چگونه سایت خود را به منظور ایجاد رنکینگ بهتر تون‌آپ کنیم؟

چگونه سایت خود را به منظور ایجاد رنکینگ بهتر تون‌آپ کنیم؟

وب‌مستری کار بسیار دشواری است زیرا یک وب‌مستر واقعی کسی است که دائماً در حال مطالعه در زمینهٔ روش‌های تولید محتوای بهتر، استراتژی‌های بهبود رتبهٔ سایت، به‌کارگیری جدیدترین روش‌های بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو و … است. آنچه در این پست قصد داریم مورد بررسی قرار دهیم راه‌کارهایی است که با عملی ساختن آن‌ها، تا حد قابل‌توجهی می‌توان این اطمینان را حاصل کرد که سایت ما اصطلاحاً تون‌آپ شده و برای موتورهای جستجویی همچون گوگل بهینه شده است.

موتورهای جستجو دائماً الگوریتم‌های رنکینگ خود را آپدیت می‌کنند و چنانچه جزو آن دسته از وب‌مسترهایی هستید که قبلاً چیزهایی در مورد بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو فرا گرفته و پس از آن دانش خود را آپدیت نکرده‌اید، شکی به دل راه ندهید که به زودی موتورهای جستجو به شما پشت خواهند کرد. جمله‌ای از یک فرد ناشناس وجود دارد با این مضمون که:

بهترین مکان برای مخفی‌سازی یک جسد، صفحهٔ دوم گوگل است! 

به عبارت دیگر، همان‌طور که تحقیقات روی رفتار کاربران نشان داده‌اند، درصد قابل‌توجهی از کاربران موتورهای جستجو به جز صفحهٔ اول به سایر صفحات موتور جستجو مراجعه نمی‌کنند و در همان صفحهٔ اول در بیشتر مواقع روی ۳ الی ۴ لینک اول کلیک می‌کنند و از همین روی اگر جایگاه شما در رنکینگ موتورهای جستجو چیزی به غیر از ۳ لینک اول در صفحهٔ اول است، نیاز به تجدید نظر در مورد استراتژی سئوی خود دارید. 

بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو
اساسی‌ترین اِلِمان‌های سئو در یک صفحه شامل چهار بخش می‌شوند که در ادامه تک‌تک آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

- Title Tag: این تگ همان بخش آبی رنگی است که در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود و هدف از استفاده از این تگ، نمایش عنوان یک صفحهٔ HTML است و از دید موتورهای جستجو، یکی از مهم‌ترین عناصر دخیل در سئو است. توصیه می‌کنیم که طول محتوای این تگ زیر 65 کاراکتر باشد تا با سیستم جستجو مطابقت داشته باشد که در این صورت درصد قابل‌توجهی از عناوین صفحات سایت شما به شکلی صحیح نمایش داده می‌شوند و در غیر این صورت، عناوین صفحات سایت به طور کامل در معرض دید کاربران قرار نگرفته و همین مسأله می‌تواند منجر به این گردد که کاربران ترغیب به کلیک روی لینک مرتبط با سایت شما نشوند.

- Meta Description: این تگ همان متنی است که در نتایج جستجو زیر Title Tag قرار می‌گیرد و در واقع توصیفی کلی (تقریباً ۱۶۰ کاراکتر) از محتوای صفحه را در معرض دید کاربر قرار می‌دهد. محتوای تگ توضیحات متا می‌تواند تأثیر بسزایی در ترغیب کاربران به کلیک روی لینک‌های مرتبط با سایت شما داشته باشد. در‌ واقع، باید در قالب چیزی در حدود ۱۵۵ الی ۱۶۵ کاراکتر ماهیت صفحهٔ سایت را در اختیار کاربران قرار دهیم و کاربر را مجاب کنیم که این صفحه دارای همان محتوایی است که مد نظرش است.

- H1: گفته می‌شود که در هر صفحه از سایت باید حداقل یک تگ H1 داشته باشیم که محتویات آن هم حتماً باید مرتبط با عنوان صفحه و مهم‌ترین محتوای قرار گرفته در صفحهٔ سایت باشد. تا حد ممکن سعی کنید از مهم‌ترین کلیدواژگان به کار رفته در محتوای صفحه در این تگ استفاده کنید و توصیهٔ اکید می‌کنیم که جایگاه قرارگیری این تگ، تا حد ممکن نزدیک به بالای صفحه باشد (لازم به ذکر است که در HTML5 با رعایت شرایط خاصی، می‌توان بیش از یک تگ H1 در هر صفحه داشت.)

- Alt Attribute: این اتریبوت برای تصاویر وب‌سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد تا در زمان‌هایی که مثلاً عکس به دلایل مختلفی لود نمی‌شود، به جای عکس آن متنی که در داخل Alt Attribute قرار گرفته است نمایش داده شود. علاوه بر این، از آنجا که موتورهای جستجویی همچون گوگل، بینگ و … امکان یافتن ماهیت تصاویر را آن‌طور که باید و شاید ندارند، محتوای این تگ به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا درک به مراتب بهتری از تصاویری که در سایت خود استفاده می‌کنیم داشته باشند. همچنین، بازدیدکنندگان نابینا در هنگام بازدید از وب‌سایت شما، بسته به نوع دیوایسی که از آن برای وب‌گردی استفاده می‌کنند، می‌توانند محتوای Alt Attribute را بشنوند.

محتوای تکراری
گوگل معمولاً صفحاتی که دارای محتوای تکراری باشد را از نتایج جستجو حذف می‌کند و توجه داشته باشید که اگر به درستی از محتوای تکراری در سایت خود استفاده نکنید، این مسأله سئوی سایت شما را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد چرا که وقتی دو صفحه دارای محتوای یکسانی باشند، مرجعیت آن صفحات از دید گوگل زیر سؤال می‌رود.

از آنجا که گوگل می‌تواند محتوای تکراری را از ایندکس خود حذف کند، این احتمال نیز وجود دارد که از دو صفحه‌ای که در سایت شما دارای محتوای یکسانی هستند، آن صفحه‌ای حذف شود که برای شما از اهمیت بیشتری برخوردار است و از همین روی مراقب محتوای تکراری در سایت خود باشید که می‌تواند کلیه معادلات شما را بر هم زند.

محتوای تکراری به انحاء مختلفی می‌تواند تولید شود. به طور مثال، اگر سایت شما دارای نسخهٔ چاپی هم باشد، این احتمال وجود دارد که نسخه‌های پرینتی سایت شما هم توسط گوگل ایندکس شده و همین مسأله منجر به تولید محتوای اصطلاحاً Duplicate می‌شود (به طور کلی، منظور از نسخهٔ چاپی این است که فایل CSS مجزایی برای سایت در نظر گرفته می‌شود که اگر کسی یک صفحه از سایت ما را خواست پرینت کند، آن فایل اجرا شده و صفحهٔ پرینتی تا حدی شبیه به یک کتاب در خواهد آمد و به مراتب کاربرپسندتر خواهد شد.) راه‌کار خوب برای جلوگیری از این مسئله، استفاده از تگی تحت عنوان Canonical است که بدون هیچ مشکلی به مدیریت صفحاتی که چند نسخه از آن‌ها وجود دارد، می‌پردازد.

لینک‌های شکسته
به طور کلی، منظور از Broken Links (لینک‌های شکسته) لینک‌هایی است که به هیچ صفحه‌ای از سایت مرتبط نمی‌شوند و معمولاً منجر به این می‌گردند که صفحهٔ ۴۰۴ نمایش داده شود. خبر بد اینکه از دید موتورهای جستجو، لینک‌های شکسته نشانگر کیفیت پایین یک سایت هستند و تا حدی هم منجر به افت رتبهٔ سایت خواهند شد (سرویس‌های آنلاینی هستند که پس از وارد کردن آدرس سایت، به جستجو پرداخته و کلیهٔ لینک‌های شکستهٔ آن را مشخص می‌سازند که با یک جستجوی ساده در گوگل، می‌توان به لیستی از این سایت‌ها دست یافت.)

پرفورمنس و سرعت سایت
سرعت لود شدن سایت نه تنها وب‌سایت شما را به عنوان یک سایت خوب در دید موتورهای جستجو جلوه می‌دهد، بلکه تجربهٔ کاربری خوبی هم برای کاربران سایت رقم می‌زند. به نظر می‌رسد که هیچ کاربری تمایل به استفاده از سایتی که لود شدن هر صفحه از آن چیزی بیش از ۲ الی ۳ ثانیه به طول می‌انجامد نداشته باشد. نتایج یک تحقیق از کاربران اینترنتی حاکی از آن است که چیزی در حدود نیمی از افراد انتظار دارند که یک صفحهٔ وب در مدت زمان ۲ ثانیه یا کمتر لود شود.

از دید گوگل هم سرعت لود شدن سایت به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار در الگوریتم‌های رنکینگ این موتور جستجو است. از سوی دیگر، اگر سایت شما دیر لود شود، موتورهای جستجو هم همچون کاربران عادی خیلی تمایلی به ایندکس کردن صفحات سایت شما از خود نشان نخواهند داد و همین مسأله منجر به شکست استراتژی‌های بهینه‌سازی سایت شما خواهد شد.

برای بهبود سرعت سایت، استراتژی‌های مختلفی را می‌توان مد نظر قرار داد؛ از برنامه‌نویسی اصولی گرفته تا انتخاب هاستینگ مناسب، استفاده از یک سی‌دی‌ان، بهینه‌سازی تصاویر، مینیمایز کردن فایل‌های سی‌اس‌اس و جاوااسکریپت و راه‌کارهای از این دست می‌تواند به طرز قابل‌توجهی منجر به بهبود سرعت سایت گردد. 

نتیجه‌گیری
آنچه مسلم است اینکه مهم نیست در حال حاضر سئوی سایت شما چه نمره‌ای می‌گیرد بلکه آنچه حائز اهمیت می‌باشد این است که عوامل دخیل در موفقیت سایت‌ها از یکسو و همچنین نحوهٔ تعامل کاربران با سایت‌ها از سوی دیگر دائماً در حال تغییر هستند و یک وب‌مستر واقعی کسی است که در زمان مناسب با این تغییرات آشنا شده و به سرعت آن‌ها را در سایت خود اِعمال کند.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon