Infrastructure as a Service یا به اختصار IaaS چیست؟

Infrastructure as a Service یا به اختصار IaaS چیست؟

Infrastructure as a Service یکی از انواع سرویس‌های کلود است که این امکان را در اختیار ادمین‌های سیستم‌ می‌گذارد تا بدون دغدغهٔ خرید و مدیریت سرور و دیگر زیرساخت‌های مرتبط با دیتاسنتر، نیازهای هاستینگ خود را مرتفع سازند (برای آشنایی بیشتر با مفهوم کلود یا رایانش ابری، به مقاله‌ٔ کلود چیست؟ مراجعه نمایید.)

Infrastructure as a Service یا به اختصار IaaS این امکان را در اختیار سیس‌ادمین‌ها می‌گذارد تا شخصاً اقدام به نصب، کانفیگ و مدیریت نرم‌افزارهای خود من‌جمله سیستم‌عامل، مدیل‌وِر و اپلیکیشن روی سرورهایی کنند که از قبل توسط شرکتی که به طور تخصصی به ارائهٔ خدماتی از این دست می‌پردازد آماده‌سازی شده‌اند.

سرویس‌های IaaS چه کاربردهایی دارند؟
همان‌طور که در تصویر فوق مشخص است، با توجه به اینکه «زیرساخت به عنوان سرویس» یا اصطلاحاً IaaS پایه‌ای‌ترین لایهٔ سرویس‌های کلود است، دست ادمین‌های سیستم و دولوپرها به مراتب بیشتر نسبت به PaaS باز است که در ادامه برخی از مهم‌ترین کاربرد‌های آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد (برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این سرویس، به مقالهٔ Platform as a Service یا به اختصار PaaS چیست؟ مراجعه نمایید.)

- توسعه و تست نرم‌افزار: تیم‌های توسعهٔ نرم‌افزار به سادگی قادر خواهند بود تا اقدام به مدیریت محیط‌های توسعهٔ نرم‌افزار کرده و اپلیکیشن‌های خود را سریع‌تر روانهٔ‌ بازار کنند.

- هاستینگ: راه‌اندازی سایت با استفاده از سرویس IaaS نسبت به سرویس‌های هاستینگ سنتی مقرون‌به‌صرفه‌تر است. IaaS کلیهٔ زیرساخت‌های مورد نیاز من‌جمله فضای ذخیره‌سازی، وب‌‌سرور، شبکه و ... را برای پشتبانی از وب اپلیکیشن‌ها عرضه می‌کند به طوری که بسته به نیازهای متغیر کسب‌وکارها در طول زمان، ادمین‌های سیستم می‌توانند منابع را کم/زیاد کرده و به همان میزان پول پرداخت کنند.

- ذخیره‌سازی دیتا، بکاپ و ریکاوری: IaaS این امکان را در اختیار سازمان‌های کوچک و بزرگ می‌گذارد تا بسته به نیازهای متغیر خود در طول زمان، اقدام به ذخیره‌سازی اطلاعات خود در فضایی امن کنند به طوری که این دست سرویس‌ها کارهایی همچون برنامه‌ریزی، مدیریت، بکاپ و ریکاوری را به بهترین شکل ممکن هندل کنند.

- محاسبات سنگین: High Performance Computing یا به اختصار HPC این امکان را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد تا بتوانند سرویس‌هایی که نیاز به پردازش‌های سنگین در هر ثانیه دارند را مدیریت کنند که از آن جمله می‌توان به شبیه‌سازی‌های مرتبط با پیش‌بینی آب‌وهوا، مدل‌سازی بنگاه‌های اقتصادی و کارهایی از این دست اشاره کرد و نیاز به توضیح نیست که IaaS این امکان را فراهم می‌سازد.

- تحلیل کلان داده: کلان داده (بیگ دیتا) عبارت است از یافتن الگوهایی معنادار از میان میلیون‌های دیتاسِت مختلف که این کار نیاز به توان پردازشی بسیار بالایی دارا است اما سرویس‌های IaaS به اقتصادی‌ترین شکل ممکن این کار را هندل می‌کنند.

مزایای IaaS چیست؟
می‌توان بدون اغراق عمده‌ترین مزیت «زیرساخت به عنوان سرویس» یا اصطلاحاً IaaS را کاهش هزینه‌های مرتبط با اجارهٔ سرور قلمداد کرد و همین مزیت منجر به این گشته تا بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا یا استارتاپ‌ها به سادگی بتوانند از پس هزینه‌های گزاف خرید سرور‌های فیزیکی به صورت اصطلاحاً On Site و مدیریت آن‌ها، از سرویس‌های IaaS استفاده کرده و به همان میزان که بار روی سرور می‌گذارند، به همان مقدار پول پرداخت کنند (Pay-As-You-Go). در عین حال، علاوه بر مقرون‌به‌صرفه بودن مزایای بسیاری دیگر نیز وجود دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

- آپ‌تایم بالا: سرویس‌های IaaS اساساً Up Time بالایی دارند چرا که شرکت‌های ارائه‌دهندهٔ‌ این خدمات من‌جمله مایکروسافت، آمازون و گوگل جزو بهترین شرکت‌های فناورانهٔ دنیا هستند و بالتبع بهترین زیرساخت‌ها و متخصصین را به خدمت می‌گیرند. با مد نظر قرار دادن SLA اصولی، مشتریان IaaS می‌توانند اطمینان حاصل کنند که از زیرساختی قابل‌اعتماد برای عرضهٔ خدمات آنلاین خود برخوردار خواهند بود (برای آشنایی بیشتر با اصطلاح SLA، می‌توانید به مقالهٔ SLI | SLA | SLO: مفاهیم مرتبط با SRE که باید با آن‌ها آشنا بود مراجعه نمایید.) 

- کاهش زمان راه‌اندازی سرور از چند ساعت (هفته) به چند دقیقه: نیاز به توضیح نیست که راه‌اندازی سرور اختصاصی خود ممکن است هفته‌ها نیاز به کار داشته باشد اما این در حالی است که سرویس‌های IaaS این امکان را در اختیار ادمین‌های سیستم می‌گذارند تا ظرف چند دقیقه (حداکثر چند ساعت) دست به کانفیگ سرور خود زده و شروع به استفاده از آن کنند.

- اِعمال تغییرات در سریع‌ترین زمان ممکن: بسته نیازهای کسب‌وکار شما، IaaS این امکان را در اختیارتان قرار می‌دهد تا در شرایطی خاصی همچون مناسبت‌ها، اعیاد و ... که ممکن است حجم ریکوئست‌ها به سمت سرور افزایش یابد، اصطلاحاً منابع را Scale Up کرده و در شرایط نرمال مجدد منابع زیرساخت و سخت‌افزاری را کاهش دهید (Scale Down) که در چنین شرایطی این اطمینان حاصل می‌شود که به همان اندازه که از زیرساخت استفاده می‌کنند پول پرداخت خواهید کرد و جالب است بدانید که این مهم صرفاً با چند کلیک امکان‌پذیر است.

- متمرکز شدن روی کسب‌وکار: با استفاده از سرویس‌های IaaS این اطمینان حاصل می‌شود که اعضای تیم صرفاً روی کسب‌وکار اصلی متمرکز شده و زمان خود را صرف مدیریت و کانفیگ زیرساخت آی‌تی نکنند.

- امنیت بیشتر: شرکت‌های عرضه‌کنندهٔ خدمات کلود من‌جمله IaaS امنیت به مراتب بیشتری نسبت به راه‌اندازی یک سرور فیزیکی توسط خودتان عرضه خواهند کرد.

جمع‌بندی
در یک نگاه، Infrastructure as a Service یا به اختصار IaaS به معنی «زیرساخت به عنوان سرویس» مخاطب‌ اصلی‌اش ادمین‌های سیستم است که با استفاده از آن قادر خواهند بود تا نیاز خود به خرید سرور و راه‌اندازی آن در محل شرکت را به صفر رسانده و کلیهٔ این کارها را به شرکت‌های ارائه‌دهندهٔ خدماتی از این دست بسپارد و تمرکز خود را روی کانفیگ سرور، نصب نرم‌افزارهای مورد نیاز همچون سیستم‌عامل و میدل‌وِر (همچون وب‌سرور) بگذارند مضاف بر اینکه IaaS این امکان را در اختیارشان می‌گذارد تا از طریق مفهومی تحت عنوان Pay-As-You-Go هزینه‌های خود را به بهترین شکل ممکن به حداقل برسانند.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon