سرفصل‌های آموزشی
آموزش برنامه نویسی
برنامه نویسان تاثیر گذار دنیا

برنامه نویسان تاثیر گذار دنیا

اساساً می‌توان گفت که در عصر فناوری گروهی از مخلوقاتی که تاثیرشان غیر قابل انکار است برنامه نویسان هستند و در این میان برخی از ایشان را می‌توان نام برد که تأثیر گذاری دوچندانی نسبت به سایر برنامه نویسان در پیشرفت علم و فناوری داشته‌اند که در ادامه با برخی از تاثیرگذار ترین آن ها آشنا خواهیم شد.

دنیس ریچی 

دنیس مک‌ آلیستر ریچی یکی از دانشمندان آمریکایی علوم کامپیوتری است که در شکل‌گیری عصر دیجیتال بسیار تأثیر گذار بوده است. او خالق زبان برنامه نویسی C و یکی از بنیانگذاران سیستم عامل یونیکس است. ایشان در سال 1999 موفق به کسب مدال ملی فناوری از دست رئیس جمهور وقت -بیل کلینتون- شد و وی خود را در سال 2007 بازنشست کرد.

بیارنه استراس تروپ 

ایشان یک دانشمند دانمارکی در زمینه علوم کامپیوتری است که بیشتر برای طراحی زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس شناخته شده است. او دارای کرسی استادی در یکی از دانشگاه‌های معتبر تگزاس آمریکا و استاد مدعو دانشگاه کلمبیا است.

جمیز گاسلینگ 

جمیز آرتور گاسلینگ یک دانشمند کانادایی در زمینه علوم کامپیوتری است که به وی لقب «پدر زبان برنامه نویسی جاوا» داده شده است. وی همچنین در یکسری پروژه موفق دیگر هم من جمله NeWS و Gosling Emacs مشارکت داشته است. به علاوه، وی به خاطر نبوغی که در زمینه کاری خود دارد نیز به عنوان یکی از اعضای آکادمی ملی مهندسی آمریکا انتخاب شده است.

لینوس توروالدز 

لینوس بندیکت توروالدز یک مهندس نرم‌افزار فنلاندی است که خالق هسته اصلی سیستم عامل متن باز و محبوب لینوکس است و در حال حاضر هم به عنوان یکی از توسعه دهندگان این کرنل به شمار می آید. علاوه بر طراحی هسته ی سیستم عامل لینوکس، وی خالق سیستم ورژن کنترل گیت هم می‌باشد.

آندرس هایلسبرگ 

آقای هایلسبرگ یک مهندس نرم‌افزار دانمارکی است که در توسعه و طراحی چندین زبان برنامه نویسی مشهور و ابزارهای توسعه نرم‌افزار مشارکت داشته است. او به عنوان خالق اصلی زبان برنامه نویسی سی شارپ محسوب می شود. علاوه بر این، آقای آندرس هایلسبرگ مؤلف Turbo Pascal و طراح اصلی زبان برنامه نویسی دلفی نیز می باشد. وی در حال حاضر در شرکت بزرگ مایکروسافت به عنوان مدیر اصلی دپارتمان توسعه زبان سی شارپ و همچنین برنامه نویس اصلی TypeScript می باشد.

تیم برنرز لی 

آقای تیم برنرز لی که تحت عنوان TimBL شناخته می‌شود یک دانشمند انگلیسی است که وی را خالق World Wide Web یا همان شبکه جهانی می دانند. او در سال 1989 یک پروپوزال در زمینه سیستم مدیریت داده‌ها ارائه داد و توانست اولین ارتباط موفق مابین سرورها را از طریق اینترنت برقرار سازد. او در حال حاضر به عنوان مدیر کنسرسیوم شبکه جهانی یا همان W3C محسوب می گردد.

برایان کرنیگان 

برایان ویلسون کرنیگان یک دانشمند کانادایی در زمینه علوم کامپیوتری است که در آزمایشگاه‌های بل در کنار طراحان سیستم عامل یونیکس، دنیس ریچی و کن تامپسون، کار کرده و همچنین در توسعه این سیستم عامل نقش بسزایی داشته است. علاوه بر این، او یکی از توسعه دهندگان زبان‌های AWK و AMPL نیز می باشد. شهرت وی زمانی دو چندان شد که او در کنار دنیس ریچی اقدام به تألیف کتابی در زمینه آموزش زبان برنامه نویسی C نمود.

کن تامپسون 

آقای تامپسون یک آمریکایی الاصل است که در حوزه علوم کامپیوتری فعالیت داشته است. وی بخش قابل توجهی از عمر کاری خود را در آزمایشگاه‌های بل گذرانده است که از جمله فعالیت‌های وی می‌توان به طراحی و توسعه سیستم عامل یونیکس، مشارکت در طراحی زبان برنامه نویسی سی و همچنین مشارکت در طراحی سیستم عامل Plan 9 اشاره کرد. او از سال 2006 به گوگل پیوست که از جمله کارهای وی در شرکت بزرگ گوگل می‌توان به مشارکت در طراحی زبان برنامه نویسی اختصاصی گوگل تحت عنوان Go اشاره کرد.

گیدو ون روسوم 

او یک برنامه نویس هلندی است که از اصلی‌ترین کارهای وی می‌توان به طراحی زبان برنامه نویسی پایتون اشاره کرد. او از سال 2005 تا 2012 به گوگل پیوست که در این زمان نه چندان کوتاه توانست به طرز قابل توجهی روی توسعه زبان چند منظوره و قوی Python کار کند. پس قطع همکاری در گوگل، آقای روسوم به شرکت Dropbox پیوست.

دونالد کنوت 

دونالد اروین کنوت یک ریاضیدان و دانشمند علوم کامپیوتری آمریکایی و استاد دانشگاه استنفورد است. او نویسنده اثر چند جلدی و محبوب «هنر برنامه نویسی کامپیوتری» است. آقای کنوت همچنین لقب پدر تحلیل الگوریتم ها را نیز به خود اختصاص داده است. او همچنین خالق سیستم حروف چینی TeX است که مرتبط با خانواده ای پیشرفته از فونت‌های کامپیوتری می باشد.

برندان ایچ 

برندان ایچ در سال 1961 در ایالات متحده ی آمریکا به دنیا آمد. آنچه آقای ایچ را بیش از هر چیز دیگری بر سر زبان‌ها انداخته، طراحی زبان برنامه نویسی JavaScript و تاسیس بنیاد موزیلا و مدیرعاملی این بنیاد بوده است.  وی دارای لیسانس رشته ی ریاضیات و علوم کامپیوتری از دانشگاه سانتا کلارا بوده و مقطع فوق لیسانس را در سال 1985 از دانشگاه ایلینویز اخذ کرد. 
وی پس از کسب تجربه در چندین شرکت مختلف، در نهایت در شرکت Netscape در ماه آوریل 1995 مشغول به کار شد که پس از مدتی از وی خواسته شد تا یک زبان برنامه نویسی برای مرورگر نت اسکیپ ابداع کند و او هم توانست تا زبان مد نظر را صرفاً طی 10 روز آماده سازد که Mocha نام داشت که بعداً به LiveScript تغییر نام داد و در نهایت در ماه سپتامبر سال 1995 به JavaScript تغییر نام پیدا کرد. آقای ایچ در اوایل سال 1998 به عنوان یکی از دو مؤسس اصلی پروژه ی موزیلا، نقش تأثیر گذار خود را در دنیای وب و اینترنت دوچندان کرد.

راسموس لردورف 

راسموس لردورف یک برنامه‌نویس گرینلندی با تابعیت کانادایی است. او بیشتر به خاطر ابداع زبان برنامه‌نویسی PHP شناخته می‌شود. وی طراح دو نسخه اولیه زبان PHP بود و در نسخه‌های بعدی که توسط گروهی متشکل از اندی گوتمانس و زیو سوراسکی رهبری می‌شد هم مشارکت داشت و مشارکت وی در توسعه زبان برنامه نویسی PHP هنوز هم ادامه دارد. خانواده لردورف در سال 1980 از گرینلند به کانادا مهاجرت کردند. راسموس در سال 1993 از دانشگاه واترلو مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی طراحی سیستم ها دریافت کرد. راسموس لردورف مشارکت‌هایی هم در پروژه وب سرور آپاچی و پایگاه داده ام‌ اس‌کیو ال داشته است. وی از سپتامبر 2002 تا نوامبر 2009 در شرکت یاهو کار می‌کرد و تاکنون بارها در کنفرانس‌های متعددی در مورد نرم‌افزارهای آزاد و متن‌باز در سخنرانی کرده است.

online-support-icon