سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی Nvidia در یک قدمی شکستن مرز واقعیت و رؤیا

سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی Nvidia در یک قدمی شکستن مرز واقعیت و رؤیا

Nvidia جزو شرکت‌های پیشرویی است که به راه خود در کمرنگ‌تر کردن مرز واقعیت و رؤیا ادامه می‌دهد به طوری که این شرکت در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی خود اقدام به ایجاد یک سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی کرده که قابلیت ایجاد تصاویر کاملاً جدیدی از افراد گوناگون را دارا است مضاف بر اینکه برخی سیستم‌های ابداعی این کمپانی هستند که می‌توانند آب‌ و هوا را تغییر داده، جای روز و شب را عوض کنند و نقاط روی بدن یک پلنگ را جابه‌جا سازند!

محققان لابراتورهای هوش مصنوعی شرکت اِنویدیا توانستند یک شیوۀ یادگیری جدیدی بر اساس Unsupervised Learning برای کامپیوترها تعریف کنند که به واسطۀ آن می‌توان تغییرات چشمگیری در تصاویر ویدیویی ایجاد کرد. شیوه‌های قبلی یادگیری شامل این بود که داده‌های بسیار عظیمی (در مقایسه با شیوۀ فعلی) وارد سیستم می‌شد اما در عین حال شرایط هنگام آموزش دادن به سیستم برای اینکه بتواند الگوی مورد نظر را خودش پیدا کند، بیش از پیش دشوار می‌شد (برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره، به مقالهٔ یادگیری ماشینی چیست؟ مراجعه نمایید.) اما محققان با این مشکل دقیقاً مانند هنگامی که می‌خواهند به سیستم رنگ‌آمیزی خودکار تصاویر را بیاموزند، برخورد کردند. امروزه با این سیستم می‌توان با تطبیق دادن تصویر یک روز آفتابی بر یک روز بارانی آب و هوا را در تصاویر و ویدئوها تغییر داد (دقیقاً به همان راحتی که هنگام ویرایش تصاویر در فتوشاپ، به آن‌ها افکت‌های گوناگونی می‌دهیم.) که البته تصور اینکه این سیستم بعد از یک دهه به کجا خواهد رسید ممکن است اندکی نگران‌کننده باشد!

ابزارهای متکی به فناوری در سراسر جهان روز به روز در امر فریب دادن انسان‌ها ماهرتر می‌شوند و این ابداع شرکت اِنویدیا نشان می‌دهد که هوش مصنوعی تا چه حد می‌تواند واقعیت را تغییر دهد و مرز آن را با توهم و رؤیا درهم بشکند. یکی از اظهار نظرهای جالب دربارۀ آیندۀ هوش مصنوعی، توییتی از Oli Franklin-Wallis می‌باشد به طوری که وی معتقد است:

بزرگ‌ترین قربانی هوش مصنوعی در آینده مشاغل نیستن بلکه افزایش بی‌اعتمادی نسبت به آنچه می‌بینیم و می‌شنویم هست. 

قطعاً تکنولوژی هنوز به آن مرحله که در سری فیلم‌های ماتریکس دیده‌ایم نرسیده‌ است؛ اما دقیقاً مانند فیلمی که طول می‌کشد تا به پایان باشکوه و در عین حال غافل‌گیرکننده‌اش برسد، باید منتظر بمانیم و ببینیم که در آینده چه پیشرفت‌های بیشتری در حوزهٔ AI ایجاد خواهد شد.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon