خاطرات بچه‌های دیروز: معرفی قدیمی‌ترین کنسول‌های بازی دنیا

خاطرات بچه‌های دیروز: معرفی قدیمی‌ترین کنسول‌های بازی دنیا

کنسول‌های‎ بازی‌ کامپیوتری از آن دسته اشیاء نوستالژیکی هستند که این احتمال وجود دارد برخی از شما خاطره‎های شیرین و لذت‎بخشی را با آن‌ها تجربه کرده باشید. واقعیت امر آن است که کنسول‌های بازی جزو دیوایس‌های سرگرم‌کنندهٔ کامپیوتری با یک اکوسیستم خاص می‌باشند که با متصل شدن به یک نمایشگر مانند تلویزیون یا مانیتور، می‌توانید بازی‌های مورد علاقهٔ خود را انجام دهید و نیاز به توضیح نیست که این دستگاه‌ها هم مانند هر نوع سخت‎افزار دیگری، از کارت گرافیک + پردازنده و حافظهٔ رم برخوردار است. لازم به ذکر است کنسول‎های قدیمی معمولاً تنها برای یک هدف و آن هم گیم به کار می‎رفتند و رفته‌رفته، از نسل پنجم به بعد، این کنسول‎ها توانایی کار‎هایی به جز انجام بازی پیدا کردند. از آنجایی که چیزهایی نوستالژیک‎ و قدیمی برای اکثر ما جذاب هستند، در ادامه و به روایت تصویر مروری بر ده کنسول بازی قدیمی و معروف خواهیم داشت که ممکن است با آن‌ها خاطره داشته باشید.

Wii
کنسول Wii توسط شرکت Nintendo در سال 2006 وارد بازار شد و یکی از کنسول‌های بازی بود که به سرعت به فروش رسید و یکی از دلایل اصلی محبوبیت Wii این بود که کمپانی نینتندو بازی‌های مختلفی برای آن طراحی کرده بود. کنسول Wii همچنان محبوبیت خود را دارا است اما قیمت آن به اندازه زمانی که عرضه شد، دیگر گران نیست (در حال حاضر، نینتندو بر روی جدیدترین کنسول خود یعنی Nintendo Switch تمرکز دارد.)

- زمان انتشار: 2006
- واحد فروش: 101.6 میلیون
- قیمت زمان انتشار: 249.99 دلار
- سازنده: Nintendo

Xbox 360 
با رسیدن به انتهای لیست، با نسل قدیمی‌تری از کنسول‌های بازی آشنا می‌شوید. Xbox 360  دیگر قدیمی نبوده و این در حالی است که بچه‌های دههٔ هشتاد به خوبی آن را می‌شناسند. مطمئنا اگر جز گیمرها باشید، به خوبی با کنسول این کنسول آشنا هستید. 360 یک محصول انقلابی بود که واقعاً دنیای بازی‌‌های کامپیوتری را تغییر داد. بازی‌هایی که در Xbox 360 پلی می‌شوند بسیار قوی‌تر و بهتر از کنسول‌های دیگر عمل می‌کنند چرا که این کنسول از گرافیک بسیار عالی برخوردار است. از میان کنسول‌های بازی، Xbox 360 نزد طرفداران گیم بسیار محبوب‌تر است و عنوان ششمین کنسول بازی ویدیویی پرفروش تاریخ را از آنِ خود کرده است (یکی از معروف‌ترین بازی‌های ایکس باکس 360، Halo نام دارد.)

- زمان انتشار: 2005
- واحد فروش: 83.7 میلیون
- قیمت زمان انتشار: 299.00 دلار
- سازنده: Microsoft

Dreamcast
آخرین کنسولی که توسط Sega عرضه شد، Dreamcast نام داشت. سِگا به مدت 18 سال در بازار جهانی حضور داشت و کنسول‌هایش خیلی خوب به فروش می‌رسیدند و یکی از بازی‌های منحصر‌به‌فرد این کنسول، Sonic Adventure نام داشت که Sega برای این بازی هیجان‌انگیز خود بسیار شناخته شده بود. در سال 2001، دریم‌کست رسماً متوقف شد و این در حالی بود که در آمریکا فروش بسیار خوبی داشت. این شرکت زمان زیادی را جهت بازاریابی و تبلیغات صرف کرده بود و ضررهای مالی قابل‌توجهی هم متحمل شد. امروز منتقدان صنعت گیمینگ معتقدند که این کنسول بسیار جلوتر از زمان خود بود و بازی‌های خلاقانه‌ای داشت و اولین کنسولی بود که از اینترنت پشتیبانی می‌‌کرد و به کاربران این امکان را می‌داد تا به صورت آنلاین بازی کنند!

- زمان انتشار: 1998
- واحد فروش: 9.1 میلیون
- قیمت زمان انتشار: 199.99 دلار
- سازنده: Sega

Nintendo 64
سومین کنسول شرکت نینتندو، Nintendo 64 نام داشت که برای استفادهٔ خانگی عرضه شده بود. وجه تسمیهٔ کنسول Nintendo 64 به این دلیل است که از یک پردازندهٔ 64بیتی برخوردار بود و این کنسول بازی خانگی در نوع خودش آخرین مدلی بود که از کاتریج به عنوان فرمت ذخیره‌سازی استفاده می‌کرد. صدا و رنگ در این کنسول انقلابی بزرگ محسوب می‌شد و به نوعی بازی‌های کامپیوتری متفاوتی را به ارمغان آورد (اولین بازی که برای کنسول Nintendo 64 عرضه شد، Super Mario 64 نام داشت.)

- زمان انتشار: 1996
- واحد فروش: 32.9 میلیون
- قیمت زمان انتشار: 199.99 دلار
- سازنده: Nintendo

PlayStation
این نام برای خیلی‌ها ممکن است آشنا باشد. PlayStation یکی از کنسول‌های بازی شگفت‌انگیز است که راه را تا 20 سال آینده برای جانشینان خود هموار کرده است. این کنسول در نوع خود اول بود و با قیمت قابل‌توجهی نیز عرضه می‌شد. کنسول پلی‌استیشن با مدل‌هایی که به طور به مراتب‌ ارزان‌تر بودند رقابت می‌کرد و این کنسول در زمان عرضه‌اش، با بیش از 100 میلیون واحد فروخته شد. در بازاری که Nintendo و Sega حرف اول را می‌زدند، PlayStation یک تغییر شگفت‌انگیز محسوب می‌شد و کمپانی سونی به طور جدی توانست کنسول پرقدرتی خلق کند که رؤیای بازی‌های سه‌بُعدی را به حقیقت تبدیل نماید.

- زمان انتشار: 1994
- واحد فروش: 102.4 میلیون
- قیمت زمان انتشار: 300.00 دلار
- سازنده: Sony 

Sega Genesis
شرکت سِگا کنسول بازی Sega Genesis را بسیار پرقدرت و با قیمت بالایی عرضه کرد اما با وجود گران بودن، باز هم خیلی خوش‌ساخت بود و به خوبی هم به فروش می‌رسید. پردازندهٔ این کنسول 16بیتی، حتی از گرافیک سه‌بُعدی برخوردار بود. Genesis ابتدا با چند بازی عرضه شد اما کاربران این کنسول می‌توانستند بازی‌های بیشتری با خرید جداگانه به آن اضافه کنند.

- زمان انتشار: 1988
- واحد فروش: 30.7 میلیون
- قیمت در زمان انتشار: 189.99  دلار
- سازنده: Sega

Atari 7800
کنسول بازی Atari 7800 نسل سوم کنسول‌های شرکت آتاری است که توانست جای کنسول قدیمی‌تر آتاری، یعنی Atari 5200، را بگیرد. هنگامی که Atari 7800 به بازار عرضه شد، طرافداران این کنسول بسیار هیجان‌زده بودند زیرا کاملاً با نسخهٔ قبلی Atari 2600 سازگار بود و از بیش از 50 بازی برخوردار بود که معروف‌ترین بازی این کنسول Donkey Kong نام داشت (همچنین تعدادی بازی گلف و بازی Ms. Pac-Man در این کنسول وجود داشت که یادآور بازی‌های قدیمی از نوع Arcade بودند.)

- زمان انتشار: 1986
- واحد فروش: 8 میلیون
- قیمت زمان انتشار: 139.00  دلار
- سازنده: Atari

Color TV-Game
کنسول بازی Color TV-Game جزو پرفروش‌ترین کنسول‌های نسل اول به حساب می‌آمد که تنها در ژاپن ساخته و عرضه می‌شد. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، این کنسول شکل جالبی دارد و بازی‌های این کنسول بسیار ساده بودند؛ اما در عین سادگی، به عنوان یک کنسول بازی انقلابی در نظر گرفته می‌شود زیرا با این کنسول می‌شد با دو نفر یا یک حریف کامپیوتری بازی کرد!

- زمان انتشار: 1977
- واحد فروش: 3 میلیون
- قیمت زمان انتشار: 48 هزار یِن ژاپن 
- سازنده: Ninetendo

Atari Pong
کنسول Atari Pong هم به عنوان اولین کنسول‌های بازی شناخته می‌شود. آتاری جزو اولین شرکت‌های سازندهٔ بازی‌های کامپیوتری است که در آمریکا تأسیس شد. Pong یک بازی کامپیوتری به سَبک بازی پینگ‌پونگ است و جالب است بدانید که شرکت آتاری پس از عرضهٔ کنسول بازی Pong، به شهرت زیادی دست یافت. پونگ اولین بازی از نوع Arcade (یعنی یک بازی کامپیوتری که با سکه کار می‌کند) محسوب می‌شد و افراد زیادی را در آن زمان به خود علاقه‌مند کرده بود. 

- زمان انتشار: 1975
- واحد فروش: 35 میلیون
- قیمت زمان انتشار: 79.95 دلار
- سازنده: Atari 

Magnavox Odyssey
از آنجایی پیدایش اولین بازی‌های کامپیوتری در سال 1950 بود، اما تا سال 1972 دستگاهی با نام Game Console وجود نداشت و از همین روی هم اولین نسل کنسول‌های بازی خانگی Magnavox Odyssey بود که به بازار جهانی عرضه شد. این کنسول طراحی ساده‌ای داشت و از قابلیت صدا برخوردار نبود! تنها هنگامی که به تلوزیون متصل می‌شد، سه دکمه بر روی صفحه مشاهده می‌کردید که با توجه به بازی که پِلی می‌شد، این دکمه‌ها تغییر می‌کردند.

- زمان انتشار: 1972
- واحد فروش: 101 میلیون
- قیمت زمان انتشار: 99.00 دلار
- سازنده: Magnavox 

حال نوبت به نظرات شما می‌رسد. تجربهٔ بازی با کدام‌یک از کنسول‌های فوق را داشته‌اید و به نظر شما آیا اساساً بازی‌های کامپیوتری به غیر از تفریح و سرگرمی، فانکشن دیگری دارند؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با دیگر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon