افول برخی از زبان های برنامه‌نویسی قدرتمند

افول برخی از زبان های برنامه‌نویسی قدرتمند

اگرچه زبان های برنامه نویسی برتر مانند جاوا، سی، پایتون و پی اچ پی همچنان پرکاربرد و پرطرفدارند، ولی طبق شاخص TIOBE سهم آن ها از بازار در سال های اخیر در حال کاهش بوده است. تعداد زبان های برنامه نویسی در حال بیشتر شدن است و هر روز زبان های برنامه نویسی جدید و ناشناخته بیشتری وارد رقابت می شوند. در حدود 10 سال پیش، تنها 8 زبان برنامه نویسی تقریباً 80 درصد از بازار را در اختیار داشتند، این در حالی است که این رقم امروزه به 55 درصد کاهش یافته است. این 8 زبان به ترتیب شامل جاوا، سی، سی پلاس پلاس، پایتون، سی شارپ، پی اچ پی، جاوا اسکریپت و پرل می شدند. برای آشنایی با زبان های جدیدی که گوی سبقت را از رقبا ربوده اند، با سکان آکادمی همراه باشید.

TIOBE بر پایه داده های به دست آمده از موتورهای جست و جو، رتبه بندی و امتیاز دهی خود را انجام می دهد که نقطه مقابل شاخص های دیگری است که به دیتابیس های گیت هاب یا دیگر منابع وابسته هستند. زبان های برنامه نویسی که در بالای جدول قرار دارند (مثل جاوا، سی و سی پلاس پلاس)، تمایل دارند جایگاه خود را حفظ کنند و موفق شده اند که 3 مکان اول را حداقل از ژانویه سال 2015 تاکنون حفظ کنند.

با حرکت به سمت پایین جدول تیوبه، شاهد حضور و پیشرفت زبان های جدیدی هستیم. به طور مثال سوئیفت (Swift) که زبان برنامه نویسی نسل جدید اپل برای ساخت اپلیکیشن های iOS و macOS است دست به تصاحب سهم پدربزرگ خود یعنی آبجکتیو سی (Objective-C) زده است؛ زبان های برنامه نویسی Ruby، D و Assembly هم در یک سال اخیر پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته اند و توانسته اند سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهند.

با آن که زبان های برنامه نویسی جدید و کوچک در حال رشد هستند و هر روز طرفداران بیشتری پیدا می کنند، ولی زبان های برنامه نویسی قدرتمند توانسته اند جایگاه خود را در بالای جدول فعلا حفظ کنند و به نظر می رسد که به این زودی ها مغلوب زبان های تازه وارد نشوند. بنابراین اگر به یکی از زبان های صدر جدول  مسلط هستید، جای نگرانی زیادی وجود ندارد. یعنی اگر شما هم جزو کسانی هستید که به تازگی شروع به یادگیری یکی از این زبان های برنامه نویسی کرده اید (مثلاً جاوا) خیال تان راحت باشد. مطمئن باشید که تا مدت ها زبان برنامه نویسی مورد نظر شما در بسیاری از پلتفرم ها کاربرد خواهد داشت و به این زودی ها جایگاه خودش را از دست نمی دهد.

نظر شما چیست؟ اگر فردی مبتدی قصد انتخاب یک زبان برنامه نویسی را داشته باشد که در آینده از بازار کار خوبی هم برخوردار باشد، چه زبانی را به وی توصیه می کنید و چرا؟ نظرات خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon