راهنمای انتخاب یک زبان برنامه‌نویسی برای مبتدی‌ها

راهنمای انتخاب یک زبان برنامه‌نویسی برای مبتدی‌ها

یادگیری برنامه‌نویسی چیزی است که هم می‌شود آن را در دانشگاه فرا گرفت و هم به صورت شخصی با مطالعهٔ منابع مرتبط اقدام به فراگیری آن کرد اما پرسش مهم اینجا است که کدام زبان برنامه‌نویسی را باید یاد گرفت؟ در همین راستا در این پست قصد داریم بررسی کنیم ببینیم بسته به نیازهای مختلف در پروسهٔ توسعهٔ نرم‌افزار، کدام زبان برنامه‌نویسی مناسب‌ شما است.

آیا تازه قدم به دنیای کدنویسی گذاشته‌اید؟
چنانچه تازه قدم به دنیای برنامه‌نویسی گذاشته‌اید، توصیه می‌شود که با زبان‌هایی همچون HTML و CSS کار خود را شروع کنید تا کمی در حال و هوای توسعهٔ‌ نرم‌افزار قرار گیرید. توجه داشته باشید که HTML یک زبان برنامه‌نویسی نیست بلکه زبانی است برای ساخت صفحات وب‌سایت و این صفحات برای آنکه زیبا به نظر برسند، باید با استفاده از زبانی تحت عنوان CSS استایل‌دهی شوند.

آیا علاقمند به طراحی وب اپلیکیشن هستید؟
می‌شود گفت تمامی وب‌سایت‌هایی که هر روزه با آن‌ها سروکار داریم با استفاده از زبان‌های CSS ،HTML و البته JavaScript کدنویسی شده‌اند. جاوااسکریپت زبانی است که آیندهٔ نسبتاً درخشانی نسبت به سایر رقبا دارا است و همواره جزو ده زبان برتر دنیا بوده است و نیاز به توضیح نیست که جاوااسکریپت هم برای کدنویسی فرانت‌اند و هم کدنویسی بک‌اند استفاده می‌شود به طوری که با یادگیری این زبان می‌شود با یک تیر دو نشان را زد. از زبان جاوااسکریپت در بخش فرانت‌اند می‌توان برای کارهای مختلفی همچون تأیید دیتای فرم‌ها، ساخت انیمیشن، اِفکت‌های بصری و ... استفاده کرد و در حوزهٔ بک‌اند هم با استفاده از پلتفرم نودجی‌اس می‌توان به کدنویسی سمت سرور پرداخت که برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می‌کنیم به مقالهٔ Node.js (نودجی‌اس) چیست؟ مراجعه نمایید.

همچنین باید گفت که C# ،Python ،PHP و Ruby جزو زبان‌هایی هستند که برای کدنویسی بک‌اند بسیاری از وب اپلیکیشن‌ها استفاده می‌شوند (برای مقایسهٔ مابین زبان‌های پایتون، پی‌اچ‌پی و روبی، به مقالهٔ PHP ،Python یا Ruby: کدام‌ یک را برای توسعهٔ وب اپلیکیشن خود انتخاب کنیم؟ مراجعه نمایید.) پایتون که بخش‌هایی از موتور جستجوی گوگل و یوتیوب نیز با این زبان نوشته شده‌اند زبانی است که بسیار به زبان انگلیسی نزدیک است و به همین دلیل یادگیری این زبان نسبت به سایر زبان‌های برنامه‌نویسی ساده‌تر است و جزو زبان‌هایی می‌باشد که در سال‌های گذشته از پیشرفت بسیار خوبی برخوردار بوده است. در ضمن اگر علاقمند به مباحثی همچون هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی هستید، پایتون گزینهٔ مناسبی برای شما است (برای شروع دورهٔ پایتون می‌توانید به دورهٔ رایگان آموزش زبان پایتون در سکان آکادمی مراجعه نمایید.)

آیا علاقمند به کدنویسی اپ موبایل هستید؟
در حال حاضر، توسعهٔ اپلیکیشن برای سیستم‌عامل اندروید جزو یکی از حوزه‌هایی است که به سرعت در حال رشد است. تا پیش از این گفته می‌شد که برای کدنویسی اپ‌های اندرویدی به صورت نِیتیو باید زبان Java را فرا گیرید اما ۲۰۱۷ سالی بود که دولوپرهای اندروید با آمدن رقیبی برای جاوا تحت عنوان Kotlin،‌ کمی گفت‌زده شدند (به هر حال اگر علاقمند به فراگیری زبان جاوا هستید، می‌توانید به دورهٔ آموزش رایگان جاوا در سکان آکادمی مراجعه نمایید.)

اما هم اگر علاقمند به کدنویسی اپ‌ برای سیستم‌عامل آی‌او‌اس هستید، تا پیش از این گفته می‌شد که باید به زبان‌ Objective C مسلط باشید اما با زبان نوظهور اپل تحت عنوان Swift، امروزه دولوپرهای اکوسیستم اپل بیشتر تمرکز خود را روی این زبان گذاشته‌اند. 

با ورود ویندوز 10 به بازار، شرکت بزرگ مایکروسافت مفهومی تحت عنوان Universal Apps را عرضه کرد که از آن طریق توسعه‌دهندگان قادر خواهند بود اپ‌هایی برای دیوایس‌های مختلف، از ویندوزفون گرفته تا ایکس‌باکس، کامپیوترهای ویندوزی، هلولنز و غیره، توسعه دهند و برای توسعهٔ Universal Apps نیاز به یادگیری زبان #C دارید که یکی از زبان‌های قدرتمند حال حاضر دنیا است (لازم به ذکر است که مایکروسافت دوره‌ای رایگان برای علاقمندان به این زبان عرضه کرده است که برای آشنایی بیشتر با این دوره، می‌توانید به مقالهٔ دورهٔ آموزش رایگان کدنویسی اپلیکیشن‌های مبتنی بر ویندوز ۱۰ برای دولوپرهای مبتدی مراجعه نمایید.)

درآمدی بر توسعهٔ هیبریدی اپ‌های موبایل
توجه داشته باشید که روش دیگری هم برای توسعهٔ اپ‌های موبایل وجود دارد تحت عنوان روش هیبریدی که در این متودولوژی با استفاده از زبان‌های CSS ،HTML و البته JavaScript قادر خواهید بود تا یک‌ بار کدنویسی کرده سپس برای سیستم‌عامل‌های مختلفی همچون بلک‌بری، آی‌او‌اس، ویندوزفون، اندروید و ... خروجی بگیرید. اگرچه این روش تا حدودی ساده به نظر می‌رسد، اما اپ‌هایی که به روش هیبریدی توسعه داده می‌شوند قابل‌مقایسه با اپ‌های اصطلاحاً نِیتیو نیستند که توصیه می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره، به مقالهٔ برنامه‌نویسی Native یا Cross-platform مراجعه نمایید (به طور کلی، منظور از Native App اپلیکیشنی است که به طور اختصاصی برای یک پلتفرم خاص مثلاً اندروید نوشته می‌شود.)

توسعهٔ گیم
زبان‌های بسیاری برای توسعهٔ بازی‌های کامپیوتری مورد استفاده قرار می‌گیرند اما یک‌تاز این حوزه ++C است چرا که دست دولوپرهای گیم را به مراتب بیش از سایر زبان‌ها باز می‌گذارد (با مراجعه به پست آشنایی با برترین پلتفرم‌های اپن‌سورس توسعه‌ٔ گیم، می‌توانید با ابزارهای اپن‌سورسی که برای طراحی #گیم مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز آشنا شوید.)

توسعهٔ اپلیکیشن‌های تحت دسکتاپ
بسته به پلتفرمی که انتخاب می‌کنید (ویندوز، لینوکس یا مکینتاش)، می‌توانید از زبان‌های مختلفی من‌جمله سوئیفت، جاوا، پایتون، سی‌پلاس‌پلاس، سی‌شارپ و غیره برای توسعهٔ برنامه‌های دسکتاپ استفاده نمایید.

آنچه مسلم است اینکه زبان‌های برنامه‌نویسی دیگری هم وجود دارند که در این مقاله به آن‌ها اشاره‌ای نشد و برای خیلی از کارهای تخصصی مورد استفاده قرار می‌گیرند (مثلاً زبان R که برای بیگ دیتا استفاده می‌شود) اما در اینجا سعی کردیم به زبان‌هایی اشاره کنیم که هم منابع آموزشی کافی برای یادگیری آن‌ها در دسترس است و هم در حال حاضر جزو زبان‌های محبوب دنیا مد نظر قرار داده می شوند.

آیا از دید شما زبان‌های فوق‌الذکر برای یک فرد مبتدی که تازه قرار است قدم به دنیای برنامه‌نویسی بگذارد مفید هستند؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon