چگونه وبلاگ‌‌نویسی می‌تواند موجب پیشرفت دولوپرها گردد؟

چگونه وبلاگ‌‌نویسی می‌تواند موجب پیشرفت دولوپرها گردد؟

اگر دولوپر باشید، احتمال اینکه تعدادی وبلاگ را به‌ طور مرتب دنبال کنید کم نیست و نیاز به توضیح نمی‌باشد که خواندن پست‌های وبلاگی سایر دولوپرها می‌تواند به شما کمک کند تا از آخرین اخبار صنعت توسعهٔ نرم‌افزار مطلع شده و همچنین با خواندن مقالاتی که برگرفته از تجربیات سایر دولوپرها است،‌ به دانش خود بیفزایید.

داشتن یک وبلاگ شخصی دقیقأ به اندازهٔ دنبال کردن وبلاگ‌های دیگران برای رسیدن به موفقیت حائز اهمیت است زیرا هر دولوپری، فارغ از اینکه به‌ دنبال کار می‌گردد یا از موقعیت کاری فعلی خود احساس رضایت می‌کند، بهتر است برای خودش وبلاگی داشته باشد و در به‌روز نگاه داشتن آن نیز کوشا باشد اما سؤال اینجا است که چرا برنامه‌نویسان، به‌خصوص تازه‌کارها، باید از یک وبلاگ شخصی برخوردار گردند؟ در پاسخ به این سؤال، در ادامه با سه عامل اصلی که به واسطه داشتن وبلاگ برای دولوپرها ایجاد می‌شوند، آشنا خواهید شد.

برندسازی شخصی
مهم‌ترین کمکی که وبلاگ داشتن می‌تواند به دولوپرها بکند این است که به‌ نوعی راهی برای معرفی ایشان به سایر افراد می‌شود. به طور مثال، بنیان‌گذاران استک‌اورفلو نیز کار خود را با راه‌اندازی دو وبلاگ به نام‌های Joel on Software و Coding Horror برای برندسازی شخصی شروع کرده‌اند و اکنون جز افراد بسیار موفق هستند. در بدترین حالت، وبلاگ شما خوانندگان را با مهارت‌ها و تخصص شما بیشتر آشنا می‌کند و این دید را به آن‌ها می‌دهد که شما چگونه با مشکلات خود مواجه می‌شوید و راه‌کاری برایشان می‌یابید. همچنین اگر مقاله‌ای مبنی بر آنچه تازه به دنیای تکنولوژی آمده و یا نقطه‌نظرات خود را در مورد دنیای کسب‌وکار منتشر کنید، دنبال‌کنندگان شما این فرصت را پیدا خواهند کرد تا در مورد عقاید شخصی شما نیز اطلاعاتی کسب کنند.

ساختن برند شخصی قطعأ باعث خواهد شد تا زمانی‌ که به‌ دنبال کار هستید، مدیران منابع‌ انسانی بتوانند راحت‌تر متوجه تفاوت شما با سایر کاندیداهای شغل مورد نظر شوند. اگر شخصی که قرار است با شما مصاحبه کند با خواندن رزومهٔ شما پیش از رسیدن موعد مصاحبه متوجه بشود که شما وب‌سایت یا وبلاگی شخصی دارید، با مراجعه به هر یک از این دو منبع قادر خواهد بود تا شناخت نسبتاً خوبی از شخصیت و دانش شما کسب کند. در همین راستا، یکی از دولوپرهایی که کار خود را با وبلاگ‌نویسی شروع کرده در این رابطه می‌گوید:

خیلی از آدم‌هایی که مسئول مصاحبه هستن، به‌ جای اینکه خودشون رو درگیر سؤالات پیچیده کنن، ترجیح می‌دن نگاهی به وبلاگ شما بندازن. اون‌ها به احتمال زیاد در مورد آخرین چیزهایی که در وبلاگتون منتشر کردین ازتون سؤال‌هایی می‌پرسن.

بهتر است پیش از اینکه در جلسهٔ مصاحبه حاضر شوید، مطالب وبلاگ خود را مرور کنید و دقت داشته باشید تا هر آنچه را که به نظرتان جالب می‌رسد، در وبلاگ خود قرار ندهید بلکه باید مطالبی را انتخاب کنید که نه‌ تنها به‌روز باشند، بلکه مرتبط با دنیای برنامه‌نویسی و همچنین موردپسند سایر دولوپرها باشند. در کل، مسئولین منابع انسانی با نگاه کردن به نوشته‌های شما قادر خواهند بود در مورد مسائلی همچون نگاه شما به دنیای برنامه‌نویسی و میزان تخصص شما دید جامع‌تری پیدا کنند و شما را برای جایگاه مناسب‌تری در تیم خود انتخاب کنند.

موقعیت‌های شغلی جدید
داشتن یک وبلاگ علاوه‌ بر اینکه می‌تواند مکملی برای روزمهٔ شما باشد، قطعأ درهایی را به‌ روی شما باز می‌کند که اگر از یک وبلاگ شخصی برخوردار نبودید، حتماً بسته می‌ماندند! خیلی دور از ذهن نیست اگر بگوییم که وبلاگ‌نویسی برای دولوپرها یک نعمت محسوب می‌شود چرا که به‌ واسطهٔ آن می‌توانند دانش خود را به رخ دیگران کشیده و یکسری فالوور پیدا کنند و همین مسئله موقعیت‌های شغلی ارزشمندی را پیش‌ روی ایشان می‌گذارد. روی‌‌ هم‌ رفته، قدرت وبلاگ‌‌نویسی در پیشرفت کاری را دست کم نگیرید و اگر در فکر لیدر شدن در زمینه توسعهٔ نرم‌افزار هستید، بدون شک داشتن یک وبلاگ بهترین نقطه برای شروع است.

تبدیل شدن به یک دولوپر بهتر
وبلاگ‌نویسی می‌تواند به خوانندگان نشان دهد که چه‌ چیزی برای عرضه‌ کردن دارید؛ به‌ عبارت دیگر، می‌توان گفت که این‌ کار به‌ نوعی یادگیری از طریق تدریس است. افرادی که در وبلاگ خود شروع به آموزش می‌کنند، از طریق توضیح مسأله به دیگران خودشان هم موضوع را بهتر یاد می‌گیرند که در همین راستا دولوپری در وبلاگ خود نوشته است:

از زمانی که وبلاگم رو شروع کردم، با کلی تکنولوژی و فریمورک جدید آشنا شدم و دلیلش فقط این بود که اون‌ها رو به بقیه آموزش دادم و به‌ عنوان یک دولوپر معتقدم همهٔ کسانی که تو حوزهٔ برنامه‌نویسی فعالیت می‌کنن باید به یادگیری مباحث جدید علاقه داشته باشن تا از غافله عقب نمونن.

بلاگرها همچنین با اشتراک‌گذاری مطالب جدیدی که می‌آموزند، این امکان را به مخاطبان خود می‌دهند تا نظرات و تجربیات خود را بیان کنند و این یعنی ایجاد فضای یادگیری برای هر دو طرف که در صورت شکل‌گیری چنین فضایی، وبلاگ در واقع تبدیل به مکانی مجازی برای جمع شدن و تعامل دولوپرها می‌شود و این تعاملات در نهایت منجر به آموختن بیشتر از افراد هم‌رده می‌شود و شما را به فردی باسوادتر تبدیل می‌کند. در همین راستا و به عنوان نقل‌قول آخر به بیان دیدگاه دولوپری می‌پردازیم که وبلاگ داشتن را به چند دلیل مهم می‌داند:

این کار به‌ نوعی بازاریابی است و باعث می‌شه بهتر بتونید کار پیدا کنین. زمانی که قراره چیزی رو به کسی یاد بدین، باید اول خودتون به موضوع مسلط باشین و بتونید آن‌قدر خوب بنویسیدش که بقیه هم بفهمن چی میگین و این یعنی یادگیری عمقی‌تر و تبدیل شدن به یک نویسندهٔ بهتر.
از طرفی می‌تونین به وبلاگتون به شکل یک مرجع نگاه کنین که هر وقت به مطلب خاصی احتیاج داشتین، بهش سر بزنین به علاوه اینکه کلی دوست جدید پیدا می‌کنین، می‌تونین خودتون رو به مدیران منابع انسانی هم نشون بدین و فرصتی برای گرفتن یک شغل درست و حسابی گیرتون بیاد.

حال نوبت به نظرات شما می‌رسد. از دید شما آیا وبلاگ داشتن برای فردی که در صنعت توسعهٔ نرم‌افزار مشغول به کار است چیزی لازم و ضروری است؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon