سرفصل‌های آموزشی
آموزش برنامه نویسی
مقدمه دوره آموزش اصول برنامه نویسی

مقدمه دوره آموزش اصول برنامه نویسی

شاید بارها و بارها به فکر این افتاده باشید که یک زبان برنامه نویسی را فرا بگیرید اما به دلیل این که شنیده اید که برنامه نویس شدن نیازمند برخورداری از یک ذهن تحلیلی، داشتن یک مدرک مرتبط از دانشگاه و داشتن جدید ترین رایانه شخصی چه از لحاظ نرم افزاری و چه از لحاظ سخت افزاری است از این فکر صرف نظر کرده اید. خبر خوشحال کننده برای آن دسته از علاقمندان که تاکنون چنین طرز فکری داشته اند این است که عدم برخورداری از هیچ کدام از موارد فوق الذکر مانع برنامه نویس شدن شما نخواهد شد و شاهد مثال این ادعا هم این است که مولف این سری از آموزش ها هیچ کدام از موارد فوق به جزء تا حدودی مورد اول را نداشته است!

نکته جالب توجه آن جا است که پس از فراگیری اصول برنامه نویسی شما از یک ذهن تحلیلگر برخوردار خواهید شد که نه تنها در حوزه برنامه نویسی شما سودمند خواهد بود، بلکه در زندگی روزمره شخصی شما نیز راه کارهای بیشماری را در ارتباط با مسائل مختلف پیش روی شما خواهد گذاشت. علاوه بر این، شما به یک سرمایه علمی دست خواهید یافت که هرگز با گذراندن واحد های آکادمیک دانشگاه به آن دست نخواهید یافت چرا که آنچه در این دوره فرا خواهید گرفت اصول علمی و کاربردی برنامه نویسی است و تئوری تا جایی مورد استفاده قرار می گیرد که منجر به درک بهتر اصول برنامه نویسی گردد. و در نهایت سودی که از برنامه نویسی عاید شما می شود به طور حتم به گونه ای است که شما را قادر خواهد ساخت تا یا در یک شرکت حرفه‌ای مشغول به کار شوید، یا ایده‌هایی که ممکن است تاکنون در سر می پروردانده اید را عملی سازید و یا استارتاپی مفید برای جامعه و پولساز برای خود به راه اندازید (توجه داشته باشیم که برای برنامه نویس شدن، اصلاً نمی بایست نابغه بود بلکه برنامه نویسی هم همچون هر مهارت دیگری -مثل موسیقی، ورزش، نقاشی و غیره- نیاز به تکرار و تمرین دارد تا در آن خبره شد.)

پس از آن که ما قادر گشتیم تا اصول کدنویسی را بیاموزیم، خواهیم توانست با دنیای فناوری ارتباط بهتری برقرار سازیم. همان طور که انسان ها برای ارتباطات روزمره از زبان‌های زیادی مثل فارسی، انگلیسی، آلمانی،‌ عربی و … استفاده می کنند، در دنیای فناوری نیز زبان‌های برنامه نویسی متنوعی طراحی شده اند از که جمله ی آن‌ها می‌توان به زبان برنامه نویسی اسکرچ، زبان برنامه نویس پایتون، زبان برنامه نویسی جاوا و … اشاره کرد که از آن طریق می توان با شبکه ها، سیستم ها و ... ارتباط برقرار ساخت.

فرض کردن یک روز بدون برنامه‌های کامپیوتری که با زبان‌های برنامه نویسی مختلف نوشته شده‌اند واقعاً وحشتناک است. بدون برنامه نویسی و زبان‌های برنامه نویسی، تمامی سیستم‌ها مثل موبایل، چراغ های راهنمایی، یخچال فریز، سیستم‌های برقی خودرو، ایمیل ها،‌ شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک، اپلیکیشن هایی مثل وایبر و … مختل می شوند. به عبارت دیگر، زندگی ما که واقعاً به تکنولوژی وابسته شده است مختل می شود.

در گذشته برنامه نویس ها بیشتر محدود بودن به برنامه نویسی برای سیستم عامل هایی مثل ویندوز اما پس از فراگیر شدن اینترنت و ابزارهای هوشمندی مثل موبایل و تبلت، حوزه ی کاری برنامه نویسان هم متنوع تر شده و همین مسأله جذابیت دنیای برنامه نویسی را دو چندان می سازد. در واقع،‌ ممکن است فردی علاقمند به برنامه نویسی برای سیستم عامل باشد اما در عین حال فرد دیگری علاقمند به طراحی اپ موبایل باشد. شاید هم کسی باشد که دوست داشته باشد برنامه‌های تحت وب -مثل سکان آکادمی- بنویسد. در شرایط فعلی و با وجود زبان‌های برنامه نویسی بسیاری که وجود دارند، راه برای علاقمندان به تمامی این حوزه ها باز است و تنها چیزی که نیاز است، کمی وقت و مقدار زیادی انگیزه برای یادگیری!

چیزی که در اینجا می بایست به آن توجه کنیم، رونق بیش از پیش شرکت های نرم افزاری و برنامه نویسان است. شرکت های آی تی و نرم افزاری بزرگی همچون مایکروسافت، گوگل، فیسبوک، توییتر از درآمدهای هنگفتی برخوردارند. جالب است بدانیم که سایت‌های محبوب ایرانی هم جزو مشاغلی محسوب می‌شوند تا گاهی اوقات درآمد آن‌ها تا ماهی بیش از یکصد میلیون تومان هم می رسد! این را گفتیم تا خاطر نشان سازیم که ورود به حوزه ی برنامه نویسی و نرم‌افزار سراسر فایده و منفعت است.

نکته‌ای که در اینجا می بایست مد نظر داشته باشیم این است که نرم‌افزارها و اپلیکیشن هایی با موفقیت‌های بیشتری مواجه می‌شوند که یکی از مشکلات کاربران را حل کرده و کارهای ایشان را ساده کنند. توصیه می‌کنیم که برای یادگیری برنامه نویسی، پیش از هر چیز به دنبال یک ایده ای باشید که فکر می‌کنید اگر عملی شود، با اقبال عمومی رو به رو خواهد شد. همین مسأله منجر به این می‌گردد که شما انگیزه ی بیشتری برای یادگیری برنامه نویسی پیدا کنید (به طور مثال یک شبکه ی اجتماعی که شبیه به فیسبوک باشد، اما برای کاربران ایرانی بهینه شده باشد، با فرهنگ ما همخوانی بیشتری داشته باشد، رایگان باشد، و از همه مهم‌تر اینکه فیلتر نباشد!)

حال ممکن است که این سؤال برای شما پیش بیاید که برای شروع کدام زبان برنامه نویسی را می بایست انتخاب کرد. در پاسخ به این سؤال بایستی گفت که توصیه می‌شود راحت ترین زبان و در عین حال کاربردی ترین زبان را برای شروع می بایست انتخاب کرد. پس از آن که ما کار با یک زبان برنامه نویسی را فرا گرفتیم، مشاهده خواهیم کرد که شباهت‌های بسیاری مابین زبان‌های برنامه نویسی وجود دارد که در آینده یادگیری یک زبان برنامه نویسی دوم خیلی راحت‌تر صورت خواهد گرفت (مثل کسی که زبان ترکی را بلد است،‌ حال می‌خواهد زبان ترکی استامبولی را فرا بگیرد.)

نیاز به توضیح ندارد که کدنویسی برای خیلی از افراد دلهره آور است و بسیاری از کاربران فکر می‌کنند که کدنویسی مهارتی است که خیلی سخت است و اصلاً از عهده ی آن برنمی آیند. شاید هم تاکنون در کلاس‌های حضور و یا دوره های آنلاینی ثبت نام کرده باشید که با گفتن اصطلاحاتی عجیب و غریب، سردرگمی شما را دو چندان کرده اند. خبر خوشحال کننده این که دوره ی آموزش اصول برنامه نویسی که در سکان آکادمی تألیف شده است، برای کسانی است که هیچ تجربه ی برنامه نویسی ندارند. به عبارت دیگر، ما در این دوره ی آموزشی مبنا بر این خواهیم گذاشت که مخاطبین دوره صرفاً می‌توانند با کامپیوتر کارهای عادی -مثل نصب نرم‌افزار و غیره- انجام داده و در اینترنت چیزی را جستجو کنند.

به منظور تسهیل فرایند آموزشی، در این سری از آموزش‌ها باکس‌هایی به صورت زیر مورد استفاده قرار خواهند گرفت تا مخاطبین دوره بهتر بتوانند برخی از نکات مهم این دورهٔ آموزشی را به خاطر بسپارند:

    نکته

نکاتی که منجر به درک بهتر موارد مطروحه می‌شوند، در قالب باکس‌های سبز رنگی به این شکل در اختیار دانشجویان قرار خواهند گرفت.

    هشدار 
برنامه‌نویسان مبتدی در برخی موارد باید دقت بیشتری به خرج دهند تا در آینده با سردرگمی کمتری مواجه شوند و به همین منظور هم هشدارهای این دورهٔ آموزشی در قالب باکس‌های قرمز رنگی به این شکل در معرض دید دانشجویان قرار خواهند گرفت.
    به خاطر داشته باشید
برخی نکات هستند که مخاطبین این دورهٔ آموزشی باید به‌ خاطر بسپارند چرا که در آموزش‌های آتی به آن‌ها نیاز خواهند داشت که کلیهٔ این نکات در قالب باکس‌های آبی رنگی به این شکل عرضه خواهند شد.
online-support-icon