سرفصل‌های آموزشی
آموزش معماری MVC
ساخت فایل htaccess.

ساخت فایل htaccess.

پیش از این به طور خلاصه با کاربرد فایل htaccess. آشنا شدیم؛ اکنون در این آموزش قصد داریم تا بیشتر با ماهیت این فایل و همچنین نحوهٔ ساخت آن آشنا شویم.

htaccess. یک فایل پیکربندی برای وب سرور آپاچی است. زمانی که چنین فایلی را در پروژه‌ای ایجاد نماییم که با استفاده از وب سرور آپاچی اجرا می‌گردد، آپاچی این فایل را یافته و آن را اجرا می‌کند و این در حالی است که کلیهٔ تنظیمات درج‌شده در این فایل منجر به اصطلاحاً Override کردن یا تغییر تنظیمات پیش‌فرض آپاچی می‌گردند. در حقیقت، با استفادهٔ اصولی از این فایل قادر خواهیم بود تا اقدام به فعال‌سازی/غیرفعال‌سازی قابلیت‌های مختلف وب سرور آپاچی نماییم.

    به خاطر داشته باشید
در سرورهای اشتراکی که وب‌مستر دسترسی به فایل‌های اصلی پیکربندی آپاچی ندارد، از طریق این فایل می‌تواند برخی تَسک‌های مورد نیاز خود را عملی سازد.

حال که با ماهیت و کاربرد فایل htaccess. آشنا شدیم، برای ساخت آن ابتدا داخل فولدر mvc فولدری تحت عنوان public می‌سازیم و داخلش فایلی تحت عنوان htaccess. حاوی محتویات زیر می‌سازیم:

RewriteEngine on
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteRule ^(.+)$ index.php

به طور خلاصه می‌توان گفت که این تنظمات باعث می‌گردند تا کلیهٔ ریکوئست‌ها برای فایل‌ها و فولدرهای مختلف به فایلی تحت عنوان index.php که در ادامه خواهیم ساخت ری‌دایرکت خواهند شد.

در تفسیر دستورات فوق می‌توان گفت که دستور RewriteEngine On منجر به فعال‌سازی ماژول mod_rewrite وب سرور آپاچی می‌گردد و دستورات RewriteCond به منظور تعریف کردن یکسری قوانین مورد استفاده قرار می‌گیرند به طوری که مثلاً دستور خط دوم به دلیل وجود آپشن d- کلیهٔ دایرکتوری‌ها و دستور خط سوم به دلیل استفاده از آپشن f- کلیهٔ فایل‌ها را هدف قرار می‌دهد و در نهایت دستور RewriteRule مشخص می‌سازد که رفتار وب سرور چگونه باید باشد به طوری که در مثال فوق دستور داده‌ایم تا $(+.)^ به معنی «هر لینکی» به فایل index.php ری‌دایرکت گردد.

online-support-icon