سرفصل‌های آموزشی
آموزش برنامه نویسی
چرا سیستم ورژن کنترل گیت؟

چرا سیستم ورژن کنترل گیت؟

اگرچه در حال حاضر سیستم‌های ورژن کنترل بسیاری در دنیا وجود دارند، اما بسیاری از پروژه های معروف و محبوب دنیا هستند که از گیت استفاده می‌کنند که از آن جمله می‌توان به Linux Kernel، فریم ورک Ruby on Rails و یا فریم ورک jQuery اشاره کرد. علاوه بر این، برخی شرکت های بسیار بزرگ آی تی دنیا نیز از گیت استفاده می کنند که این نشان از موفقیت و برتری نسبی این سیستم نسبت به رقبا دارد. در این آموزش، قصد داریم به برخی از برتری های گیت نسبت به اس وی ان و دیگر سیستم های ورژن کنترل اشاره ای داشته باشیم.

سرعت بالا

از جمله مزایای گیت می‌توان به این نکته اشاره کرد که فوق‌العاده سریع است. علاوه بر این، گیت این امکان را به توسعه دهندگان می‌دهد تا به صورت آفلاین کار کنند، به تاریخچه ی کاملی از نسخه های قبلی پروژه دسترسی داشته و هر تغییری که تمایل داشتند را ایجاد کند، برنچ جدید ایجاد کند و …

بازگشت به گذشته

در برنامه نویسی مرتکب اشتباه شدن اجتناب‌ناپذیر است و اینجا است که یکی دیگر از قابلیت‌های منحصر به فرد گیت به داد برنامه نویسان می رسد. در گیت، برای هر موقعیتی یک کامند Undo ی اختصاصی وجود دارد تا جلوی هرگونه کانفلیکت را بگیریم. به طور مثال، اصلاح آخرین کامیت انجام شده که در آن فراموش کرده‌اید یک تغییر کوچک را اعمال کنید به سادگی امکان پذیر است.

ایمنی

گیت این اطمینان خاطر را به توسعه دهندگان -مخصوصا غیرحرفه ای ها- می‌دهد که هیچ چیز را روی سرور اصلی نمی‌توان خراب کرد و همین مسأله خیال توسعه دهندگان را تا حد زیادی راحت می کند. در گیت، هر کلونی از پروژه که روی سیستم تک تک توسعه دهندگان قرار دارد یک پروژه ی باثباتی است که کاملاً کار می کند و در صورتی که سرور اصلی هم از دسترس خارج شود، باز هم بکاپی از پروژه روی سیستم تک تک توسعه دهندگان قرار دارد!

کامیت هوشمند

فرض کنیم که در پروژه ی خود در سه فایل مجزا تغییراتی را اعمال کرده ایم. برای سایر اعضای تیم برنامه نویسی کار دشواری خواهد بود تا متوجه شوند چه تغییری در کدام فایل ایجاد شده اما گیت این امکان را به ما می‌دهد تا در هر کامیت، تغییرات مد نظر را شامل کرده تا سایر اعضای تیم به راحتی بتوانند تغییرات را رهگیری کنند.

برنچ های کارآمد

فرض کنیم که شما در حال کار کردن روی بخشی از سورس کد هستید و تا زمانی که تغییرات شما تکمیل نشده اند، سایر توسعه دهندگان نمی بایست تحت تأثیر تغییرات شما قرار گیرند. اینجا است که برنچ ها در سیستم ورژن کنترل گیت جلوی این دست مشکلات را می گیرند. اگرچه سایر سیستم‌ها هم از برنچ ها استفاده می کنند، اما این در حالی است که گیت اولین سیستمی بود که از برنچ ها آن هم به صورتی اثربخش استفاده کرده است.

محبوبیت در میان شرکت های بزرگ حوزه ی آی تی

با توجه به این که شرکت های بزرگی از گیت استفاده می کنند، همین مسأله به منزله ی یکی دیگر از برگ برنده های سیستم ورژن کنترل گیت است چرا که به همین خاطر آموزش‌های بسیار، ابزارهای متنوع و سرویس های زیادی گیت را بیشتر و بیشتر اثربخش خواهند ساخت.

online-support-icon