرار دارد).
- آرایه‌
- مقدار بولین (True یا False)
- مقدار تهی (Null)

و نکتهٔ دیگر این که از جیسون برای Serialize کردن داده‌ها و انتقال آن‌ها از طریق شبکه استفاده می‌شود. مثلاً شما می‌توانید اطلاعات را از دیتابیس فراخوانی (فِچ) کرده و آن‌ها را به صورت جیسیون ذخیره کرده و مثلاً از یک برنامه که با زبان Python نوشته شده آن را به یک برنامۀ دیگر که با زبان PHP نوشته شده بفرستید و در آنجا کاملاً قابل‌فهم خواهد بود.

همچنین یکی دیگر از کاربردهای مهم جیسون، در AJAX می‌باشد؛ بدین صورت که شما اطلاعات را از کاربر دریافت کرده و آن را به صورت جیسون با استفاده از زبان جاوااسکریپت درمی‌آورید و سپس به یک برنامۀ دیگر که مثلاً با زبان PHP نوشته شده می‌فرستید تا آن را داخل دیتابیس قرار دهد.

یکی دیگر از کاربردهای مهم جیسون را می‌توان در اپ‌های موبایل مشاهده کرد بدین صورت که اپلیکیشن دیتای داخل گوشی را به صورت جیسون درآورده و آن را به یک API که مثلاً با زبان Java نوشته شده فرستاده و جواب را هم به همان صورت دریافت می‌کند.

online-support-icon