نتیجهٔ دادگاه گوگل و اوراکل: استفاده از API های جاوا در اندروید بلامانع است!

نتیجهٔ دادگاه گوگل و اوراکل: استفاده از API های جاوا در اندروید بلامانع است!

پس از محاکمه دو هفته ای، یک دادگاه فدرال در آمریکا اعلام کرد که گوگل در سیستم عامل اندروید خود، قانون API های جاوا را نقض نکرده است. در حالی که گوگل از خسارت ۹ میلیارد دلاری رها شده است، اوراکل در حال آماده شدن برای ارائه ی درخواست مجدد خود در دادگاه دیگری است. در حال حاضر، این خبر خوبی برای جامعه اپن سورس و برنامه نویسانی است که از زبان های برنامه نویسی آزاد و متن باز برای ایجاد محصولات مبتکرانه خود استفاده می کنند.

در سال ۲۰۱۰، اوراکل -شرکتی که در زمینه دیتابیس فعالیت می کند- علیه گوگل شکایت کرد به این دلیل که سیستم عامل اندروید، حق کپی رایت زبان برنامه نویسی جاوا که متعلق به اوراکل است را نقض کرده است. اوراکل ادعا کرد که استفاده مجدد گوگل از ۳۷ ای پی آی زبان جاوا غیرقانونی است چرا که تحت حمایت Fair Use هستند یا به عبارت دیگر، در کپی رایت آن‌ها «استفاده منصفانه» درج شده است.

گوگل در پیشرفت های اخیر، راند آخر این دعوای حقوقی را برد. پنجشنبه، هیات منصفه تشخیص داد که گوگل به خاطر معرفی کد و ساختار، سازمان و سلسله مراتب API های جاوا، در اصول استفاده منصفانه تخلف نکرده است.
این جدال، که در شش سال گذشته پیگیری شده است، می‌توانست برای صاحب اندروید خسارت 9 میلیارد دلاری به همراه داشته باشد.

گوگل در به کارگیری جاوا، از کدهای کپی رایت شده اوراکل استفاده مجدد نکرد. اما برای تضمین سازگاری، از لیست نام API ها با همان نام ها و فانکشن های اوراکل که در جاوا به کار برده بود استفاده کرد. وکلای گوگل به قانونی در سال ۱۹۹۵ استشهاد کردند که بیان می‌کرد، یک شرکت هنگامی که Spreadsheet ایجاد کرده و منوهایش را دقیقاً مانند Spreadsheet رایج Lotus 1-2-3 سازماندهی می کند، کپی رایت را نقض نکرده است.

بردی برای برنامه نویسان و جامعه اپن سورس
این قضیه برای جامعه اپن سورس هم مهم است چون کمک می‌کند قانون های کپی رایت شده کنونی مشخص شوند که به برنامه نویس ها می گوید چه چیزهایی را می توانند برای کارهایشان تحت استفاده منصفانه، قرض بگیرند. این مورد بردی برای توسعه دهندگان نرم افزاری است که به زبان‌های برنامه نویسی آزاد و اپن سورس برای تولید محصولات مبتکرانه خود وابسته هستند.

در دنیای برنامه نویسی، اغلب اتفاق می‌افتد که برنامه نویس ها ویژگی‌های خاصی از نرم‌افزار های دیگر را برای تضمین عملکرد تقلید کنند. گاهی سلسله مراتب دستورات و خصوصیاتشان را، با کدهای متفاوتی بازنویسی می‌کنند تا آن‌ها را برای همه ی ماشین‌ها سازگار کنند.

به هر حال، اوراکل به احتمال زیاد در آینده ی نزدیک درخواست خود را در دادگاه دیگری تحت عنوان Federal Circuit تسلیم می کند و جالب است بدانید که طبق سوابق Federal Circuit، شانس قابل توجهی وجود دارد که تصمیم دادگاه قبلی رد شود.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon