نکاتی امنیتی برای کسانی که دغدغهٔ حریم خصوصی خود را دارند

نکاتی امنیتی برای کسانی که دغدغهٔ حریم خصوصی خود را دارند

ما به دلایل متفاوتی از اینترنت استفاده می‌کنیم. مثلاً زمانی که آنلاین و مشغول کار کردن هستیم یا مثلاً در یوتیوب کلیپ‌های آموزش برنامه‌نویسی می‌بینیم، عده‌ای در تلاش هستند تا با روش‌های مختلف به شما آسیب بزنند و از همین روی لازم است تا برای حفظ امنیت خود در فضای مجازی، نکاتی را رعایت کنیم. زمانی که برای انجام کارهای بانکی، خرید آنلاین، چت کردن با دوستان‌تان و بسیاری فعالیت آنلاین دیگر از اینترنت استفاده می‌کنید، ممکن است اطلاعات شخصی خود را ناخواسته در دسترس سایرین قرار دهید و اساساً امنیت آنلاین خود را به مخاطره بیندازید. کاربران حرفه‌ای اینترنت، خطرات موجود در فضای آنلاین را می‌شناسند و برای جلوگیری از آن‌ها، اقدامات امنیتی متعددی انجام می‌دهند که در همین راستا در ادامه نکاتی درباره‌ٔ امنیت در فضای آنلاین را برخواهیم شمرد به طوری که با استفاده از این نکات، خواهید توانست تجربهٔ آنلاین امن‌تری داشته باشید.

قبل از به اشتراک‌گذاری هر چیزی، خوب فکر کنید 
قبل از اینکه چیزی را در فضای آنلاین به اشتراک بگذارید، اطمینان حاصل کنید اطلاعاتی که منتشر می‌کنید خیلی شخصی نباشند چرا که پس از اشتراک‌گذاری، به سادگی قابل هرگونه سوء‌استفاده خواهند بود. آن چیزی که به اشتراک می‌گذارید و هر میزان اطلاعاتی که دربارهٔ خودتان منتشر می‌کنید، چیزهای زیادی دربارهٔ شما و حریم خصوصی‌تان می‌گویند و از همین روی در این زمینه کاملاً محتاطانه عمل کنید (در ارتباط با حریم خصوصی، توصیه می‌کنیم به دورهٔ وب چگونه کار می‌کند؟ مراجعه نمایید.)

از پسوردهای خود حفاظت کنید 
یکی از اصلی‌ترین مراحل در حفظ امنیت آنلاین، انتخاب پسوردهای قوی است به طوری که حدس زدن آن‌ها دشوار باشد زیرا این کار حساب‌ها و دیوایس‌های شما را امن نگاه می‌دارد و از دسترسی ناخواسته به اکانت‌های شما جلوگیری می‌کند (برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون این موضوع، به مقالهٔ چگونه برای مقابله با هکرها، پسوردی امن انتخاب کنیم؟ مراجعه نمایید.)

تنظیمات مختلف سرویس‌های آنلاین بشناسید
معمولاً اکثر کاربران فضای مجازی از تنظیمات پیش‌فرض در حین ساختن اکانت جدید در سایت‌های مختلف استفاده می‌کنند و قابلیت کاستومایز کردن سرویس را نادیده می‌گیرند در حالی که تنظیمات متعددی در سایت‌های مختلف وجود دارد که به کاربران این امکان را می‌دهد تا انتخاب کنند که چه چیزی را به اشتراک بگذارند و با چه کسانی به اشتراک بگذارند.

مراقب کلاهبرداری‌های اینترنتی باشید 
هرچه تعداد افراد آنلاین و ارتباط آن‌ها با یکدیگر بیشتر می‌شود، کلاهبرداری‌های اینترنتی نیز افزایش می‌یابند؛ مثلاً اگر کسی به شما یک محصول رایگان یا جوایز لاتاری پیشنهاد کرد، بهتر است که آن را به سرعت قبول نکنید و به این مسئله شک کنید. در همین راستا، توجه داشته باشید که مرورگرها اصلاً نرم‌افزارهای قابل‌اعتمادی نیستند چرا که اطلاعات بسیار زیادی از ما را در فضای مجازی فاش می‌سازند که در همین ارتباط توصیه می‌کنیم به مقالهٔ Click: وب‌سایتی که نشان می‌دهد مرورگرتان چه اطلاعاتی در مورد شما دارد! مراجعه نمایید.

هنگام گشت‌وگذار در اینترنت و استفاده از فضای مجازی چقدر به امنیت اطلاعات شخصی‌تان اهمیت می‌دهید و آیا از روش‌های ارائه شده در این مقاله استفاده می‌کنید؟ آیا تاکنون دچار مشکلات امنیتی یا قربانی کلاهبرداری‌های اینترنتی شده‌اید؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon