Bionic Beaver: آشنایی با نسخهٔ LTS جدید اوبونتو

Bionic Beaver: آشنایی با نسخهٔ LTS جدید اوبونتو

پس از کلی انتظار، بالاخره اوبونتو نسخهٔ ۱۸.۰۴ ریلیس (منتشر) شد که البته با یک روز تأخیر یعنی روز ۲۷ آوریل انجام شد و دلیل آن نیز پیدا کردن یک باگ در لحظات پایانی بود و این تیم ترجیح داد تا مشکل را برطرف کرده و تأخیر در انتشار نهایی را به جان بخرد! این نسخه دارای یکسری ویژگی‌های جدید است که برخی از آن‌ها را با یکدیگر در این مقاله مرور خواهیم کرد.

Minimal Install
همان‌طور که از نامش پیدا است، این شیوهٔ نصب کردن اوبونتو برای کسانی مناسب است که ترجیح می‌دهند تا اپلیکیشن‌های پیش‌فرض اوبونتو مانند برخی اپ‌ها و یا بازی‌ها را نصب نکنند. 

Ubuntu Welcome
پس از انجام نصب، شما با تنظیمات اولیه‌ای که توسط ‌GNOME ارائه می‌شود مواجه خواهید شد. این تنظیمات اولیه شامل یک آشنایی اولیه با محیط دسکتاپ GNOME بوده و سپس از شما در مورد نصب بعضی از اپلیکیشن‌ها سؤال می‌پرسد (همچنین قابلیت LivePatch را می‌توانید از همین قسمت فعال کنید که در ادامه معرفی آن خواهیم پرداخت.)

LivePatch
حال نوبت به قابلیت جذاب LivePatch می‌رسد. با فعال کردن این سرویس در اوبونتوی خود، می‌توانید فیکس‌های امنیتی کِرنِل را سریع و بدون نیاز به ریبوت کردن سیستم انجام دهید. برای فعال کردن این سیستم به صورت رایگان، تنها نیاز به اکانت Ubuntu One دارید و محدودیت رایگان بودن آن تنها برای سه سیستم است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که در Ubuntu Welcome و بخش LivePatch به اکانت خود لاگین کنید و در نهایت برای چک کردن وضعیت فعال بودن سرویس، دستور زیر را در ترمینال وارد کنید:

$ canonical-livepatch status

در ادامهٔ مراحل نصب، می‌توانید گزارشی از نصب اوبونتو را ارسال نمایید و البته این گزارش ابداً در مورد حریم خصوصی شما نیست. اطلاعاتی مانند سخت‌افزار سیستم و میزان فضایی که اختصاص داده‌اید و غیره به صورت کاملاً ناشناس فرستاده خواهند شد و البته این اطلاعات کمک زیادی به کامیونیتی (جامعه) اوبونتو خواهد کرد.

در نهایت هم چند اپلیکیشن محبوب به شما پیشنهاد خواهد شد تا بتوانید خیلی سریع پس از نصب سیستم‌عامل آن‌ها را نصب و استفاده کنید که یکی از آن‌ها تِمی است که توسط کامیونیتی اوبونتو توسعه داده شده است و Communitheme نام دارد.

جمع‌بندی
در این مقاله در نگاهی گذرا، به نصب و ویژگی‌های جدید اوبونتو نسخهٔ ۱۸.۰۴ پرداختیم که قرار است تا پنج سال آینده پشتیبانی شود و البته این‌ها تمام ویژگی‌های جدید اوبونتو نبود و بسیاری از ویژگی‌های جذاب و مهم دیگر اوبونتو باقی‌ ماند که شما می‌توانید در بخش نظرات این پست، آن‌ها را با دیگر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon