معرفی 6 زبان برنامه‌نویسی گمنام که نامشان برگرفته از الفبای انگلیسی است

معرفی 6 زبان برنامه‌نویسی گمنام که نامشان برگرفته از الفبای انگلیسی است

به جز زبان برنامه‌نویسی C، زبان‌های تک حرفی دیگری در دنیای برنامه‌نویسی جهت انجام کارهای تخصصی طراحی شده‌اند؛ به لطف توانایی این زبان‌ها برای حل مسائل پیچیده، این زبان‌های تک حرفی پیروانی سرسخت در میان توسعه‌دهندگان برای خود پیدا کرده‌اند. به طور مثال، زبان برنامه‌نویسی R همچون C، یک زبان برنامه‌نویسی تک حرفی محبوب است که از آن برای کار با اعداد، تهیهٔ گراف‌هایی با داده‌های پیچیده و غیره استفاده می‌شود (در ابتدا نام این زبان S بود که بعدها به R تغییر کرد). حال در این مقاله قصد داریم به بررسی سایر زبان‌های تک حرفی دنیای برنامه‌نویسی بپردازیم.

زبان برنامه‌نویسی D
D یک زبان چند پارادایمی شییٔ‌گرا با قواعدی مانند زبان C و با تایپ استاتیک است. این زبان پس از بازطراحی زبان ++C به وجود آمد. در کنار به‌کارگیری تمام ویژگی‌های ++C، این زبان از مشخصه‌های زبان‌های دیگری مانند سی‌شارپ، جاوا، روبی و پایتون برخوردار است.

زبان برنامه‌نویسی F
F به عنوان نسخهٔ مدرن Fortran توسعه یافت. این زبان زیرمجموعهٔ کوچکی از فورترن با حدود 100 فانکشن به اصطلاح Built-in می‌باشد. F یک زبان عددی ماژولار و کامپایلی است که از کدهای لِگِسی فورترن ۷۷ استفاده می‌کند و اولین بار در کامپایلر G95 از آن استفاده شده است.

زبان برنامه‌نویسی J
J یک زبان برنامه‌نویسی خیلی عادی با مجموعه کیوردهای معمولی ولی با همان قدرت APL است. J یک زبان سطح بالا با قدرت پردازش زیاد است که با اهداف عمومی توسعه یافته و بر هر دو نسخهٔ 32بیتی و 64بیتی ویندوز، لینوکس، مک، آی‌او‌اس و اندروید قابل اجرا است.

اپلیکیشن‌های نوشته شده با این زبان شامل برنامه‌های ریاضیاتی، آمار و تحلیل داده‌ها است. از سال 2011 به بعد، این زبان به صورت رایگان و اپن‌سورس و با لایسنس GPLv3 در اختیار عموم قرار گرفته است.

زبان برنامه‌نویسی K
K یک زبان اختصاصی پردازش آرایه است که توسعهٔ آن به سال 1993 برمی‌گردد. این زبان یکی دیگر از انواع APL است. بعد از این که تبلیغات این زبان توسط شرکت Kx Systems انجام شد، نسخهٔ اپن‌سورس آن به نام Kona نیز معرفی شد. K به توسعه‌دهندگان امکان نوشتن الگوریتم‌های دقیق با جزئیات زیاد را می‌دهد تا آن‌ها بتوانند به سادگی با آرایه‌ها کنار بیایند.

زبان برنامه‌نویسی M
M یا MUMPS (سیستم چند برنامه‌ای تجهیزات بیمارستان عمومی ماساچوست)، یک زبان برنامه‌نویسی با اهداف عمومی است. قابلیت کلیدی آن، یک دیتابیس داخلی است که امکان دسترسی سطح بالا به فضای ذخیره‌سازی را با استفاده از متغیرهای ساده و آرایه‌ها به دولوپرها می‌دهد.

M از قواعد نوشتاری ساده‌ای استفاده می‌کند که به کاربران اجازهٔ استفاده از انواع حافظه‌ها را می‌دهد و امکان دسترسی قدرتمند به داده‌ها نیز را فراهم می‌کند. امروزه از این زبان برای پردازش داده‌ها در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود.

زبان برنامه‌نویسی P
P یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی مایکروسافت است که از آن برای برنامه‌نویسی برنامه‌های Asynchronous و Event-driven و همچنین برنامه‌های مرتبط با اینترنت اشیاء استفاده می‌شود. P یک زبان برنامه‌نویسی اصطلاحاً DSL است که امکان ادغام آن با زبان برنامه‌نویسی C نیز وجود دارد.

مایکروسافت از این زبان برای پیاده‌سازی و در نهایت برای تأیید اعتبار مجموعه درایورهای USB که همراه ویندوز 8 و ویندوزفون منتشر شد، استفاده کرد. همچنین چندی بعد نسخهٔ اپن‌سورس این زبان توسط این غول فناوری دنیا -مایکروسافت- منتشر شد.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon