۲۰ دانستنی دربارهٔ Linus Torvalds (خالق لینوکس)

۲۰ دانستنی دربارهٔ Linus Torvalds (خالق لینوکس)

Linus Torvalds یک دانشجوی فنلاندی بوده که در حین گرفتن کارشناسی ارشدش در سال ۱۹۹۱، یک سیستم‌عامل شبه UNIX توسعه داده‌ است. این سیستم از آن زمان انقلابی به پا کرده و امروزه سنگ زیربنای بخش قابل‌توجهی از وب، یکسری از دیوایس‌ها و تمام ۵۰۰ اَبَرکامپیوتر دنیا می‌باشد. #لینوس توروالدز در واقع آغازکننده و توسعه‌دهندهٔ هستهٔ لینوکس است که چندی پیش زادروز ۴۸ سالگی‌اش بوده و ما هم در این مطلب قصد داریم تا شما را با ۲۰ دانستنی راجع به وی آشنا کنیم.

۱. Linus Benedict Torvalds در ۲۸ دسامبر سال ۱۹۶۹ در هِلسینکی در خانواده‌ای که علاقهٔ خاصی به حرفهٔ ژورنالیستی دیده می‌شد به دنیا آمد؛ همچنین اسم وی را به افتخار Linus Pauling که برندهٔ جایزهٔ نوبل شیمی شده بوده، لینوس گذاشته‌اند.

۲. با اینکه شاید لینوس اسم رایجی باشد، اما افراد زیادی وجود ندارند که فامیلی‌شان Torvalds باشد؛ چرا که هِجی صحیح این فامیلی در واقع Torvald و بدون S است. پدر بزرگ او در اصل کسی بوده که این S را به نام خانوادگی‌شان اضافه کرده‌ است. حال به دلیل غیرمعمول بودن این نام‌خانوادگی، تنها حدود ۳۰ نفر با این نام خانوادگی در دنیا وجود دارد و آن‌طور که خود لینوس در بیوگرافی‌اش عنوان کرده، تمام این ۳۰ نفر با هم فامیل هستند.

۳. او در سن ۱۰ سالگی برنامه‌نویسی را با زبان BASIC و بر روی Commodore Vic 20 پدربزرگ مادری‌اش آغاز کرد و وی از همان موقع متوجه علاقه‌اش به کامپیوتر و برنامه‌نویسی شد.

۴. تحصیلات آکادمیک او در دانشگاه پس از یک سال متوقف شد و او به مدت ۱۱ ماه به خدمت آموزشی اجباری ارتش فنلاند پیوست و در ارتش او مقام ستوان دوم را در نقش رئیس پرتاب گلوله داشت.

۵. در اوایل سال ۱۹۹۱ و در حالی که از MS-DOS و MINIX ناراضی بود، تصمیم به خریدن یک سیستم UNIX گرفت اما پول کافی نداشت و بنابراین تصمیم گرفت که سیستم یونیکسی اختصاصی خودش را توسعه دهد.

۶. در سپتامبر سال ۱۹۹۱، او لینوکس را معرفی کرد (Linus’s MINIX) و همکارانش را تشویق به استفاده از سورس‌کد آن برای توزیع گسترده‌تر کرد.

۷. لینوس فکر می‌کرد که انتخاب نام لینوکس خیلی خودپسندانه است و می‌خواست آن را به Freax که برگرفته از واژگان Free, Freak & MINIX بود تغییر دهد اما دوستش Lemmarke قبلاً یک دایرکتوری به نام لینوکس در سرور FTP ایجاد کرده بود و بنابراین این اسم همان‌طور باقی ماند.

۸. Linux: A Portable Operating System (لینوکس: یک سیستم عامل قابل‌حمل)، عنوان پایان‌نامهٔ او در مقطع فوق‌لیسانس بود.

۹. در سال ۱۹۹۳ که در دانشگاه هِلسینکی تدریس می‌کرد، ایمیل نوشتن را به عنوان تکلیف به دانشجویان خود داده‌ بود! یک دانشجوی دختر به نام Tove Minni هم ایمیلی برایش نوشته بود و از او خواسته بود که با او بیرون برود. لینوس هم قبول کرد و ۳ سال بعد اولین دخترشان به دنیا آمد (آنها در حال حاضر ۳ دختر دارند).

۱۰. چیزهای زیادی به افتخار او نام‌گذاری شده‌اند که از جملهٔ آنها می‌توان سیارکی به نام 9793 Torvalds را نام‌ برد.

۱۱. لینوس در سال ۱۹۹۷ به آمریکا مهاجرت کرد و با همسر و ۳ دخترش شروع به زندگی در آنجا کرد و وی در سال ۲۰۱۰ هم شهروند رسمی ایالات متحده شد. در حال حاضر او تمام وقت خود را در بنیاد لینوکس بر روی کِرنِل لینوکس سپری می‌کند.

۱۲. در سال ۲۰۰۰، استیو جابز از او دعوت کرد که بر روی سیستم‌عامل مک کار کند اما لینوس این پیشنهاد را رد کرد و به کار بر روی هستهٔ لینوکس ادامه داد (برای کسب اطلاعات بیشتر، به مقالهٔ رد پیشنهاد کاری استیو جابز از طرف لینوس توروالدز مراجعه نمایید).

۱۳. اکثراً لینوس توروالدز را به خاطر ایجاد هستهٔ لینوکس می‌شناسند، اما او Git که یک سیستم ورژن کنترل می‌باشد و به طور گسترده در زمینهٔ توسعهٔ نرم‌افزار مورد استفاده قرار می‌گیرد را هم ابداع کرده‌ است.

توسعهٔ گیت زمانی شروع شد که بسیاری از دولوپرهای لینوس در استفاده از Bitkeeper که یک سیستم مدیریت کد می‌باشد و قبلاً برای توسعهٔ هستهٔ لینوکس استفاده می‌شد امتناع ورزیدند چرا که نگهدارندهٔ کپی‌رایت آن حق استفادهٔ رایگان از این نرم‌افزار را برداشته بود. در همین اثنی، لینوس گیت را ابداع کرد چرا که هیچ‌کدام از سیستم‌های ورژن کنترل دیگر پاسخگوی نیازهای او نبودند.

۱۴. با وجود اینکه لینوس تمام وقت بر روی هستهٔ لینوس کار می‌کند، اما دیگر به ندرت کدنویسی می‌کند. در حقیقت، اکثر کدنویسی‌ها توسط افرادی که از سراسر دنیا در این پروژه مشارکت می‌کنند صورت می‌گیرد. او به کمک سرپرستان دیگر از این اطمینان حاصل می‌کنند که در انتشار هر نسخه از لینوکس، همه‌ چیز خوب است.

۱۵. لینوس توروالدز به شدت از زبان برنامه‌نویسی ++C متنفر است. او حتی این نفرت را آشکارا بیان کرده و به شوخی می‌گوید که هستهٔ لینوکس سریع‌تر از یک برنامهٔ نوشته شده به زبان سی‌پلاس‌پلاس کامپایل می‌شود (برای آشنایی بیشتر با نقطه‌نظرات وی در این باره، به مقالهٔ چرا لینوس توروالدز فکر می‌کند زبان برنامه‌نویسی ++C به درد نمی‌خورد! مراجعه نمایید).

۱۶. چند سال پیش لینوس گفت که به نظر نصب Debian دشوار است. او در محیط کار خود معمولاً از توزیع Fedora استفاده می‌کند (برای کسب اطلاعات بیشتر، به مقالهٔ آشنایی با دیدگاه لینوس توروالدز در مورد توزیع‌های دبیان و اوبونتو مراجعه نمایید).

۱۷. لینوس توروالدز عاشق غواصی است و این علاقه به قدری است که حتی نرم‌افزار Subsurface را هم برای غواصان کدنویسی کرده و نکتهٔ جالب دیگر اینکه او حتی گاهی‌اوقات در فروم‌های غواصی به سؤالات متداول در این باره هم پاسخ می‌دهد.

۱۸. توروالدز به دلیل استفادهٔ گاه و بی‌گاه از کلمات نه چندان مناسب و بی‌ادبی در لیست ایمیل هستهٔ لینوکس نیز شناخته شده‌ است که البته این موضوع موجب انتقاد برخی افراد در این صنعت شده است (هرچند که در برخی مواقع همین کار وی باعث تبلیغ بهتر لینوکس شده‌ است).

۱۹. لینوکس خیلی با صحبت کردن در جمع راحت نیست. او در رویدادهای زیادی حضور نمی‌یابد و وقتی هم که به این‌گونه مراسم‌ها یا رویدادها ملحق می‌شود، ترجیح می‌دهد بنشیند و میزبان با او صحبت کند تا اینکه خودش مجلس را در دست گیرد. این در واقع روش مورد علاقهٔ او برای برگزاری یک گفت‌وگوی عمومی است.

۲۰. گوگل پلاس تنها پلتفرم شبکهٔ اجتماعی است که او استفاده می‌کند و او در وقت آزاد خود در آنجا به بررسی گجت‌ها می‌پردازد (مشاهدهٔ اکانت گوگل پلاس لینوس توروالدز).

اگر علاقمند به دانستن بیشتر در مورد زندگی خالق کِرنِل لینوکس و سیستم کنترل نسخهٔ گیت هستید، با مراجعه به پست Just for Fun: کتاب زندگینامهٔ لینوس توروالدز می‌توانید با کتاب زندگی‌نامهٔ وی (ترجمهٔ جادی) بیشتر آشنا شوید. همچنین اگر علاقمند به شروع استفاده از سیستم‌عامل اپن‌سورس گنو/لینوکس هستید، می‌توانید به دورهٔ آنلاین و رایگان آموزش لینوکس در سکان آکادمی مراجعه نمایید.
 

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon