EMMA: الگوریتمی که تشخیص داد پرزنتیشن‌های استیو جابز و تیم کوک توسط یک نفر نوشته شده‌اند

EMMA: الگوریتمی که تشخیص داد پرزنتیشن‌های استیو جابز و تیم کوک توسط یک نفر نوشته شده‌اند

بر اساس تحلیل‌های یک سیستم هوش مصنوعی که وظیفه‌اش تجزیه و تحلیل گفتار است، سخنان Tim Cook توسط همان فردی که سخنان Steve Jobs را برای کنفرانس‌ها آماده می‌کرده است، تألیف شده‌اند.

EMMA ابزاری مبتنی بر هوش مصنوعی است که توسط شرکت Unicheck و با هدف جلوگیری از مواردی مانند تقلب در امتحانات دانشگاهی به وجود آمده است. این سیستم هوش مصنوعی به صورت خودآموز و بر اساس دیتای ورودی، شیوۀ نگارش یک نویسنده را تحلیل می‌کند و طبق ادعای توسعه‌دهندگانش، این سیستم هوش مصنوعی از دقتی معادل با ٪۸۵ در تحلیل‌های خود برخوردار است.

شیوۀ کارکرد این سیستم به این گونه است که در ابتدا حدوداً 5000 کلمه از متن نگارش‌شده توسط یک نویسنده را به عنوان ورودی دریافت نموده و برای بررسی و تطبیق متن مورد نظر با متن اولیه، تنها کافی است 200 کلمه از آن را وارد سیستم کنید.

تیم تحقیقاتی این پروژه، متن آغازین سخنرانی استیو جابز در سال 2005 و سخنرانی معرفی آیفون 4 را وارد این سیستم کردند و آن‌ها را با سخنرانی سال 2016، کنفرانس توسعه‌دهندگان 2017 و معرفی آیفون X مقایسه کردند. طبق تحلیل‌های EMMA، متن سخنرانی دو مورد نخست بدون شک و مورد آخر (معرفی آیفون X) با احتمال ٪86 توسط همان کسی نگارش شده که سخنرانی سال 2005 استیو جابز را تهیه کرده بود.

در عین حال، نظرات در مورد صحت این ادعا بسیار ضد و نقیض است. استیو جابز آشکارا برای سخنرانی‌اش در دانشگاه استنفورد در سال 2005 از فیلمنامه‌نویس معروف، Aaron Sorkin، تقاضای کمک کرده بود اما بعدها وی مدعی شد که تنها چند مورد اندک نگارشی را برای مدیرعامل وقت اپل اصلاح کرده بود.

یقیناً در گذشته مدیران اپل از افراد خاصی برای تهیۀ متون سخنرانی خود کمک می‌گرفتند اما با توجه به آنچه که در زندگینامۀ رسمی و تأییدشدۀ استیو جابز ذکر شده، وی تمام متون سخنرانی‌اش را به تنهایی می‌نوشته است که با این تفاسیر، گمان می‌رود که کنفرانس سال 2005 برای استیو جابز موردی خاص بوده یا زندگینامۀ وی از صحت کامل برخوردار نیست!

علاوه بر این، شایان ذکر است که این سیستم هوش مصنوعی همواره ارزیابی صحیحی ارائه نمی‌دهد. یکی از نویسندگان وب‌سایت TheNextWeb برای آزمایش این سیستم، 5000 واژه از مقالات خود را وارد این سیستم کرد و سپس به سیستم دستور داد تا آن‌ها را با مقالات سایر نویسندگان این وب‌سایت مقایسه کند. طبق ادعای وی، ٪80 تحلیل‌ها درست از آب درآمدند که با ادعای شرکت سازندۀ این سیستم مبنی بر احتمال صحت تحلیل‌ها مطابقت دارد اما در یک مورد خاص، سیستم با اطمینان ٪100 اعلام کرد که یکی از مقالات این نویسنده متعلق به شخص دیگری است که این ارزیابی کاملاً اشتباه بود (در عین حال باید گفت که هر دوی این مؤلفین دربارۀ موضوعات تقریباً مشابهی می‌نوشتند و شاید علت گمراه شدن این الگوریتم هم همین بوده باشد.)

با وجود تمام این مسائل، نمی‌توان منکر توانایی خارق‌العادۀ استیو جابز در معرفی محصولات اپل شد به طوری که وی این توانایی را داشت که مسیر پیشرفت صنعت تکنولوژی را تغییر دهد و هر لحظه به آن جهت جدیدی بدهد. این شرکت هم در طول سالیان متمادی تمام تلاشش را کرده تا سُنت استیو جابز را، حداقل هنگام ارائۀ محصولات، زنده نگاه دارد.

حال نوبت به نظرات شما می‌رسد. آیا تیم کوک هم دقیقاً مسیر استیو جابز را برای معرفی نوآوری‌های اپل پیش می‌گیرد یا اینکه خلاقیت به خرج داده و متودولوژی شخصی خود را به کار می‌گیرد؟ نظرات و دیدگاه‌های خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon