انتشار نسخۀ دارک وب ویکیپدیا توسط مهندس سابق فیسبوک

انتشار نسخۀ دارک وب ویکیپدیا توسط مهندس سابق فیسبوک

از طریق دارک وب هم می‌توان به ویکیپدیا دسترسی داشت اما ترافیکی که از سوی شما به سمت این وب‌سایت ارسال می‌شود قابل‌رهگیری است چرا که این ترافیک به فضایی خارج از دارک وب ارسال می‌شود. Alec Muffet، یکی از مهندسین اسبق فیسبوک، نسخه‌ای از ویکیپدیا را در دارک وب طراحی کرده است که ادعا می‌کند به حریم خصوصی کاربران کاملاً احترام می‌گذارد.

در این پروژه از یک ابزار اپن‌سورس به نام Enterprise Onion Toolkit استفاده شده که در سال 2014 و به دست خود Alec Muffet ابداع شده است به طوری که با استفاده از این ابزار می‌توان نسخۀ دارک هر وب‌سایتی را ساخته و در فضای دارک وب منتشر کرد (برای آشنایی بیشتر با مفهوم دارک وب، می‌توانید به مقالهٔ Deep Web ،Darknet و Dark Web: تعاریف و تفاوت‌ها مراجعه نمایید.)

شاید گمان کنید که این نسخه از ویکیپدیا عالی و بی‌نقص است، اما به هیچ‌وجه این‌گونه نیست! از جمله اشکالات این وب‌سایت، عدم استفاده از سرتیفیکیت‌های معتبر و عدم امکان ویرایش متون برای همگان است. مورد اول باعث می‌شود که کاربران مجبور شوند برخی آدرس‌ها را به صورت دستی در Whitelist خود قرار دهند اما شاید مورد دوم کمی عجیب به نظر برسد زیرا امکان ویرایش متون یکی از ویژگی‌های اصلی خود وب‌سایت ویکیپدیا است ولی خالق این سایت برای جلوگیری از نشر اکاذیب و اطلاعات غلط، این امکان را برای عموم در دارک وب غیرفعال کرده است. در همین راستا،

در پایان نیاز به توضیح است که برای مشاهدهٔ نسخهٔ دارک وب ویکیپدیا به مرورگر Tor نیاز خواهید داشت. 

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon