چگونه یک ارائه‌دهندهٔ سرویس کلود مناسب انتخاب کنیم؟

چگونه یک ارائه‌دهندهٔ سرویس کلود مناسب انتخاب کنیم؟

بعد از آنکه دانستیم چرا باید از رایانش ابری(کلود) استفاده کنیم؟، می‌رسیم به اینکه چگونه می‌توانیم یک شرکت ارائه‌دهندۀ سرویس کلود یا اصطلاحاً Cloud Service Provider یا به اختصار CSP مناسب انتخاب کنیم که در این مقاله قصد داریم ویژگی‌های یک ارائه‌دهنده سرویس کلود مناسب را بازگو کنیم.

بعد از اینکه تصمیم گرفتید از کلود استفاده کنید، گام بعدی انتخاب یک ارائه‌دهنده سرویس کلود است که متناسب با نیازمندی‌های کسب‌وکار شما باشد به طوری که ارزیابی قابلیت اطمینان و توانمندی زیرساختی ارائه‌دهنده‌ای که قرار است اپلیکیشن و همچنین داده‌های خود را در اختیارش قرار دهید، بسیار مهم است که در ادامه برخی از مهم‌ترین نکات در انتخاب یک شرکت Cloud Service Provider را به اشتراک خواهیم گذاشت.

سلامت کسب‌وکار
یکی از مهم‌ترین نکات در این حوزه آن است که ارائه‌دهندهٔ سرویس ابری باید پایدار بوده و موقعیت مالی مناسبی داشته باشد تا به پشتوانهٔ این سرمایه بتواند تضمین کند که می‌تواند در بلندمدت به شما سرویس مناسب ارائه کند. در صورت عدم تمکین مالی ممکن است ارائه‌دهندهٔ سرویس پس از مدتی کار را تعطیل کند یا به دلیل مشکلات مالی نتواند سرویس را با کیفیت مناسبی عرضه کند. علاوه بر این مورد، نکات زیر نیز در انتخاب یک CSP حائز اهمیت هستند: 

- سازماندهی، ساختار اداری، برنامه‌ریزی و مدیریت ریسک: ارائه‌دهنده باید دارای یک ساختار مدیریتی رسمی بوده و سیاست‌های مدیریت ریسک‌ مشخصی داشته باشد مضاف بر اینکه برقراری ارتباط با بخش‌های مختلف شرکت به سادگی از طریق تماس تلفنی یا تیکت امکان‌پذیر باشد.

- اطمینان: شهرت ارائه‌دهنده را چک کنید و ببینید با چه شرکت‌هایی همکاری می‌کند مضاف بر اینکه میزان تجربه‌اش را در زمینهٔ عرضهٔ خدمات کلود بسنجید و نظرات و کامنت‌هایی که درباره‌اش در فضای مجازی نوشته می‌شود را بخوانید و با مشتریانی صحبت کنید که شرایطی شبیه شرایط شما دارند.

- دانش کسب‌وکار و معلومات فنی: ارائه‌دهنده باید کسب‌وکارشما را درک کند و بداند چه چیزی مد نظر شما است به علاوه اینکه بتواند توقعات شما را از لحاظ فنی برآورده سازد (البته لازم نیست از جزئیات کار شما سر در بیاورد، بلکه همین که روند کار شما را درک کند و بداند که چه می‌خواهید کافی است.)

مدیریت گزارش‌ها
وقتی پای ساپورت به میان می‌آید، ارائه‌دهندهٔ خدمات رایانش ابری باید در قالب یک قرارداد متعهد شود که سطح استاندارد معینی (SLA) را برای‌تان فراهم کند که این استاندارد شامل سطح مشخصی از میزان در دسترس بودن سرویس است (این استاندارد در مقالهٔ SLI | SLA | SLO: مفاهیم مرتبط با SRE که باید با آن‌ها آشنا بود به تفصیل توضیح داده شده است.) از دیگر مواردی که در این حوزه باید مد نظر قرار داد می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

- گزارش پرفورمنس: ارائه‌دهنده باید گزارش‌های پرفورمنسی را در اختیارتان قرار دهد و لازم به یادآوری است که این گزارش‌ها صرفاً شامل میزان استفاده از مموری یا هارددیسک نیست، بلکه گزارش «ارورهای هَندل‌نشده»، «کرَش‌های لوکال» و حتی «گزارش کاربران از خرابی یا ناکارآمدی سیستم» را هم در بر می‌گیرد. این را هم مد نظر داشته باشید که هرچه گزارش‌ها شسته‌رفته‌تر باشند، میزان کیفیت سرویس شما در طول زمان بهتر خواهد شد و در نتیجه رضایت کاربران را به همراه خواهد داشت.

- مانیتورینگ منابع: ارائه‌دهنده باید منابعی را که در اختیار مشتری قرار می‌دهد و همچنین تغییراتی را که در طول زمان روی این منابع صورت می‌گیرد مانیتور کرده و در اختیار مشتری قرار دهد.

- حسابداری: روند حسابداری و صورت‌حساب مشتری باید اتوماتیک باشد طوری که بتوانید منابعی را که در حال استفاده از آن‌ها هستید و هزینهٔ هر یک از آن‌ها را رصد کنید و در انتهای دوره با صورت‌حساب عجیب‌و‌غریبی روبه‌رو نشوید! 

توانایی‌های فنی
سادگی در پیاده‌سازی، مدیریت و به‌روزرسانی از جمله مسائلی است که باید بتوانید به سادگی انجام دهید طوری که با داشتن حداقل معلومات فنی، بتوانید کار خود را به پیش ببرید. وقتی پای مسائل فنی به میان می‌آید،‌ یکسری نکات حائز اهمیت‌اند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

- اینترفیس‌های استاندارد: ارائه‌دهندهٔ سرویس باید از یک سری API استاندارد استفاده کند و تغییر شکل داده‌ها در آن به گونه‌ای باشد که شرکت شما به راحتی بتواند با سرور ارتباط برقرار سازد. در یک کلام، ارائه‌دهنده‌ای را انتخاب کنید که با سیاست‌های فنی شما حداکثر مطابقت را داشته باشد.

- مدیریت Event (رویداد): ارائه‌دهندهٔ سرویس باید یک سیستم رسمی برای مدیریت رویداد‌ها در نظر گرفته باشد طوری که با سیستم‌های مانیتوینگ و ... یکپارچه باشد.

- مدیریت تغییر: ارائه‌دهنده باید روند مشخص و مستندی برای مدیریت تغییرات داشته باشد به طوری که ابتدا درخواست تغییر داده‌ می‌شود، این درخواست لاگ می‌شود (ثبت و ضبط می‌شود)‌، درخواست بررسی شده و تأیید اولیه (اصطلاحاً Approve می‌شود)، سپس تست می‌شود و در صورت عدم اخلال در سیستم‌، تأیید و تغییرات اِعمال می‌شود (البته یک سری تغییرات استاندارد مانند به‌روزرسانی‌ها نیاز به تأیید اولیه ندارند به طوری که تغییر دیتاسنتر در راستای بهبود کیفیت، هندل کردن حفره‌های امنیتی و ارتقاء سیستم‌عامل همگی مثال‌هایی از این دست تغییرات هستند.)

- قابلیت هایبرید: حتی اگر در حال حاضر نمی‌خواهید از سرویس هایبرید استفاده کنید، مطمئن شوید که شرکت CSP از آن پشتیبانی می‌کند چرا که ممکن است در آینده بسته به نیاز کسب‌وکارتان بخواهید از این سرویس استفاده کنید (برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سرویس‌های هایبرید می‌توانید به مقاله کلود چیست؟ مراجعه نمایید.)

شیوه‌های امنیتی
مقولهٔ امنیت یکی از مهم‌ترین نکات در ارتباط با انتخاب یک سرویس ابری است به طوری که باید یک زیرساخت امنیتی همه‌جانبه برای تمام سطوح و انواع سرویس‌های کلود وجود داشته باشد. همچنین مد نظر داشتن موارد زیر می‌تواند به شما در انتخاب یک سرویس ایمن کمک کند:

- نگهداری و نسخهٔ پشتیبان داده‌ها: باید سیاست‌ها و روندهایی برای اطمینان از یکپارچگی داده‌های مشتریان که اصطلاحاً Data Integrity نامیده می‌شود در نظر گرفته شده باشد (به طور کلی، منظور از یکپارچگی داده‌ این است که داده‌ها در طول زمان ثبات داشته باشند به طوری که هرگونه دستکاری، پردازش یا به‌روزرسانی داده‌ها می‌تواند یکپارچگی آن‌ها را بهم بزند. بروز خطا در سیستم‌ها هنگامی که حجم انبوهی از داده‌ها را میان‌شان به اشتراک می‌گذارند مثالی از برهم خوردن یکپارچگی داده‌ها است.) از سوی دیگر باید سیاستی مبنی بر تهیهٔ نسخهٔ پشتیبان (Backup) برای اطلاعات شما موجود باشد به این صورت که کپی‌های متعددی از داده‌های شما را در منابع ذخیره‌سازی مجزا نگهداری کند که در صورت بروز اشکال در یکی از منابع، داده‌ها از دست نرود.

- امنیت فیزیکی: تمهیداتی برای حفظ امنیت فیزیکی از جمله دسترسی به سخت‌افزارهای جانبی باید در نظر گرفته شده باشد مضاف بر اینکه داده‌ها و تجهیزات مختلف در دیتاسنترها باید در مقابل تهدیدات مخرب محیطی از جمله سرقت، آتش‌سوزی، سیل و غیره کاملاً محافظت شده باشند. 

جمع‌بندی
توجه داشته باشید که امروزه دیتا سرمایه به حساب می‌آید و همان‌طورکه شما پول‌تان را به بانکی می‌سپارید که به آن اطمینان دارید، داده‌های‌تان را هم باید در اختیار ارائه‌دهندهٔ سرویس کلودی قرار دهید که به آن اطمینان دارید و از همین روی باید در انتخاب یک CSP وسواس به خرج دهید. همچنین نحوهٔ گزارش‌گیری بسیار اهمیت دارد به طوری که اگر نتوانید به سادگی و به طور شفاف گزارش بگیرید، بدانید که بخش عمده‌ای از اطلاعاتی که می‌توانستید مثلاً از ریکوئست‌های ارسالی به سمت وب‌سایت خود استخراج کنید را از دست داده‌اید. 

حال نوبت به نظرات شما می‌رسد. تاکنون تجربهٔ کار با کدام‌یک از شرکت‌های ارائه‌دهندهٔ خدمات ابری را داشته‌اید و نقاط ضعف و قوت آن‌ها کدامند؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با دیگر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon