هر آنچه دربارهٔ Android Studio 3 باید بدانید

هر آنچه دربارهٔ Android Studio 3 باید بدانید

از گوگل انتظار می‌رود که ویژگی‌های جدید و خلاقانه‌ای را برای راحتی کار اندروید دولوپرها در نسخهٔ ۳ اندروید استودیو قرار داده باشد. برای اولین بار در مراسم Google I/O سال ۲۰۱۷، اعلام شد که اندروید استودیو ۳ از زبان برنامه‌نویسی Kotlin پشتیبانی خواهد کرد و همچنین ویژگی‌های جدید دیگری نیز به آن اضافه خواهد شد.

هم‌اکنون با دانلود Android Studio 3 می‌توانید از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این IDE استفاده نمایید. در همین حال، اجازه دهید شما را با برخی از مهم‌ترین فیچرهای اندروید استودیو ۳ (IDE توسعهٔ اپ‌های اندرویدی) آشنا کنیم.

پشتیبانی از نسخهٔ ۸ اندروید (Android Oreo)
اندروید استودیو ۳ ساخت اپلیکیشن برای نسخهٔ ۸ اندروید (Android Oreo) را به‌ همراه ویژگی‌های جدید این نسخه از اندروید پشتیبانی می‌کند. با استفاده از این IDE، شما قادر خواهید بود که برای اپلیکیشن خود آیکان‌های تطبیقی بسازید و یا در اپلیکیشن خود از فونت‌های مختلف استفاده کنید.

آیکون‌های تطبیقی، اشکال مختلفی را بر روی دستگاه‌های مختلف و با توجه به تغییرات OEMها نشان می‌دهند. شما می‌توانید با استفاده از Adaptive Icon Wizard موجود در اندروید استودیو، یک آیکون تطبیقی بسازید. برای دسترسی به این بخش، بر روی پوشهٔ res/ راست کلیک کرده و گزینهٔ New را انتخاب کرده و سپس بر روی Image Asset کلیک کرده و در آخر نیز بر روی (Launcher Icons (Adaptive and Legacy کلیک کنید.

با توجه به این که نسخهٔ جدید اندروید از فونت‌های قابل دانلود پشتیبانی می‌کند، حال شما می‌توانید آنها را به اپلیکیشن‌های خود اضافه کنید تا حجم فایل‌های APK اپلیکیشن‌ها پایین بیاید. همچنین شما می‌توانید این فونت‌ها را به فایل‌های XML اپلیکیشن خود نیز اضافه کنید (مانند فایل‌های دیگری که تا قبل از این به راحتی اضافه می‌کردید).

آپدیت پلتفرم پایه
اندروید استودیو ۳ به همراه پلتفرم IntelliJ نسخهٔ ۲۰۱۷.۱.۲ منتشر می‌شود که چندین ویژگی جدید به IDE اندروید اضافه کرده و همچنین بهبودی‌هایی را برای این IDE به‌ همراه دارد. این بهبودی‌ها به شما کمک می‌کنند که سریع‌تر کد بزنید و ویژگی‌هایی مانند Parameter Hints ،Instant Search Result ،New Lint Checks ،Semantic Highlighting و بسیاری ویژگی دیگر را برای شما به ارمغان می‌آورند.

پشتیبانی از ویژگی‌های Java 8
با توجه به این که دولوپرها هم‌اکنون شروع به استفاده از ویژگی‌های Java 8 کرده‌اند، گوگل نیز تصمیم گرفته است که پشتیبانی اندروید استودیو از چنین زبان‌های برنامه‌نویسی را بهبود دهد؛ به این معنی که شما می‌توانید از APIهای OpenJDK مانند java.time ،java.nio.file و java.lang.invoke و همچنین لایبرری‌های ساخته شده توسط این APIها، در اپلیکیشن‌های خود استفاده کنید (برای شروع یادگیری زبان برنامه‌نویسی Java، به دورهٔ رایگان آموزش جاوا در سکان آکادمی مراجعه نمایید).

پشتیبانی از زبان برنامه‌نویسی Kotlin
Kotlin یک زبان سازگار با Java است که کدهای اصطلاحاً Boilerplate را کاهش می‌دهد، از اکسپشن‌های به اصطلاح Null Pointer پرهیز می‌کند و نسبت به جاوا چندین ویژگی بیشتر دارا است. این زبان برنامه‌نویسی، در مقایسه با Java، واضح‌تر و مختصرتر می‌باشد و با استفاده از اندروید استودیو ۳، شما این امکان را دارید که فایل‌های Java را به Kotlin، یا کدهای نوشته شده را به‌صورت مستقیم به Kotlin تبدیل کنید (برای آشنایی بیشتر با این زبان، به مقالهٔ زبان برنامه‌نویسی kotlin در یک نگاه مراجعه نمایید).

پشتیبانی از Instant Apps
Instant Apps (اپلیکیشن‌های فوری) مانند اپلیکیشن‌های تحت وب هستند و تنها تفاوت آنها، نِیتیو بودن آنها است که می‌توانید از APIهای اندروید در آنها برای ایجاد حس و حال اپلیکیشن‌های نِیتیو استفاده کنید. برای کاربر، این کار به آسانی باز کردن یک آدرس اینترنتی است ولی برای یک دولوپر (که شما هستید)، این کار ماژولار کردن یک اپلیکیشن در قالب یک ماژول تحت عنوان Feature Module است که به طور کلی یک فایل APK را می‌سازد.

Instant Apps، مانند اپلیکیشن‌های تحت وب، می‌توانند بدون نیاز به نصب و برخلاف برنامه‌های معمول اجرا شوند. برای این کار، باید اپلیکیشن خود را به یک Instant Apps پشتیبانی شده توسط اندروید استودیو ۳ آپدیت کنید.

Profiler جدید اندروید
پروفایلر اندروید، یک وسیلهٔ مانیتورینگ جدید برای اندروید است که جایگزین وسیلهٔ مانیتورینگ قبلی اندروید شده است. این وسیلهٔ جدید، بسیار بهتر از وسیلهٔ قبلی است و شامل ویژگی مانیتور به اصطلاح Real-time (در لحظه) و یکپارچهٔ اپلیکیشن است. برای دسترسی به این ویژگی، می‌توانید منوی View را باز کرده و سپس به Tool Windows رفته و در نهایت Android Profiler را انتخاب کنید.

APK Debugger جدید
APK Debugger جدید در اندروید استودیو ۳، قابلیت‌های بهبود یافتهٔ اشکال‌زدایی (Debugging) را به ارمغان می‌آورد. گفته شده است که این ابزار، به شما اجازهٔ دیباگینگ فایل‌های APK را در صورتی که قابل اشکال‌زدایی باشند می‌دهد؛ حتی درصورتی که این پروژه‌ها توسط اندروید استودیو کدنویی نشده باشند! برای دسترسی به این ابزار، از طریق منوی File گزینهٔ Profile or Debug APK را انتخاب کنید.

فایل اکسپلورر (جستجوگر فایل) جدید برای دستگاه‌ها
فایل اکسپلورر جدید برای دستگاه‌ها، اجازهٔ دسترسی یکپارچه به فایل‌های سیستمی دستگاه‌های متصل را به شما می‌دهد. این ویژگی به شما اجازه می‌دهد فایل‌ها را بر روی دیوایس مد نظر خود مشاهده، کپی، حذف و یا حتی این فایل‌ها را در این IDE باز کنید. برای دسترسی به این ویژگی، در منوی View، بر روی Tool Windows کلیک کرده و در نهایت بر روی Device File Explorer کلیک کنید.

پلاگین جدید اندروید برای Gradle
Android Plugin for Gradle 3.0.0، یک پلاگین جدید و بهبودیافته برای Gradle می‌باشد که به مسائل مربوط به عملکرد ساخت پلاگین قبلی کمک می‌کند و پیشرفت‌های مختلف دیگری را ارائه می‌دهد. این موارد عبارتند از: پیکربندی سریع‌تر، هندل کردن بهتر دیپندنسی‌ها و آنچه از همه مهم‌تر به نظر می‌رسد، ساخت بیلدهای سریع‌تر اپلیکیشن‌ها است.

ویژگی‌های Emulator اندروید
Emulator اندروید که با اندروید استودیو ۳ می‌آید، با بهبود سرعت و عملکرد همراه است که این بهبود عملکرد شامل پشتیبانی OpenGL ES 3.0 برای API Level 24 و بالاتر می‌باشد. علاوه بر این، این ویژگی شامل راه آسان‌تری برای تهیهٔ گزارش از دیباگینگ برنامهٔ در حال اجرا و همچنین راه سریع‌تری برای ارسال گزارش‌های مربوط به امولاتور می‌باشد.

ویژگی‌های ویرایشگر لی‌اوت
ویرایشگر لی‌اوت برای طراحی لی‌اوت‌های اپلیکیشن در یک ویرایشگر بر پایهٔ قابلیت Drag & Drop می‌باشد و اندروید استودیوی جدید، بهبود‌های ارزشمندی را برای این رابط کاربری به‌ همراه دارد. ویژگی‌های جدید شامل پنلی جدید برای نمایش ارورها، افزایش فضای جایگذاری برای Drag & Drop، پشتیبانی از Barriers & Groups و بهبود در ساخت Chains می‌باشد.

ویژگی‌های آنالیزور APK
آنالیزور APK، ابزاری برای آنالیز فایل‌های APK و درک ترکیب‌بندی آن‌ها پس از تکمیل پروسهٔ بیلد می‌باشد. این ویژگی به کم حجم کردن فایل‌های DEX و همچنین دیباگینگ آن‌ها کمک می‌کند. همراه با اندروید استودیو ۳، گزینه‌های فیلترینگ بیشتری مانند Tree View بهبود یافته و همچنین امکان تست فایل‌های APK به اصطلاح Proguard-enabled ارائه می‌شود.

برای استفاده از آنالیزور فایل‌های APK در اندروید استودیو، کافی است که فایل APK را در صفحهٔ اندروید استودیو Drag & Drop کنید (همچنین شما می‌توانید پروژه را به‌عنوان یک پروژهٔ جدید باز کنید). در نهایت، شما می‌توانید به منوی Build بروید، گزینه Analyze APK را از میان گزینه‌ها انتخاب کنید و سپس فایل APK خود را انتخاب کنید.

ویژگی‌های Layout Inspector
ویژگی بهبود‌یافتهٔ Layout Inspector در این IDE به‌ همراه ابزار پیشرفته‌ای می‌آید که به شما امکان دیباگینگ راحت لی‌اوت‌های ایجاد شده را می‌دهد. این ابزار‌ها همچنین شامل ویژگی‌های جستجوی جدید، پراپرتی‌های طبقه‌بندی شده و غیره می‌باشند. جهت دسترسی به این ابزار، به منوی Tools رفته و گزینهٔ Android را انتخاب کنید و سپس بر روی Layout Inspector کلیک کنید.

اکنون نوبت به نظرات شما می‌رسد. به نظر شما چه ویژگی‌های جدیدی می‌تواند در نسخه‌های بعدی اندروید استودیو‌ وجود داشته باشد تا کار دولوپرهای اندروید را به مراتب لذت‌بخش‌تر سازد؟ علاوه بر این، دیدگاه شما در مورد Android Studio 3 چیست؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر اعضای سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon