نگاهی به برترین پروژه‌های اپن‌سورس Microsoft

نگاهی به برترین پروژه‌های اپن‌سورس Microsoft

مایکروسافت که یکی از بزرگ‌ترین غول‌های فناوری و تکنولوژی دنیا شناخته می‌شود، از سابقهٔ کم‌رنگی در حوزهٔ اپن‌سورس برخوردار است اما با تغییر و تحول در ساختار مدیریتی این کمپانی، مایکروسافت گام‌های بلندی در حفظ رابطهٔ خود با کامیونیتی اپن‌سورس برداشته است. از همهٔ دشمنی‌ها و بی‌اعتمادی‌ها به مایکروسافت که بگذریم، بدون شک این شرکت در زمینهٔ پروژه‌های رایگان و اپن‌سورس عملکرد خوبی از خود نشان داده است که این ادعا در ایده‌های ارائه شده توسط این شرکت به وضوح قابل مشاهده است. 

رفتاری که مدیران مایکروسافت در سال‌های اخیر در حوزهٔ اپن‌سورس از خود نشان داده‌اند، می‌تواند در نقش یک مدل و نمونه برای بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌هایی که از جوامع متن‌باز دوری می‌کنند عمل کند؛ به عبارت دیگر، این احتمال وجود دارد تا سایر شرکت‌ها مایکروسافت را دنبال کرده و در جهت تولید نرم‌افزارهای رایگان و اپن‌سورس شروع به فعالیت نمایند. در همین راستا، در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین پروژه‌های اپن‌سورس مایکروسافت خواهیم پرداخت.

Visual Studio Code
یکی از برترین و به مراتب پرستاره‌ترین پروژه‌های این شرکت، Visual Studio Code است. ویژوال استدیو کد در حال پیشرفت و توسعه است در حالی که امکان دارد این نرم‌افزار و ویندوز -یکی دیگر از محصولات محبوب مایکروسافت- به صورت موازی در کنار هم قرار گیرند.

در جامعهٔ رو به رشد اپن‌سورس، این برنامهٔ بسیار توسعه‌پذیر و در عین حال بسیار سبک، همچون یک IDE است که از بسیاری زبان‌های برنامه‌نویسی پشتیبانی می‌کند. گرچه ممکن است نواقصی در این برنامه دیده شود، اما به طور حتم ويژگی‌های مثبت آن به مراتب بیش از نقاط ضعفش می‌باشند.

Net Core Libraries.
فریمورک دات‌نت هنوز یکی از سهم‌های بزرگ مایکروسافت در جوامع اپن‌سورس به شمار می‌آید. اگرچه که همهٔ دات‌نت اپن‌سورس نیست، اما بخشی از این لایبرری که اصطلاحاً Core Libraries نامیده می‌شود متن‌باز است که این یک شروع خوب برای مایکروسافت قلمداد می‌شود.

علاوه بر این، Net Runtime. که یکی دیگر از ابزارهای مایکروسافتی می‌باشد نیز اپن‌سورس است. به علاوه اینکه مایکروسافت کامپایلر خود را برای پلتفرم دات‌نت تحت عنوان Roslyn متن‌باز کرده است؛ با این ابزار، توسعه‌دهندگان می‌توانند بدون دردسر و با سهولت خیلی زیاد، انتقال برنامه‌های خود را به یک سیستم غیر مایکروسافتی شروع کنند (چیزی که قبلاً امکان‌پذیر نبود!)

TypeScript
تایپ‌اسکریپت لقب نسخهٔ مایکروسافتی زبان برنامه‌نویسی جاوااسکریپت است. تایپ‌اسکریپت توانسته جاوااسکریپت را با کلاس‌ها و ماژول‌های به مراتب بیشتری گسترش داده و بر روی هر سیستمی قابل اجرا می‌باشد و این در حالی است که TypeScript، مبتنی بر جاوااسکریپت استاندارد کامپایل می‌شود؛ لذا بدون هیچ مشکلی می‌توان آن را در پروژه‌های مختلف مورد استفاده قرار داد.

RxJS
RxJS مجموعه‌ای از لایبرری‌های جاوااسکریپت می‌باشد که برای اپلیکیشن‌های به اصطلاح Asynchronous (غیر هم‌زمان) و برنامه‌های رویداد-محور  (Event-driven) پشتیبانی ارائه می‌دهد. هدف RxJS کمک به ساختن نسل بعدی نرم‌افزارهای تحت وب به صورت حرفه‌ای است.

ChakraCore
ChakraCore بخش اصلی Chakra -موتور پرقدرت جاوااسکریپت که برای برنامه‌های ویندوزی همچون Edge نوشته شده است- می‌باشد که با زبان‌های CSS ،HTML و JS نوشته شده است؛ این موتور علاوه بر سیستم‌های ۳۲بیتی و ۶۴بیتی، روی پلفترم ARM نیز قابل‌اجرا است.

BashOnWindows
انقلابی‌ترین چیزی که مایکروسافت تا به حال انجام داده است، BashOnWindows نام دارد! در این سرویس، ویندوز به عنوان یک سرویس جانبی برای لینوکس استفاده می‌شود به طوری که لینوکس داده‌ها را خوانده و آنها را برای ویندوز ترجمه می‌کند (به عبارت دیگر، به زبان بومی ویندوز بازگردانی می‌کند). در نتیجه شما می‌توانید از نرم‌افزارهای لینوکسی بر روی ویندوز استفاده کنید و آنها را در ویندوز به اجرا درآورید. 

در این سیستم برخی چیزها هنوز نیاز به تکمیل شدن دارند اما حتی اگر این ابزار برای توسعه‌دهندگان بی‌نقص و فوق‌العاده خوب عمل کند، مایکروسافت برای کسب تجربه‌های کامل‌تر سخت در تلاش است تا این سرویس را توسعه دهد.

این روند رو به رشد مایکروسافت برای پروژه‌های اپن‌سورس و هدف همهٔ توسعه‌دهندگان آن، به عنوان بخشی از برنامه‌های اصلی این شرکت درآمده است که امیدواریم در آینده شاهد محصولات اپن‌سورس به مراتب بیشتری از این غول نرم‌افزاری دنیا باشیم.

آیا پروژهٔ بزرگ دیگری از مایکروسافت که متن‌باز باشد را می‌شناسید که از قلم افتاده باشد؟ علاوه بر این، نظر شما در مورد رویکرد اپن‌سورسی مایکروسافت چیست؟ 

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon