Twilio: پرچم‌دار و راه‌گشای مسیر سرویس‌های مبتنی بر API

Twilio: پرچم‌دار و راه‌گشای مسیر سرویس‌های مبتنی بر API

Twilio یک به اصطلاح PaaS برای ارتباطات تحت کلود است که این امکان را به دولوپرها می‌دهد تا از طریق API مکالمات تلفنی و سرویس پیام کوتاه (SMS) را تسهیل کنند (PaaS مخفف واژگان Platform as a Service است که به منزلهٔ یکی از زیرشاخه‌های سرویس‌های رایانش ابری یا #کلود محسوب می‌گردد.)

پیش از این مقاله‌ای تحت عنوان IFTTT: درآمدی بر شرکت‌های تکنولوژی مبتنی بر API که کار دولوپرها را آسان کرده‌اند! به معرفی سرویسی پرداختیم که از طریق API این امکان را در اختیار دولوپرها و حتی کسانی که دانش فنی چندان زیادی ندارند قرار می‌دهد تا بتوانند با استفاده از سرویس‌های دیگر شرکت‌ها، محصولات بدیعی بسازند. Twilio نیز یکی از شرکت‌های فعال در حوزهٔ API است. به گفتهٔ Jeff Lawson، مؤسس و مدیرعامل شرکت این شرکت:

ما معتقدیم که API‌ ساختاری ایجاد می‌کنه تا زیرساخت لازم برای نوآوری فراهم بشه چرا که این فناوری به دولوپرها، سازمان‌ها و استارتاپ‌ها این اجازه رو می‌ده تا به سرعت ایده‌هایی بدیع ایجاد کنن.

زمانی که کمپانی Uber برای اولین بار معرفی شد، یک سیستم ارسال پیام نسبتاً ساده داشت که خیلی حرفه‌ای نبود. در واقع، خیلی از پیام‌های مابین راننده و مسافر یا ارسال نمی‌شدند و یا اینکه با تأخیر ارسال می‌شدند که همین مسئله مسافران زیادی را منتظر خودرو می‌گذاشت. در یک کلام، Uber با آنچه که به‌ عنوان یک تجربهٔ فوق حرفه‌ای به کاربرانش قول داده بود، فاصلهٔ زیادی داشت.

در گذشته، بسیاری از شرکت‌ها هزاران دلار هزینه می‌کردند تا تیم‌های توسعه‌دهندهٔ آن‌ها قابلیت‌های ارتباطی را به اپلیکیشن‌های خود اضافه کنند؛ حتی با اینکه شرکت‌ها متخصصین و مهندسین حوزهٔ مخابرات را به استخدام خود درمی‌آوردند، اما زیرساخت مخابرات در سطح بسیار پایینی قرار داشت و بالتبع نیاز آن‌ها را پاسخگو نبود.

در فضایی که گوشی موبایل به‌ سرعت به پر‌مخاطب‌ترین دیوایس در میان کاربران تبدیل می‌شد، نیاز به ارتباط به اصطلاح Real Time (در لحظه و آنی) نیز بیش‌ از‌ پیش احساس می‌شد؛ اما بسیاری از شرکت‌های فعال در صنعت تکنولوژی، فاقد دانش و منابع کافی برای این ایجاد چنین زیرساختی بودند. به همین خاطر، زمانی که مدیرعامل شرکت تویلیو (Jeff Lawson) خدمات مبتنی بر API خود را به سرمایه‌گذاران معرفی کرد، ارزش‌های واقعی آن به‌ عنوان یک محصول آینده‌دار نمایان شد. طبق تعریف مدیرعامل این شرکت از محصول عرضه شده:

ما دنیای شلوغ و پیچیدهٔ تلفن رو به تنها چند ریکوئست API کاهش دادیم!

به طوری که وقتی وی به‌ صورت زنده نرم‌افزار خود را تست کرد و تلفن سرمایه‌گذاران تنها در چند ثانیه زنگ خورد، یکی پس از دیگری شروع به امضای قرارداد کردند! واقعیت امر آن است که خوبی سرویس Twilio به‌قدری برای دولوپرها و افراد غیر‌متخصص مشخص بود که با وجود اینکه تویلیو سرویسی ناملموس بود، بسیاری آن‌ را به دلیل نیاز شدید کسب‌وکارشان خریداری کردند.

Twilio نه‌تنها به موفقیت مشتریان خود کمک کرده است، بلکه این شرکت راه را برای شرکت‌هایی که مبتنی بر API بودند نیز باز کرد (همچون Stripe که در سال 2011 معرفی شد که خدمات پرداخت ارائه می‌دهد و یا سرویس Algolia که در سال 2012 عرضه شد که زیرساخت‌های مرتبط با سرچ تحت وب ارائه می‌کند.)

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon