آشنایی با اولین‌های دنیای برنامه‌نویسی

آشنایی با اولین‌های دنیای برنامه‌نویسی

آشنایی با پیشکسوتان و اولین‌های هر حوزه‌ای نه تنها دید ما را از لحاظ تاریخی بازتر می‌سازد، بلکه آگاهی از تاریخچهٔ حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کنیم نیز خالی از لطف نیست و منجر بدین خواهد گشت تا دید همه‌جانبه‌تری داشته باشیم که در همین راستا در ادامه قصد داریم با برخی از اولین‌های دنیای برنامه‌نویسی من‌جمله اولین زبان برنامه‌نویسی سطح بالای دنیا، اولین کامپایلر و همچنین اولین زبان برنامه‌نویسی شیئ‌گرای دنیا آشنا شویم. 

اولین زبان برنامه‌نویسی سطح بالای دنیا
Konrad Zuse در سال ۱۹۴۳ شروع به کار کردن روی زبانی تحت عنوان Plankalkül کرد و در نهایت در سال ۱۹۴۸ که مقاله‌ای در مورد این زبان برنامه‌نویسی سطح بالا منتشر کرد، رسانه‌ها زبان Plankalkül را به عنوان اولین زبان برنامه‌نویسی سطح بالای دنیا قلمداد کردند اما این نکته را هم به خاطر داشته باشیم که این زبان خیلی با اقبال عمومی رو‌به‌رو نشد!

اولین کامپایلر دنیا 
در سال ۱۹۵۲، اولین کامپایلر دنیا (تصویر فوق) طراحی شد. در پاسخ به این پرسش که کامپایلر چیست، می‌توان گفت کامپایلر به برنامه‌ای گفته می‌شود که کدهای نوشته‌شده با زبان‌های برنامه‌نویسی سطح بالا مثل جاوا را به زبان ماشین (صفر و یک) مبدل می‌سازد تا برای سیستم قابل‌فهم گردند.

در آن سال‌ها، برنامه‌ای تحت عنوان A-0 توسط Grace Hopper طراحی شد که این وظیفه را داشت تا کدهای نوشته شده را به زبان صفر و یک مبدل سازد که بعدها کمی هم تکمیل‌تر شد و به A-2 تغییر نام داد و به بازار عرضه گردد. جالب است بدانید که این کامپایلر را می‌توان به عنوان اولین پروژهٔ اپن‌سورس دنیا نیز قلمداد کرد (برای آشنایی بیشتر با این برنامه‌نویس، به مقالهٔ Grace Murray Hopper: کسی که برای اولین بار اصطلاح Bug را باب کرد! مراجعه نمایید.)

فورتران، اولین زبان برنامه‌نویسی سطح بالای پرکاربرد دنیا
در سال ۱۹۵۷، زبان برنامه‌نویسی FORTRAN به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا به دنیا عرضه شد که مورد توجه برنامه‌نویسان زیادی قرار گرفت و این در حالی است که چند سال بعد، یعنی در سال ۱۹۶۳، ده‌ها کامپایلر مختلف برای این زبان برنامه‌نویسی در اختیار برنامه‌نویسان قرار گرفت (گفته می‌شود که این زبان توسط فردی به نام John W Backus که از کدنویسی متنفر بوده طراحی شد بدین شکل که وی تصمیم گرفت تا زبانی ابداع کند که فرایند کدنویسی را به مراتب راحت‌تر کرده و برنامه‌نویس برای توسعهٔ برنامهٔ خود نیاز به نوشتن تعداد خطوط کد کمتری داشته باشد.)

سیمولا، اولین زبان برنامه‌نویسی شیٔ‌گرای دنیا
Ole-Johan Dahl و Kristen Nygaard در سال ۱۹۶۷ زبان برنامه‌نویسی خود که قبلاً تحت عنوان SIMULA I طراحی کرده بودند را به‌روزرسانی کرده و مفاهیمی همچون کلاس، آبجکت و ... به آن افزودند که نتیجه ایجاد زبانی تحت عنوان SIMULA 67 شد که می‌توان آن را به عنوان اولین زبان برنامه‌نویسی OO (شیئ‌گرای) دنیا قلمداد کرد.

در پایان اگر علاقمند هستید بدانید که اولین برنامه‌نویس دنیا چه شخصی بوده است، می‌توانید به مقالهٔ Ada Lovelace: آشنایی با اولین برنامه‌نویس جهان مراجعه نمایید.

اگر شما هم اطلاعاتی در مورد سایر اولین‌های دنیای برنامه‌نویسی دارید، می‌توانید اطلاعات خود را از طریق بخش نظرات با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon