ریچارد استالمن معتقد است علاقۀ مایکروسافت به اپن‌سورس خطرناک است!

ریچارد استالمن معتقد است علاقۀ مایکروسافت به اپن‌سورس خطرناک است!

در طی سال‌های گذشته مایکروسافت در برخی موارد با انتشار پروژه‌های خود به صورت اپن‌سورس و در برخی موارد دیگر با کمک‌های مالی‌اش حمایت خود را از کامیونیتی اپن‌سورس اعلام کرده است که این سیاست جدید شک و تردید افراد تأثیرگذاری همچون Richard Stallman را برانگیخته است (هنگامی که علاقه‌مندان دنیای اپن‌سورس با ابزارهایی از قبیل Windows Subsystem for Linux مواجه می‌شوند که به شما اجازۀ اجرای توزیع‌های لینوکسی در ویندوز را می‌دهد، شکاکی ایشان بیشتر هم خواهد شد!)

Steve Ballmer، یکی از مدیران سابق مایکروسافت، لینوکس را سرطان خطاب می‌کرد. بنابراین، این سؤال به ذهن می‌رسد که آیا سیاست‌های مایکروسافت تغییر کرده است و سؤال مهم‌تر اینکه آیا تلاش‌های این کمپانی به جامعه و نرم‌افزارهای اپن‌سورس کمک می‌کند یا برعکس، به ضرر آن‌ها تمام خواهد شد؟

آنچه مسلم است اینکه Richard Stallman در این قضیه هیچ شکی ندارد. به عبارتی، وی مطمئن است که تصمیم مایکروسافت برای توسعهٔ WSL تلاشی جدی برای خاموش کردن و از بین بردن نرم‌افزارهای آزاد است به طوری که وی در مصاحبه با TechRepublic گفته است:

مطمئناً سوء‌نیت مایکروسافت واضح و شفافه اما نمی‌تونیم به همین سادگی خاموش بشیم چرا که دلایل ما برای استفاده و پیشرفت نرم‌افزارهای آزاد فقط محدود به راحتی کار با اون‌ها نیست بلکه آزادی هدف جنبش نرم‌افزارهای آزاد هست و ویندوز در زمینهٔ استفاده از کامپیوتر برای آزادی، به موفقیت چندانی دست نیافته.

البته این بدان معنا نیست که تمام رهبران اپن‌سورس نسبت به سیاست‌های سال‌های اخیر مایکروسافت بدگمان هستند. به طور مثال، مؤسس و مدیرعامل کمپانی کانونیکال، Mark Shuttleworth، گفته است که WSL برای کاربران انعطاف‌پذیری به همراه خواهد داشت و به اعتقاد وی:

این‌طور نیست که مایکروسافت اسباب‌بازی ما رو دزدیده باشه بلکه بیشتر این‌گونه هست که ما اون‌ها رو با مایکروسافت به اشتراک می‌گذاریم تا بهترین تجربۀ ممکن رو برای همه به ارمغان بیاریم.

مدیر اجرایی بنیاد لینوکس، Jim Zemlin،‌ هم پس از پیوستن مایکروسافت به این بنیاد احساسات مشابهی را ابراز کرد و امیدوار بود که تلاش‌های مایکروسافت برای لینوکس و جامعۀ اپن‌سورس مفید واقع شود.

حال نوبت به نظرات شما می‌رسد. آیا مایکروسافت در درازمدت به لینوکس و جامعۀ اپن‌سورس آسیب وارد خواهد کرد یا این بازی به نفع جامعهٔ اپن‌سورس تمام خواهد شد؟ نظرات و دیدگاه‌های خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon