10 نکته برای دانشجویانی که به دنبال شغل برنامه‌نویسی هستند

10 نکته برای دانشجویانی که به دنبال شغل برنامه‌نویسی هستند

شرکت در دوره‌های آنلاین، بوت‌کمپ، دانشگاه و به طور کلی تحصیلات آکادمیک در حوزهٔ برنامه‌نویسی یک چیز است، کسب تجربه و کد زدن روی پروژه‌های واقعی چیز دیگری است. در همین راستا، در این پست قصد داریم ترفندهایی را با علاقمندان به اشتراک بگذاریم که با رعایت آنها، علاقمندان به کدنویسی می‌توانند بیش از پیش در این صنعت به موفقیت برسند.

نکته‌هایی که در ادامه آمده‌اند مخصوص دانشجویان نیست و هر کسی که کدنویسی می‌کند می‌تواند از آنها برای موفقیت در شغل خود بهره ببرد. این نکته‌ها ترکیبی از تجربیات متخصصین -گرفته‌شده از سایت Experts Exchange- و چند نکته از افراد حرفه‌ای است که مطمئناً می‌تواند به شما در جهت یافتن استراتژی مناسب در شغل خود، کمک کند.

کسب آمادگی برای انجام تست‌های کدنویسی
مصاحبه‌ٔ کاری شغل مهندسی نرم‌افزار و برنامه‌نویسی در اغلب موارد شامل کدنویسی هم می‌شود. شخص مصاحبه‌گر برای پی بردن به اینکه شما در شرایط مختلف و تحت فشار چقدر از پس اوضاع برمی‌آیید، شما را به سمت کدنویسی سناریوهای نرم‌افزاری مختلف خواهد برد.

لذا از قبل تمرین کافی داشته باشید و تا جایی که امکان دارد با تکنیک‌های جدید برنامه‌نویسی آشنا باشید. آنچه که شما به عنوان خلاقیت یا مهارت حل مسئله در هنگام مصاحبه از خود بروز می‌دهید، در رسیدن به و یا از دست دادن شغل مورد نظرتان تاثیر می‌گذارد.

ابزار درست را انتخاب کنید
چندین ابزار مهم وجود دارد که برنامه‌نویسان در شغل خود به آنها نیاز خواهند داشت؛ لذا آشنایی با نحوهٔ کار با آنها حائز اهمیت است که از آن جمله می‌توان به ابزارهای بیلد، کامپایلر، ویرایشگرهای متن و ... اشاره کرد.

علاوه بر این، آشنایی با نحوهٔ کار با سیستم‌هایی نظیر Git و SVN که به عنوان سیستم‌های ورژن کنترل مطرح شناخته می‌شوند، امروزه به یک باید برای هر دولوپری تبدیل شده است. 

قدرت منابع آنلاین را درک کنید
اینترنت مکانی شگفت‌انگیز است که هر وقت شما به آن نیاز داشته‌ باشید، در دسترس‌تان خواهد بود. زمانی که درگیر موضوعی در برنامه‌نویسی هستید، به راحتی می‌توانید از اینترنت کمک بگیرید و مهم نیست آن موضوع چه باشد.

تعداد زیادی انجمن همچون استک اورفلو و یا حتی گوگل وجود دارد که شما کافی است مسئله خود را در آنها مطرح کرده و پاسخ‌تان را در سریع‌ترین زمان ممکن از سایر برنامه‌نویسان دریافت کنید. یکی از این جوامع را انتخاب کرده و در آن عضو شوید و مانند یک کاربر فعال در آن به فعالیت بپردازید و مطمئن باشید که هرگز پشیمان نخواهید شد.

قدرت اطرافیان‌تان را درک کنید
دنیای مجازی و دیجیتال تنها بخشی از منابع شما است اما شما به اطرافیان خود نیز نیازمندید. با برنامه‌نویسان و متخصصین تکنولوژی دوست شوید. تمام پند و اندرز و راهنمایی‌هایی که از آنها دریافت می‌کنید بسیار ارزشمند خواهد بود و شما را قادر می‌سازند که در آینده کمک‌هایشان را جبران کنید.

با افراد متخصص و باتجربهٔ شرکتی که در آن کار می کنید دوست شوید؛ شما قرار است با آنها در پروژه‌های نرم‌افزاری کار کنید؛ لذا چه بهتر که آن اشخاص دوست و آشنا‌ی شما باشند.

انتقادپذیر باشید
کدهای شما همواره مورد انتقاد قرار خواهند گرفت؛ خواه شما دانشجوی تازه‌کاری باشید و یا یک برنامه‌نویس حرفه‌ای. از آنچه که شما به عنوان انتقاد می‌پندارید، به راحتی می‌توان حس منفی دریافت کرد اما هرچه زودتر باید این عادت بد را ترک کنید و با آغوش باز از انتقادات استقبال کنید.

در بسیاری از مواقع، افرادی که شما و کارهایتان را مورد انتقاد قرار می‌دهند، ممکن است اصلاً برنامه‌نویس نباشند و آنچه را که شما انجام داده‌اید درک نکنند. لذا انتقادپذیر باشید و خودتان را برای تغییرات لازم آماده کنید.

همه‌ٔ کدها کامل و بی‌عیب نیستند
هدف هر کدی، نوشتن برنامه‌هایی با کارایی و اثربخشی بالا است اما به این معنا نیست که تمام کدها بی‌عیب و نقص هستند و یا باید بی‌عیب و نقص باشند. بعضی اوقات زمان اجرای یک پروژه بسیار مهم‌تر از نوشتن برنامه‌ای با گرافیک زیبا و منحصر به فرد است. به عبارت دیگر، شما نیاز دارید تمام شرایط را بسنجید و تشخیص دهید که دقیقاً چه زمانی نیاز به ایده‌های جدید و خارق‌العاده است.

اگر راه مؤثرتری را برای نوشتن برنامه‌ٔ خود یافتید، ترس به دل خود راه ندهید و کدهای بد نوشته شده‌ٔ خود را دور بریزید؛ حتی اگر بیشتر از 1000 خط بودند!

از کنار پیغام‌های خطا به سادگی نگذرید
نگاه‌های اجمالی و سرسری بدون واکاوی و دقت‌نظر به پیغام‌های خطا، عادت بد اکثر برنامه‌نویسان است. زمان بیشتری را برای مشاهده و کندوکاو پیغام‌های خطا سپری کنید و به آنچه این پیغام‌ها می‌خواهند بازگو کنند، پی ببرید. آنگاه عادت می‌کنید که به راحتی هر نوع خطایی را در برنامه‌های خود شکار کنید.

به جزئیات کوچک هم توجه کنید
برنامه‌نویسی کلاً درباره‌ٔ جزئیات است؛ لذا به آنها توجه کنید. مدیریت جزئیات کدهایتان، کلید بخشی از موفقیت‌تان خواهد بود. لذا از کوچکترین خطاها هم نگذرید و آنها را دنبال کنید. تصور کنید که ساعت‌ها به دنبال مکان ویرگولی که در هنگام برنامه‌نویسی فراموش کرده‌اید بگردید؛ این‌ کار واقعاً هر برنامه‌نویسی را خسته و ناامید می‌کند!

در تسخیر کار خود قرار نگیرید
برنامه‌نویسان همواره به عنوان معتادان شغلی شناخته‌ می‌شوند و به گونه‌ای به شغل خود اعتیاد پیدا می‌کنند که نمی‌توانند از آن دل بکنند و تمام وقت خود را با آن سپری خواهند کرد که این موضوع سلامتی را به خطر می‌اندازد.

تعادل مناسبی را بین کار و زندگی بیابید که شامل تفریحاتی بدون کامپیوتر، سپری کردن اوقات با دوستان و خانواده و مقدار کافی استراحت باشد. به یاد داشته باشید که برنامه‌نویسان خسته، بیشترین اشتباهات را مرتکب می‌شوند.

تفکرات منفی را از خود دور کنید
آیا کدهای شما هرچند ساده، اما در اجرا ناموفق هستند؟ آیا خطای فاجعه‌باری در برنامه‌ٔ شما رخ داده است؟ آیا برنامه‌ای را که خود نابود ساخته‌اید، مجدد لازم است بسازید؟ ناامید نشوید چرا که هیچ کدام از این چیزها مهم نیست به این دلیل که در آینده‌ای نه چندان دور تمام آنها تبدیل به تجربیات ارزشمندی خواهند شد.

بهترین راه برای بالا بردن مهارت خود این است که از خطاها و اشتباهات‌تان درس بگیرید و آنها را برطرف سازید. وقتی می‌توانید خوشبینانه به موضوعی نگاه کنید و آن را حل کنید، بی‌دلیل با فکر‌های بد و منفی ذهن خود را خسته نکنید.

شاید برخی از موارد فوق‌الذکر جزو بدیهیات باشند و یا شما فکر کنید که برخی از آنها کلیشه‌ای و شعارگونه هستند، اما واقعیت امر آن است که برای موفقیت در حرفهٔ برنامه‌نویسی گریزی از تبعیت از این کلیشه‌ها نیست!

حال نوبت به نظرات شما می‌رسد. به نظر شما برای موفقیت در حوزهٔ برنامه‌نویسی، چه راه‌کارهای دیگری را می‌توان مد نظر قرار داد؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با ما و سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon