گوگل پروژهٔ کشاورزی عمودی را متوقف کرد!

گوگل پروژهٔ کشاورزی عمودی را متوقف کرد!

احتمالا با خواندن عنوان مقاله دو سوال برای شما پیش آمده است. یکی این که مزارع عمودی به چه معناست و دوم این که چرا گوگل باید در این زمینه فعالیت کند؟ برای یافتن پاسخ این سوال ها با سکان آکادمی همراه باشید.

پاسخ سوال اول، ساده تر است. هدف از کشاورزی عمودی استفاده از فضاهای کمتر برای تولید محصولات به منظور مبارزه با کمبود مواد غذایی در دنیا است. این نوع کشاورزی معمولا در داخل ساختمان ها انجام می شود و برخی معتقد هستند که این روش کشاورزی می تواند شهرها را از وارد کردن مواد غذایی به سمت تولید آن ها سوق دهد.

یک فضای کوچک در یک آسمان خراش به اضافه ی آب های هدر رفته، مساوی است با تولید مقدار زیادی مواد غذایی. البته انتقادهایی به این شیوه ی کشاورزی مطرح شده و محدودیت هایی نیز دارد اما به هر حال ایده ی خوبی به نظر می رسد. اما چرا گوگل وارد عرصه ی کشاورزی عمودی شده است؟

به گفته ی استرو تلر مدیر آزمایشگاه گوگل ایکس، سال گذشته شرکت آلفابت بیشتر از 100 پروژه یا مون شات (moonshot) آزمایشگاه را لغو کرده که یکی از آن ها کشاورزی عمودی خودکار است. استرو تلر در کنفرانس سالانه ی تد اعلام کرد:

از هر 9 نفر در دنیا یک نفر دچار مشکل سوء تغذیه است بنابراین نیاز به اجرای چنین پروژه ای کاملا احساس می شود. کشاورزی عمودی از زمینی صد برابر کوچک تر و یک دهم آب مورد نیاز برای کشاورزی در حالت عادی، استفاده می کند. به علاوه با استفاده از این روش می توان مواد غذایی را در نزدیکی محل مصرف تولید کرد بنابراین، نیازی به حمل و نقل مواد غذایی تا فاصله های طولانی نیست. ما پیشرفت هایی در بخش های مختلف کشاورزی عمودی مثل مرحله ی برداشت خودکار و نوررسانی کافی داشتیم اما در نهایت نتوانستیم محصولات اصلی نظیر غلات و برنج را به این شیوه تولید کنیم، بنابراین پروژه را متوقف کردیم.

سال گذشته، بخش علوم زیستی و استارتاپ های سلامتی گوگل بیشترین میزان سرمایه گذاری را داشتند یعنی نزدیک به 31 درصد. گوگل سرمایه هایی برای تحقیق و توسعه و هزینه کردن در چنین پروژه هایی در اختیار دارد که برای بسیاری از کشورها مقدور نیست. این شرکت پیش از این نیز اولین همبرگر آزمایشگاهی دنیا را تولید کرده بود بنابراین پرداختن به مسئله ی غذا، مورد جدیدی در شرکت گوگل نیست.  

شاید اگر نابرابری در دنیا وجود نداشت و ثروت در یک جا متمرکز نبود، مشکل سوء تغذیه وجود نداشت و نیازی نبود که گوگل پروژه ی کشاورزی عمودی را برای افراد ناتوان، کلید بزند. اما اگر گوگل در پروژه ی تولید محصولات غذایی اصلی با استفاده از کشاورزی عمودی به موفقیت می رسید، می توانست اندوخته های قابل توجهی از مواد غذایی در جهان در حال توسعه را در اختیار داشته باشد.

به نظر شما این شیوه از تولید برای کشورمان ایران هم می تواند راه گشا باشد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon