آشنایی با تفاوت‌های Physical Topology و Logical Topology در شبکه‌های اینترنتی

آشنایی با تفاوت‌های Physical Topology و Logical Topology در شبکه‌های اینترنتی

دولوپرهای موفق کسانی هستند که علاوه بر تسلط بر فناوری‌های مرتبط با حوزهٔ کار خود، با سایر مباحث مربوطه مثل شبکه، امنیت، زیرساخت و ... هم آشنایی داشته باشند که در همین راستا در این مقاله سعی کرده‌ایم تا به صورت خیلی ساده شما را با توپولوژی‌های شبکه و انواع آن آشنا سازیم.

Network Topology نوع آرایشی است که جهت اتصال عناصر شبکه‌های مختلف مانند کامپیوترها، سوئیچ‌ها، نُودها، نقاط دسترسی وای‌فای و سایر دیوایس‌ها در یک شبکهٔ کامپیوتری استفاده می‌شود (به هر ابزار متصل به یک شبکهٔ کامپیوتری Node گفته می‌شود که به‌ وسیلهٔ لینک به همدیگر متصل می‌گردند.) به طور کلی، دو نوع توپولوژی شبکه داریم که عبارتند از توپولوژی فیزیکی (Physical) و توپولوژی منطقی (Logical) که در ادامه بیشتر با هر کدام از آن‌ها آشنا خواهید شد.

توپولوژی فیزیکی چیست؟

Physical Topology نشان می‌دهد که اجزای شبکه چگونه در یک شبکهٔ کامپیوتری به صورت واقعی به هم متصل می‌شوند و این نوع توپولوژی بیشتر ارتباط فیزیکی میان دیوایس‌ها را نشان می‌دهد.

توپولوژی منطقی چیست؟

Logical Topology اتصال منطقی دیوایس‌ها را در یک شبکهٔ کامپیوتری مشخص می‌کند. به عبارت دیگر، توپولوژی منطقی نشان می‌دهد که دستگاه‌ها چگونه از طریق توپولوژی فیزیکی با همدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و از همین روی دیوایس‌هایی که با یکی از توپولوژی‌های فیزیکی به یکدیگر متصل شده‌اند ممکن است زیرساخت منطقی متفاوتی داشته باشند.

اگر بخواهیم این تفاوت را به صورت دقیق‌تری توضیح دهیم، باید بگوییم که توپولوژی فیزیکی نوع قرار گرفتن عناصر مختلف در یک شبکهٔ کامپیوتری مانند محل قرار گرفتن تجهیزات، ارتباط میان دیوایس‌ها، نحوهٔ نصب کابل‌ها و غیره را مشخص می‌سازد اما در مقابل توپولوژی منطقی نشان می‌دهد که اطلاعات چگونه میان دیوایس‌های فیزیکی رد و بدل می‌شوند.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon