postmarketOS: توزیعی از لینوکس برای اسمارتفون‌ها

postmarketOS: توزیعی از لینوکس برای اسمارتفون‌ها

کمتر کاربر گوشی هوشمندی را می‌توان دید که به سمت استفاده از لینوکس در گوشی‌های همراه رفته باشد که در همین راستا برخی شرکت‌ها در تلاشند تا پای سیستم‌عامل اپن‌سورس گنو/لینوکس را به تلفن‌های همراه باز کنند که یکی از آن‌ها postmarketOS است که به‌ نظر می‌رسد آیندۀ روشنی در انتظارش باشد.

یکی از نقاط قوت سیستم‌عامل‌های مبتنی بر لینوکس، توانایی آن‌ها در اجرا بر روی انواع سخت‌افزارها است به طوری که از سیستم‌های قدیمی دهه‌های گذشته گرفته تا دیوایس‌هایی که از آخرین نسل پردازنده‌های اینتل استفاده می‌کنند، همگی قادر به اجرای توزیع‌های مختلف این سیستم‌عامل هستند که چنین چیزی امکان‌پذیر نخواهد بود مگر با تلاش‌های شبانه‌روزی دولوپرهای کرنل لینوکس که کمک می‌کنند تا دیوایس‌های قدیمی ما به زندگی در کنارمان ادامه دهند اما در عین حال سؤالی که در اینجا به ذهن می‌رسد این است که چرا در حال حاضر توزیع‌های مختلفی از سیستم‌عامل گنو/لینوکس برای گوشی‌های همراه وجود ندارد؟

در واقع، صنعت تلفن‌های همراه تحت سلطۀ Android و iOS است و در این‌ بین اندروید سهم کثیری از بازار را در اختیار خود دارد اما این در حالی است که حتی اندروید هم در مسئلۀ به‌روزرسانی کم می‌آورد! اغلب گوشی‌های هوشمند اندرویدی رده‌بالا پس چند سال از داشتن آخرین آپدیت‌ها محروم می‌شوند و اینجا است که برای حل این قبیل مشکلات، سیستم‌عاملی تحت‌ عنوان postmarketOS پا به میدان گذاشته است.

postmarketOS بر پایۀ توزیع Alpine Linux ساخته‌ شده که یک توزیع سبک و به اصطلاح Security-oriented (امنیتی) لینوکس است و تنها 5 تا 6 مگابایت فضا برای نصب نیاز دارد! اساساً هدف postmarketOS افزایش عمر اسمارتفون‌ها تا بیش از ده سال است به طوری که دیوایس‌هایی از این دست در این مدت آپدیت‌های نرم‌افزاری جدید و جدیدتری دریافت خواهند کرد (در حال حاضر Plasma Mobile و UBports از بزرگ‌ترین رقبای این حوزه‌ هستند.) در بیانیه‌ای توسط سازندگان سیستم‌عامل مارکت‌اواس اعلام شد:

یکی از توزیع‌های فعلی لینوکس را تغییر می‌دیم تا بر روی اسمارتفون‌ها قابل‌اجرا بشه و تموم تغییرات مورد نیاز رو هم با انتشار پَچ‌های کوچیک اعمال می‌کنیم تا گوشی‌ها همیشه با دنیا حرکت کنن و عقب نمونن.

Oliver Smith، دولوپر این سیستم‌عامل، گفته است که قصد ندارد تا کاربران را محدود به استفاده از یک رابط کاربری کند بلکه کاربران می‌توانند از بین رابط‌هایی مثل Gnome ،Xfce ،KDE و غیره بسته به سلیقهٔ خود یکی را انتخاب کنند. 

postmarketOS از تعداد زیادی از دیوایس‌های مختلف تنها با یک پکیج جامع پشتیبانی می‌کند که این کار به نوبۀ خود منحصر به فرد است. در مراحل اول، یک نسخۀ بسیار ابتدایی از این سیستم‌عامل تنها برای Galaxy S2 و Nexus 4 ساخته شد و با گذر زمان لیست دیوایس‌های پشتیبانی شدۀ این شرکت با افزوده شدن نام‌های بزرگی مثل HTC ،Motorola و LG بزرگ‌تر شد (اگر قصد دارید بیشتر با لینوکس آشنا شوید و از دیگر سیستم‌‌عامل‌ها همچون ویندوز به سمت گنو/لینوکس مهاجرت کنید، می‌توانید در دورهٔ آموزش لینوکس سکان آکادمی که به صورت کاملاً رایگان برگزار می‌گردد نیز شرکت نمایید.)

نظر شما در مورد این سیستم‌عامل چیست و آیا حاضرید که از اندروید یا آی‌او‌اس دست بکشید و postmarketOS را روی گوشی خود نصب کنید؟ نظرات و دیدگاه‌های خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon