جگوار، خودروی ذهن خوان تیم تحقیقاتی ناسا

جگوار، خودروی ذهن خوان تیم تحقیقاتی ناسا

غفلتی کوتاه در حین رانندگی گاها می تواند خسارات جبران ناپذیری را به بار آورد. وقتی سرگرم صحبت کردن با تلفن همراه شویم، خواب آلود باشیم و یا با سایر سرنشینان خودرو گرم صحبت کردن شویم، به طور حتم ضریب خطای ما بالا رفته و این احتمال وجود دارد تا با سایر خودروهای در حال تردد در جاده تصادف کنیم. شرکت خودرو سازی جگوار-لندروور، در حال توسعه پروژه هایی با هدف کاهش تصادفات ناشی از عدم تمرکز و پایین بودن سطح آگاهی راننده است. تحقیقات جدید این شرکت در زمینه حسگرهای ذهنی رانندگان، گامی نوین در زمینه وضعیت ذهنی رانندگان در حین رانندگی محسوب خواهد شد. وقتی ذهنمان بر رانندگی متمرکز نیست، خودروی جگوار ذهن خوان با کمک سنسورهای قرار گرفته روی فرمان ماشین و چرخ ها و سیستم کامپیوتری که داده های دریافتی را تحلیل می کند می تواند وضعیت امواج مغزی راننده را به صورت مستمر ارزیابی کرده و بر سطح هوشیاری و تمرکز راننده نظارت داشته باشد.

دکتر ولف گنگ مدیر این پروژه تحقیقاتی معتقد است که وقتی راننده تمرکز کافی در حین رانندگی ندارد، لرزشی در فرمان و پدال های خودرو ایجاد می شود و آیکونی هشدار دهنده در صفحه نمایش خودرو به صدا در می آید. این هشدار آنقدر تکرار می شود تا سیستم نظارتی خودرو مطمئن شود راننده متوجه وضعیت عدم هوشیاری خود نیست. وی اضافه می کند که وقتی شما در رویاهای خود به سر می برید و تمرکز کافی بر رانندگی ندارید مجددا این سیستم ذهن خوان شما را متوجه وضعیت تان می کند.

باید بگوییم رانندگان جگوار نیازی به وصل کردن انواع سنسورها به خودشان در حین رانندگی نیستند! شما می توانید آزادانه در خودروی خود بنشینید و بدون این که سیم یا سنسوری به شما متصل شود، توسط سیستم ذهن خوان جگوار رصد شوید.

جگوار شبیه به یک شاتل فضایی و شما شبیه به خلبان این شاتل هستید و فقط کافی است دستان خود را بر روی فرمان بگذارید، سنسورهای تعبیه شده در فرمان وضعیت امواج مغزی شما را از طریق سنسورهایی خاص اسکن می کنند. سینگنال دریافتی توسط سنسورها تقویت شده و با اعمال فیلترهای لازم، وضعیت هوشیاری امواج مغزی تان را به سیستم مرکزی کنترلی منتقل می کند.

ولف گنگ معتقد است برخی از فناوری های نوین در حوزه فضا و پزشکی می توانند در جهت کاهش حوادث جاده ای موثر واقع شوند. نتیجه چنین تحقیقاتی به نفع رانندگان و کاربران جاده ای خواهد بود. این پروژه و سایر پروژه های مرتبط با این پروژه در حال حاضر در ناسا در حال تکمیل هستند تا آرامش بیشتری را برای کابران فراهم کنند.

لازم به ذکر است سنسورهای تعبیه شده در خودرو می توانند تعداد ضربان قلب راننده و وضعیت تنفسی او را نیز رصد کنند. با اتخاذ چنین رویکردی وضعیت جسمی و روحی راننده، استرس های ناگهانی و وضعیت های مختلف راننده نیز مورد نظارت قرار می گیرند. ناسا در نظر دارد در پروژه های بعدی خود، دید بصری راننده را نیز در زمان رانندگی مورد بررسی قرار دهد.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon