مصاحبه با Neil Mc Govern مدیر اجرایی بنیاد گنوم

مصاحبه با Neil Mc Govern مدیر اجرایی بنیاد گنوم

فوریهٔ سال ۲۰۱۷ بنیاد گنوم از انتصاب Neil Mc Govern به عنوان مدیر اجرایی جدیدش خبر داد. او که شخصیت شناخته‌شده‌ای در دنیای نرم‌افزارهای آزاد است، از سال ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۱۵ به عنوان مدیر پروژهٔ دبیان مشغول به فعالیت بود. وی در یکی از مصاحبه‌هایش به بیان دیدگاه‌های جالبی پرداخته که در ادامهٔ این پست می‌توانید با نقطه‌ نظرات او بیشتر آشنا شوید.

به عنوان مدیر این بنیاد روی چه نکاتی بیشتر تأکید دارید؟
بنیاد گنوم در راستای پیشبرد اهدافی از جمله ایجاد پلتفرمی کامپیوتری که کاملاً جزو نرم‌افزارهای آزاد حساب گردد و طوری طراحی شده باشد که مدرن، کارا و سهل‌الاستفاده باشد فعالیت می‌کند. با جریان کلودی شدن سرویس‌های اینترنتی، در فضاهای دسکتاپ سنتی همچنان چالش‌هایی وجود دارد اما بر این باورم که این موضوع چالش خیلی بزرگی در زمینهٔ سیستم‌های کامپیوتری نیست زیرا فرض را بر این می‌گیرد که کل دنیا همیشه آنلاین هست که این موضوع خارج از شهرهای بزرگ صدق نمی‌کند و دوماً اینکه تغییر محل داده‌ها از دسکتاپ نگرانی‌های زیادی را در مورد حریم خصوصی مردم ایجاد می‌کند.

چه چیزهایی الهام‌بخش بنیاد گنوم برای ساخت اسمارت‌فون Liberm5 بوده است؟
از آنجا که PureOS مبتنی بر گنوم می‌باشد، مدتی است که با کمپانی Purism در ارتباط و تعامل هستیم. به طور خاص در مورد Liberm5 هم فکر می‌کنم تمرکز محصول بر روی چیزهای خیلی خوبی است من جمله اینکه تولید یک گوشی‌ آزاد و اپن‌سورس که به کاربر اجازهٔ کنترل دوباره بر روی گوشی را می‌دهد. این مواردی که تمرکز ما روی آن‌ها است در همکاری با Purism که توانایی آن‌ها در تولید سخت‌افزار اثبات شده است باید منجر به تولید همان محصولی شود که به دنبالش هستیم.

آیا در آینده برنامه‌هایی برای ایجاد اسمارت‌فون‌های مبتنی بر گنوم وجود دارد؟
گنوم در حال حاضر بر روی اسمارت‌فون‌های مختلفی مورد استفاده قرار گرفته و تعداد قابل‌توجهی فریمورک هستند که باعث می‌شوند گنوم بر روی دیوایس‌های لمسی خوب کار کند اما ایجاد یک ورژن جداگانه از این دیوایس‌ها می‌تواند در وقتی که مردم می‌توانند برای کار روی پروژه بگذارند اختلال ایجاد کند (به یاد داشته باشید که بسیاری از مشارکت‌ها در پروژهٔ گنوم توسط افراد داوطلب صورت می‌گیرد.) ما می‌توانیم بهبودهایی را به طور کلی برای سرویس‌دهی بهتر روی اسکرین‌های کوچک‌تر و لمسی ایجاد کنیم ولی چنین کاری به این معنی نیست که گنوم قرار است به یک محیط کاملاً لمسی تبدیل شود.

اکنون که مدیر اجرایی بنیاد گنوم هستید با وقتی که در توسعهٔ دبیان نقش داشتید چه فرقی کرده است؟
جامعهٔ گنوم به طرز فوق‌العاده‌ای در پذیرفتن عضو جدید گرم و دوستانه است اما این قضیه به این معنی نیست افرادی که در بقیهٔ پروژه‌ها فعالیت می‌کنند رفتار دوستانه‌ای نداشتند. مقایسهٔ جالبی با دبیان هست زیرا یکسری شباهت‌ها وجود دارد اما نوع مدیریت به طور چشمگیری در گنوم متفاوت هست که در اصل نه فقط با دبیان بلکه با دیگر پروژه‌های آزاد هم متفاوت است. علاوه بر این، جامعهٔ توسعهٔ گنوم به نوعی از دبیان کوچک‌تر است که این باعث می‌شود راحت‌تر به یاد بیاوری که هر کسی چه کار می‌کند!

آیا بازگشت اوبونتو به گنوم مسئولیت‌های بیشتری را با خود به همراه داشته است؟
من تظاهر نمی‌کنم که داشتن ناگهانی ده‌ها میلیون کاربر جدید موجب فشار و مسئولیت بیشتر نمی‌شود و این را هم باید گفت که خیلی باعث خشنودی است که داریم در جهت خواست و تمایل کاربران بیشتری فعالیت می‌کنیم. فکر می‌کنم برای ما مهم این است که همچنان بر پایهٔ سه رکن اصلی خود که عبارتند از آزادی نرم‌افزار، کاربران و برتری فنی فعالیت کنیم.

از چه توزیع لینوکسی استفاده می‌کنید و گجت مورد علاقهٔ شما چیست؟
به مدت 17 سال است که از دبیان استفاده می‌کنم و در مورد گجت هم هدفون را انتخاب می‌کنم چون گاهی‌ اوقات باعث می‌شود از بقیهٔ دنیا جدا شده و فقط روی کاری که می‌کنید تمرکز داشته باشید.

بنیاد لینوکس ۲۰۱۷ را «سال لینوکس دسکتاپ» نامید. نظر شما چیست؟
توضیح در مورد این قضیه به نوعی دشوار است. به عنوان مثال، در سه ماههٔ نخست سال ۲۰۱۶ برای اولین بار در آمریکا فروش کروم‌بوک روی دست مک زد و در ماه مارس همان سال بنیاد رسپبری‌پای اعلام کرد که بیش از ۱۲/۵ میلیون بورد فروخته است. جواب این سؤال واقعاً بسته به این است که دسکتاپ را چه‌طور معنی می‌کنیم و از دید من دسکتاپ چیزی است که این روزها خیلی تعریف مشخصی ندارد!

فکر کنم خیلی مهم است که اشاره کنم پروژهٔ گنوم چیزی بیش از یک محیط دسکتاپ هست چرا که تکنولوژی‌های گنوم برای ساخت یکسری محصول بسیار موفق دیگر هم مورد استفاده قرار گرفته‌‌اند مضاف بر اینکه بیشتر دوست دارم روی پیامدهای پروژه تمرکز کنم تا فقط خود تکنولوژی.

با استقلال و آزادی، برقراری ارتباط با جامعه‌ای گسترده‌تر و متمرکز بودن بر کاربران این پروژه می‌تواند نرم‌افزار را به دست کاربران زیادی برساند مضاف بر اینکه باید مطمئن شویم که همه به کامپیوتر دسترسی دارند نَه فقط کسانی که توانایی خرید نرم‌افزارهای غیررایگان را دارند یا کسانی که نیازهایی دارند که به دلیل نبود درآمد کافی در یک بخش خاص، به آن‌ها پاسخ مناسبی داده‌ نشده است.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon