برای داشتن تجربهٔ کاربری عالی به دنبال اشتباهات خود باشید

برای داشتن تجربهٔ کاربری عالی به دنبال اشتباهات خود باشید

User Experience یا به اختصار UX احساسی است که کاربران در مواجهه با یک سرویس یا محصول پیدا می‌کنند که می‌تواند یک سایت، وب اپلیکیشن و یا یک اپ موبایل باشد. طراحی تجربهٔ کاربری هم در واقع تمام تلاش‌هایی است که متخصصین این امر انجام می‌دهند تا نیاز‌های کاربران هنگام استفاده از یک سرویس را برآورده سازند و ایشان از کار با آن احساس رضایت داشته باشند و به خاطر داشته باشیم اینکه یکسری از دوستان و آشنایان از محصول ما تعریف کنند، نه تنها کافی نیست بلکه گاهی‌ اوقات هم گمراه‌کننده است زیرا در نهایت این کاربران نهایی محصول ما هستند که نظرشان تعیین‌کننده است.

اگر شما هم جزو آن دسته از طراحان و توسعه‌دهندگانی هستید که یافتن مشکلات کاربری سایت یا اپلیکیشنی که طراحی کرده‌اید برایتان حائز اهمیت است، باید گفت که برای یافتن این دست مشکلات نیاز است خود را جای کاربران سایت یا اپلیکیشن‌تان قرار دهید. به عبارتی، تجربهٔ کاربری اساساً با یافتن مشکلات سروکار دارد و این در حالی است که بدون پیدا کردن مسائل و مشکلات محصول خود، قادر به حل آن‌ها نخواهید بود.

اگر مشکلی وجود داشته باشد، تحلیل داده‌های به دست آمده از کاربران آن‌ها را به شما نشان خواهند داد اما در پاسخ به این پرسش که چگونه به چنین داده‌‌هایی می‌توان دست یافت، باید گفت ابزارهای رایگان و غیررایگان بسیاری من‌جمله Hotjar وجود دارند که وب‌مسترها را در این حوزه‌ها یاری می‌رسانند. همچنین به عنوان سخن پایانی پیرامون این موضوع، سعی کنید سؤالات زیر را از خود بپرسید:

  • چه چیزهایی به نظر آن‌قدر بدیهی می‌رسند که هرگز به این فکر نکرده‌اید که درستی آن‌ها را چک کنید؟
  • اگر در جایی مشکلی وجود داشته باشد، مخفی‌ترین جایی که ممکن است ریشه‌اش در آنجا پنهان شده باشد کجا است؟

روی هم رفته، به نظر می‌رسد اینکه همواره خود را جای یکی از کاربران سرویس در نظر بگیریم استراتژی خوبی است که از آن طریق به مشکلات و به طور کلی چیزهایی که منجر به رقم خوردن تجربهٔ کاربری بدی می‌شوند پی ببریم.

 

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon