سرفصل‌های آموزشی
آموزش برنامه نویسی
آشنایی با مای اس کیو ال

آشنایی با مای اس کیو ال

هم کاربران و هم وب مسترهای سایت های دینامیک برای آن که بتوانند به دیتابیس دسترسی داشته باشند به یک رابط مدیریت دیتابیس که اصطلاحاً DBMS گفته می شود نیاز دارند. DBMS ها اپلیکیشن هایی هستند که با برقراری ارتباط مابین کاربر و دیتابیس، امکان ایجاد، جستجو، ویرایش و به طور کلی مدیریت داده ها را در دیتابیس می دهند. از جمله مشهورترین رابط های مدیریت دیتابیس می توان به MySQL، Microsoft SQL Server، Oracle و ... اشاره کرد.

کدام دیتابیس مناسب است؟

برای ایجاد یک دیتابیس از سیستم های مدیریت دیتابیس گوناگونی می توان استفاده نمود اما سوال اینجا است که کدامیک از موارد ذکر شده برای ایجاد دیتابیس ما مناسب تر است؟در پاسخ به این سوال بایستی گفت که بسته به نوع کاری که قرار است انجام دهیم، زبان برنامه نویسی که مورد استفاده قرار می دهیم و نوع پشتیبانی وب سرور و بسیاری عناصر دخیل دیگر می بایست سیستم مدیریت دیتابیس را انتخاب نمود.

چرا MySQL ؟

با توجه به این که رابط مدیریت دیتابیس مای اس کیو ال متن باز بوده، رایگان است و مهم تر از همه به صورت پیش فرض با وب سرور آپاچی و زبان برنامه نویسی پی اچ پی به خوبی کار می کند و هر سه از سازگاری بسیار خوبی با یکدیگر برخوردارند، رابط مدیریت دیتابیس MySQL را به طور تخصصی مورد بررسی قرار خواهیم داد. MySQL یک رابط مدیریت دیتابیس از نوع Relational (دیتابیس رابطه ای) است که برای ایجاد دیتابیس خود از زبان ساده، ایمن، سریع و انعطاف پذیر «اس کیو ال» استفاده می کند. این سیستم مدیریت دیتابیس به صورت متن باز و رایگان به دنیا عرضه شده است که روی سیستم عامل های یونیکس، ویندوز و مکینتاش قابل اجرا است. این سیستم مدیریت دیتابیس با استفاده از API های خاصی می تواند از زبان های سی، سی پلاس پلاس، جاوا، پی اچ پی، پرل، پایتون و ... پشتیبانی کند.

    به خاطر داشته باشید
این سیستم مدیریتی دیتابیس توسط یک شرکت سوئدی در سال 1995 طراحی شد که در حال حاضر این شرکت توسط اوراکل خریداری شده است.

از جمله وب اپلیکیشن های معروف که از مای ای کیو ال استفاده می کنند می توان به ویکیپیدیا اشاره کرد و از جمله سیستم های مدیریت محتوایی هم که از این سیستم استفاده می کنند می توان به وردپرس، دروپال و جوملا اشاره کرد. در واقع با مشاهده شرکت ها و سیستم هایی که از مای اس کیو ال استفاده می کنند می توان به اهمیت این سیستم مدیریت دیتابیس پی برد.

online-support-icon