AppImage: ابزاری برای اجرای نرم‌افزارهای لینوکسی در هر توزیعی

AppImage: ابزاری برای اجرای نرم‌افزارهای لینوکسی در هر توزیعی

بسیاری از کاربران سیستم‌عامل گنو/لینوکس همواره این نیاز را داشته‌اند تا همچون کاربران سیستم‌عامل‌های ویندوز و مک، یک نرم‌افزار را دانلود کرده و بدون هیچ دغدغه‌‌ای در انواع توزیع‌های لینوکسی اجرایش کنند (علاوه بر کاربران عادی، توسعه‌دهندگان این سیستم‌عامل نیز همواره خواستار ساختاری بوده‌اند تا نرم‌افزار مد نظرشان را صرفاً یک بار نوشته سپس برای توزیع‌های مختلف منتشر کنند و دیگر لازم نداشته باشند تا بسته به نیازهای هر توزیع، تغییراتی در نرم‌افزار مد نظر خود دهند.) AppImage ابزاری است که این نیاز کاربران کامیونیتی لینوکس را برآورده ساخته که در ادامه بیشتر با قابلیت‌هایش آشنا خواهید شد.

AppImage این امکان را به دولوپرها می‌دهد تا نرم‌افزار لینوکسی خود را در فرمت اختصاصی AppImage منتشر کرده و از این طریق نرم‌افزار مذکور را برای تمامی توزیع‌های رایج سیستم‌عامل گنو/لینوکس سازگار سازند به طوری که این ابزار با شعار «یک بار توسعه دهید و سپس در هر توزیعی اجرایش کنید» توانسته خواستهٔ اکثر کاربران توزیع‌های رایج لینوکسی را برآورده سازد که در ادامه با برخی از رایج‌ترین ویژگی‌های این ابزار آشنا خواهید شد:

سادگی در استفاده 
ایدهٔ اصلی AppImage این است که هر اپلیکیشن مساوی است با یک فایل و هر فایل هم حاوی اپلیکیشنی به همراه کلیهٔ فایل‌های مورد نیاز برای اجرا است. به عبارت دیگر، هر فایل اجرایی هیچ‌گونه وابستگی دیگری ندارد دقیقاً شبیه به کاری که داکر انجام می‌دهد.

مطمئن
فرمت AppImage این امکان را برای کاربران فراهم می‌سازد تا اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود را از توسعه‌دهندگان اصلی گرفته و این پلتفرم هرگونه واسطه‌‌ای را حذف می‌کند و همین مسئله منجر خواهد شد تا ضریب امنیت به فایل‌ها ارتقاء یابد.

سهولت در نصب 
برای اجرای فرمت‌های AppImage نیاز به پرمیشن روت ندارید مضاف بر اینکه فرمت اختصاصی این ابزار بدون نیاز به نصب نیز قابل‌اجرا است.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon